ספוטיפיי לא רצתה להיות רשת חברתית, ונקלעה ללב מאבק על גבולות חופש הביטוי

ענקית המוזיקה לא ציפתה להיות בעין הסערה סביב גבולות השיח • זאת לאחר ששני אמנים מוכרים ביקשו להסיר את השירים שלהם בשל טענות להפצת דיסאינפורמציה בנושא הקורונה • ברשתות נוצר קרב בין אלה שקראו להחרמתה לבין תומכיה, ואיך אפל ניצלה את המצב?

ספוטיפיי בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew
ספוטיפיי בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew

כשספוטיפיי התחילה את דרכה בשנת 2006, לא בטוח שחשבה שהיא תאלץ להתמודד עם מקרה שכזה. היא לא תכננה להיות רשת חברתית, כמו פייסבוק וטיקטוק הגדולות שמתמודדות עם בעיות של חופש ביטוי, ובכל זאת מצאה את עצמה בתוך סערה על גבולות השיח. לאחר שהחברה אפשרה להפיץ התבטאויות בעייתיות על קורונה ומידע מוטעה, שני אמנים גדולים ביקשו ממנה להסיר את השירים שלהם כמחאה מהזירה שמונה 381 מיליון משתמשים פעילים חודשיים ו-172 מיליון מנויים בתשלום.

בימים האחרונים, גולשים רבים החליטו להשתמש בהאשטאג "# BoycottSpotify" כחלק מהמחאה לצד אלה שתמכו בה. אפל כבר הספיקה להציג את השירים שנעדרים מספוטיפיי אצלה בזירה. הסערה הזו התחילה לפני חמישה ימים, ובינתיים המנייה של ענקית הסאונד ירדה ב-7.8% וירידה בשווי השוק של החברה בכ-2 מיליארד דולר, בעוד שהנאסד"ק עלה ב-1.17% ו-S&P 500 עלה ב-1.49%.

פודקאסט שנוי במחלוקת

בשנת 2020, החליטה ספוטיפיי לרכוש את Joe Rogan Experience , הפודקאסט של רוגן, תמורת מה שדווח ביותר מ-100 מיליון דולר. מדובר בפודקאסט שנוי במחלוקת בעיקר בגלל המגיש שלו, ג’ו רוגן, וכבר מאז אנחנו שומעים ביקורת חריפה עליו. בעבר, רוגן הספיק להפיץ פייק ניוז מובהק לגבי הקורונה, כך לטענת המבקרים. לדוגמה, הסטנדאפיסט המפורסם טען שצעירים בריאים לא צריכים לקבל את החיסון, ושהמסכות הן "For Bitches".

הזמר ניל יאנג. התחיל את הסערה / צילום: Associated Press, Rebecca Cabage
 הזמר ניל יאנג. התחיל את הסערה / צילום: Associated Press, Rebecca Cabage

מאותה נקודה ספוטיפיי חטפה ביקורת קשה על זה, גם ממדענים ואנשי רפואה. באחרונה גם פורסם בעולם ש-270 רופאים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות כתבו מכתב פתוח לחברה, וביקשו ממנה לפעול נגד הפודקאסט, לצד האשמות בהפצת מידע מוטעה. ספוטיפיי בתגובה שחררה את סיכומי השנה שלה וטענה שמדובר בפודקאסט המאוזן ברחבי העולם.

הפרשה התחממה אף יותר כשהרוקיסט, ניל יאנג, פרסם מכתב פתוח שדרש מספוטיפיי להסיר את המוזיקה שלו מהפלטפורמה, כי הוא לא רוצה לחלוק את הזירה עם הפדוקאסט של ג’ו רוגן. יאנג אף הגדיר את ספוטיפיי כ"בית של מידע מוטעה ומסכן חיים על הקורונה". הוול סטריט ג’ורנל דיווח שספוטיפיי אכן הסירה את המוזיקה שלו.

מה אסור ומה מותר

דאסטי ג’נקינס, ראש תחום יחסי הציבור העולמיים בספוטיפיי, פרסמה הודעה לעובדים שמתייחסת לדאגות העובדים, ולכך שניל יאנג הסיר את המוזיקה שלו במחאה, כך דווח באתר The Verge. היא אמרה שהחברה בחנה מספר פרקים בעייתיים ושנויים במחלוקת של הפודקאסט, אך קבעה שהם לא "עמדו בסף ההסרה". היא כתבה שספוטיפיי מעסיקה צוות פנימי של מומחים ועובדים עם חברות צד שלישי, וכולם מייעצים "ועוזרים לנו לעדכן את המדיניות שלנו בהתחשב במה שקורה בעולם סביבנו".

