יום סוער בשוק המט"ח: הדולר צונח על רקע העליות בשווקים

על רקע הקורלציה הגבוהה בין הנאסד"ק לשער הדולר-שקל, ובהמשך לעליות שנרשמו בניו יורק אמש, הדולר צונח ב-1% מול השקל לרמה של 3.16 שקלים

שקל מול דולר / צילום: Shutterstock, Lord King
שקל מול דולר / צילום: Shutterstock, Lord King

השקל מתחזק בהמשך לעליות החדות שנרשמו אמש בוול סטריט. הדולר  נחלש ב-1% מול השקל לרמה של 3.16 שקלים. האירו  נסחר ללא שינוי ברמה של 3.5 שקלים.

הקורלציה הגבוהה שבין מדד הנאסד"ק  האמריקאי לבין שער הדולר מול השקל כתוצאה מגידורי ההשקעה של הגופים המוסדיים, מביאה להתחזקות המטבע המקומי במקרה של עליות בשווקים, ולהיחלשות במקרה של ירידות. על מנת לעמוד בתנאי מדיניות ההשקעה, הגופים המוסדיים נאלצים לגדר את האחזקות שלהם מעבר לים כנגד החשיפה למט"ח. העליות בשוקי המניות מביאות לשינוי בערך האחזקות, מה שמאלץ את המוסדיים למכור דולרים על מנת לגדר את ההשקעה שערכה השתנה בהתאם, ועם הירידה בביקוש לדולר בשוק המקומי, השקל מתחזק.

הטון הניצי של פאוול רוכך ע"י חברי ועדת השוק הפתוח

אמש בניו יורק המדדים עלו בחדות אחרי הירידות החדות שנרשמו מתחילת השנה נוכח ההידוק של המדיניות המוניטרית מצד הפד האמריקאי, כאשר אתמול נרשמה התבטאות יונית מכיוון חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC), ולפיה העלאות הריבית בארה"ב יהיו בהתאם לנתונים מהכלכלה, ולא נראה שבפגישה במרץ ידונו חברי הפד על העלאה של 50 נקודות בסיס לריבית - מה שריכך במעט את הטון הניצי של יו"ר הפד ג'רום פאוול מהשבוע שעבר.

האם הפד יעלה ריבית אל תוך האטה כלכלית? לפי שוק האג"ח מהלך העלאת הריבית שמתכנן הפד לא הולך להיות פשוט. אם בבנק אוף אמריקה הוציאו תחזית שלפיה הפד יעלה ריבית ב-7 פעימות בשנה הבאה, אז שוק האג"ח, כפי שמשקף עקום התשואות (Yield Curve) , מסמן כי הפד יאלץ לסגת מהמהלך. עקום התשואות מגלם תרחיש בו תהליך עליית הריבית אולי יהיה מהיר בתחילתו, אך הוא לא ימשך לאורך זמן מתוך הציפייה להחלשות הכלכלה.

עקום התשואות מייצג את הפער שבין התשואות שנותנות למשקיעים איגרות החוב לטווח הקצר לבין אלו שמספקות איגרות החוב לטווח הארוך. העקום (הגרף) מראה את התשואה לפי מועד הפירעון של איגרות החוב, כשבדרך כלל המשקיעים מסתכלים על הפער שבין איגרות החוב לטווח של שנתיים, לבין זה של האג"ח ל-10 שנים, והפער בין אלו הצטמצם עד כדי השתטחות העקום. היפוך העקום הקדים שבע מתוך שמונה פעמים שכלכלת ארה"ב נכנסה למיתון בעבר.

הציפיות להעלאת הריבית הריבית דחפו מעלה את התשואות על אג"ח לטווח קצר, אך אלו לטווח ארוך נחלשו בשל ה"הימור" על טעות במדיניות הפד כי העלאה של הריבית תצליח למתן את האינפלציה, כאשר העלאה של הריבית לא באה לידי ביטוי על ידי השוק בטווח הארוך יותר. העלאת שיעור הריבית על ידי הפד עשויה להיתקל בהאטה כלכלית, מה שצפוי להקשות על המהלך של העלאות ריבית בהמשך.