המשק מתאושש: שיעור האבטלה ירד בחזרה לרמתו ערב משבר הקורונה

שוק העבודה ממשיך להתאושש בהעדר סגר על המשק • לפי נתוני סקר כוח-האדם של הלמ"ס, שיעור האבטלה במחצית הראשונה של ינואר ירד ל-3.5%, לעומת 3.9% במחצית השנייה של דצמבר • הנתונים נראים טוב עוד יותר אם מסתכלים על העלייה בכוח העבודה

לשכת תעסוקה ראשל''צ / צילום: אביבה גנצר
לשכת תעסוקה ראשל''צ / צילום: אביבה גנצר

הליך ההתאוששות של שוק העבודה נמשך אל תוך ינואר השנה, למרות התפשטות האומיקרון, וזאת ככל הנראה בשל העדר סגר על המשק בגל החמישי, ובהמשך להפסקת התמריצים שלא עודדו אנשים לחיפוש עבודה.

מנתוני סקר כוח-האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסמו היום (ב') עולה כי אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה ירד בחודש ינואר לרמה של 3.5% לעומת 3.9% במחצית השנייה של חודש דצמבר, ולעומת 3.1% במרץ 2020, ערב פרוץ משבר הקורונה. מדובר ב-148 אלף בלתי מועסקים אל מול 144 אלף משרות פנויות במשק.

הנתונים נראים טוב עוד יותר אם מסתכלים על העלייה בכוח העבודה מ-63.1% במחצית השנייה של דצמבר ל-64.1% במחצית הראשונה של ינואר 2022 ל-4.24 מיליון איש.

בתוך כך, שיעור האבטלה הרחב נותר ללא שינוי לעומת המחצית השנייה של דצמבר ועומד על 5.8%. מדובר ב-250 אלף איש שלא משתתפים בכוח העבודה. האבטלה בהגדרה הרחבה כוללת את היקף הבלתי מועסקים וכן את האבטלה העודפת שנוצרה עקב משבר הקורונה: בעיקר עובדים שהוצאו לחל"ת כתוצאה מהמשבר ועובדים שהפסיקו לעבוד עקב פיטורים או סגירת מקום העבודה מתחילת המשבר במרץ 2020.

צריך להזכיר כי מדובר בנתונים ראשוניים שעשויים להשתנות, וכי בשל הקושי לאמוד במדויק את נתוני האבטלה, במשרד האוצר מסתכלים על שיעור התעסוקה. זה האחרון עלה ל-61.3% במחצית הראשונה של ינואר לעומת 60.9% במחצית השנייה של חודש דצמבר אשתקד.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי-טפחות: 

נתוני הלמ"ס משרטטים תמונה חיובית על שוק העבודה, עם זאת, ההשלכות המצטברות של הקורונה על שלל נגיפיה עודן כאן. ראשית, כשמוסיפים לבלתי מועסקים משקי בית שנעדרו זמנית מעבודתם (כל השבוע), או הפסיקו לעבוד ממרץ 2020 מסיבות הקשורות בה, שיעורם מכוח העבודה עדיין גבוה (5.8%) ולמעשה לא ירד כלל (ממספרם הכולל נגרעו 100 איש בלבד). שנית, 148 אלף בלתי מועסקים הוא מספר גבוה בהינתן מספרן של המשרות הלא מאוישות שעמד על כ-141 אלף בחודש דצמבר. במאמר מוסגר, נציין כי מדובר בנתון דו-שבועי שיכול וישתנה משמעותית בעדכון הקרוב.

"נציין, כי בשנה שעברה עלה שיעורם של אלו שהתייאשו מחיפוש עבודה בשל היעדר עבודה מתאימה עקב שכר, שעות עבודה, או עניין בעבודה, נתון שיקשה, במבט להמשך, על איוש המשרות הללו ולפיכך על צמצום האבטלה הרחבה. בנק ישראל ימצא עניין בנתון בהיותו אינדיקציה לשיפור תעסוקתי, אך סביר להניח כי ינקוט גישה זהירה וימתין לנתוני החודשים הבאים", אמר מנחם.

שר האוצר אביגדור ליברמן מסר בתגובה כי "מדיניות אחראית דורשת קבלת החלטות נכונות ולא פופוליסטיות. מדיניות 'בלי סגרים' ו-'בלי חל״תים' מוכיחה את עצמה בצמיחה הכלכלית ובירידה ההולכת והגוברת בנתוני האבטלה. נמשיך להעניק תמיכה וסיוע ממוקד למי שצריך תוך השקעה משמעותית בצעדים מעודדי תעסוקה".