 
  

כמו כן, החברה הגיבה לצעד של יאנג ואמרה שיש להם מדיניות להסרת תוכן מטעה מהזירה שלה, ואף הסירה יותר מ-20 אלף פרקי פודקאסטים הקשורים לקורונה ולמידע מוטעה מאז תחילת המגפה. ג’נקינס הסבירה שהטעות של ספוטיפיי הייתה שהם לא פרסמו את המדיניות מהר יותר. "נדרשת אחריות גדולה באיזון בין בטיחות המאזינים לבין החופש של היוצרים. אנו מצרים על ההחלטה של ניל להסיר את המוזיקה שלו מספוטיפיי, ומקווים לקבל אותו בחזרה בקרוב", נמסר כתגובה מספוטיפיי לדיווחים בעולם.

צריך להסביר: המדיניות של ספוטיפיי קובעת שכל תוכן מטעה מסוכן בנושאים בריאותיים שעלול לגרום לנזק פיזי או להוות איום ישיר על בריאות הציבור - יהיה אסור. אם מישהו יכחיש את קיומו של הקורונה או איידס, אם יעודדו להידבק בכוונה במחלה, אם יעודדו לצרוך אקונומיקה כדי לרפא את המחלה - התוכן שלו יוסר. למעשה, לפי המדיניות הנוכחית, אנשים יכולים לומר שהחיסונים עלולים לגרום למוות, אבל יהיה אסור עליהם להגיד שזו המטרה של החיסון. דוגמה אחרת - יהיה מותר להגיד שחבישת מסכה איננה יעילה, אבל יהיה אסור להגיד שחבישת מסכה גורמת לנזק מסכן חיים. כך למעשה ג’ו רוגן לא עובר על תנאי השימוש והכללים של ספוטיפיי.

אמנים נוספים יצטרפו?

ניל יאנג לא נשאר לבד, ג’וני מיטשל החליטה להסיר את כל המוזיקה שלה מספוטיפיי. "אני עומדת בסולידריות לצד ניל יאנג והקהילות המדעיות והרפואיות העולמיות בנושא הזה", כך כתבה האמנית באתר שלה.

ד"ר שי כהן, ראש המגמה למוזיקה, טכנולוגיה ומדיה חזותית באוניברסיטת בר אילן מסביר שהאירוע הוא סיפור של יחסים חברתיים ופוליטיים ולא של מוזיקה. "האמנים האלו, מיטשל ויאנג, שהחליטו לפעול כפי שפעלו, לא באמת צריכים את ספוטיפיי. הם מהעידן ששמעו את המוזיקה שלהם על תקליטים ודיסקים, הקריירה שלהם לא נבנית עכשיו או מחדש על גבי ספוטיפיי", הסביר.

ד"ר שי כהן שולל את המצב שהמאבק יתרחב ויצטרפו עוד אליו עוד יוצרים: "לא חושב שיהיה סחף ולא יצטרפו עוד אמנים למחאה הזו. המצב הוא בדיוק כמו ברשתות החברתיות: כולם יודעים שיש שם דברים רעים, אבל אנשים עדיין נשארים שם. בדומה לרשתות החברתיות, גם ספוטיפיי הפכה לצומת חזקה שכולם מתכתבים איתה כדי להיות נוכחים. במקרה הזה זה היה ספוטיפיי, זה היה יכול להיות בכל מקום אחר".

ד"ר כהן סיכם את דבריו בתהיות לגבי המצב הנוכחי. "הסיפור הזה מציף את השאלה לגבי אמנים חדשים שנתמכים בספוטיפיי וזה המקור היחיד שלהם כדי לצלוח. וברגע יש מנגנון שמחליט להוריד תוכן בהתאם להחלטה של אמם, זה מעלה תהיות לגבי המצב שאנחנו נמצאים בו. כי אנחנו נמצאים בתקופה שהתוכן מפוזר בהרבה מקומות, ספוטיפיי זו רק אחת האופציות. אם זה לא יהיה שם, זה יהיה ביוטיוב. בסוף זה שיקול כלכלי ולא מוזיקלי או תוכן".