עיתונאים זרים בסין אומרים שהם יותר ויותר נתונים לאיומים מצד הממשלה

עיתונאים זרים רבים בסין אומרים שהם חווים הטרדה בשטח כשהם מדווחים, כולל מצד אזרחים רגילים שנעשים יותר ויותר עוינים

שלט על אוטובוס לקראת אולימפיאדת החורף בבייג'ינג. מי יגיע לסקר? / צילום: Associated Press, Jae C. Hong
שלט על אוטובוס לקראת אולימפיאדת החורף בבייג'ינג. מי יגיע לסקר? / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

ארגוני עיתונאים זרים בסין פועלים ברמות נמוכות באופן דרסטי של כוח-אדם, בזמן שהעיתונאים הזרים שעדיין נמצאים במדינה מתמודדים עם הפחדה, הטרדות ואיומים בתביעות, כך אומרים בקבוצת עיתונאים שבסיסה בבייג'ינג.

כמעט כל העיתונאים הזרים שענו על סקר של מועדון הכתבים הזרים בסין, שעסק בהערכה שנתית של תנאי העבודה, אמרו כי תנאי הדיווח במדינה אינם עומדים ברמות בינלאומיות.

"המדינה הסינית ממשיכה למצוא דרכים חדשות לאיים על כתבים זרים, על העמיתים הסיניים שלהם ועל כל מי שהעיתונות הזרה מבקשת לראיין, דרך הטרלות ברשת, התקפות גופניות, פריצות סייבר ומניעת מתן וויזות", נכתב בדוח שפרסם אתמול (ב') המועדון.

המספר המצטמצם של עיתונאים במדינה - כשאחרים חסומים מלהיכנס על-ידי כללי ויזה נוקשים או מגורשים בגלל תנאי העבודה הקשים - משמעותו ש"לכסות את סין הופך יותר ויותר לעניין של דיווח מרחוק", כתבו מחברי הדוח.

התייחסותה של סין לעיתונאים זרים הרעה בשנים האחרונות, כשהמתחים הגוברים בין ארה"ב וסין בזמן ממשל טראמפ גרמו לכל אחד מהצדדים לפגוע בעיתונאים במגבלות או במקרים מסוימים ממש לגרש אותם. על-פי הדוח, התנאים בהם פועלת התקשורת הזרה בסין רק נעשים גרועים יותר.

משרד החוץ של סין לא הגיב לבקשה לתגובה שנשלחה בפקס לגבי התוכן של הדוח. 

הכנות לאולימפיאדת החורף

הדוח מגיע בזמן שסין עושה הכנות אחרונות לאולימפיאדת החורף בבייג'ינג, שתביא מספר גדול של עיתונאים זרים לעיר כשהמשחקים יחלו ביום שישי. למרות כניסת העיתונאים, מגבלות הקורונה המחמירות של המדינה יגבילו את תנועתן ל"לולאה סגורה" באזור המשחקים האולימפיים, שתיאכף בקפידה.

תשעה מכל עשרה כתבים הנמצאים בסין שענו לסקר, אמרו כי לא ייכנסו לאזור האולימפי, כדי שיוכלו לשמור על הניידות שלהם ולהמשיך לדווח.

היצמדות סין למדיניות אפס קורונה שלה גם הובילה לבידודים חמורים ובלתי צפויים, והיא מקשה על דיווח מחוץ לערים הגדולות בהן נמצאים משרדי כלי התקשורת, כך כתבו מחברי הדוח, והוסיפו כי נראה שהרשויות בסין נשענות על מגבלות אלה כשהן מעכבות מתן אישורים לעיתונאים או משבשות נסיעות שלהם לצורכי דיווח.

עיתונאים רבים בסין אמרו כי חוו הטרדה בשטח במהלך הדיווח, כולל מאזרחים רגילים שנעשים יותר ויותר עוינים לעיתונאים זרים - דבר שהדוח מייחס למתקפות בגיבוי הממשלה ולקמפיינים ברשת המתארים את התקשורת הזרה כעוינת כלפי סין באופן מובנה.

כמעט רבע מהעונים לסקר אמרו כי היו נתונים להטרלות ברשת בגלל הדיווח שלהם, בזמן שאחרים אמרו כי היו יעד לתביעות מצד פקידי ממשלה או מקורות שבעבר שיתפו איתם פעולה. עיתונאי אחד מה­־BBC אמר שהיה חייב לעבור לטייוואן עם משפחתו לאחר הטרלות חריפות ברשת ואיומים בתביעות בגלל הדיווחים שלו.

חשש הולך וגובר, כך אמרו כתבים רבים, נובע מההיעדר ההולך וגדל של עיתונאים זרים בסין. הרשויות נותנות מעט ויזות לכתבים שמבקשים להתגורר במדינה, בעוד שרבים שכן מצליחים להיכנס, מקבלים ויזות קצרות המצריכות חידוש לעתים תכופות.

סין אמרה כי המגבלות שלה הן רק תגובה למגבלות אמריקאיות על הוויזות של עיתונאים סינים העובדים בארה"ב.

כלי תקשורת גדולים נאלצים יותר ויותר לכסות את סין ממשרדים מרוחקים בטייוואן, בהונג קונג או באוסטרליה, מה שפוגע באיכות הדיווחים, כך כתבו מחברי הדוח.

"נלחמים בשן ועין" 

לאחר סדרת גירושים ב־2020 של עיתונאים סיניים שהיו מבוססים בארה"ב ושל עיתונאים אמריקאים שגרו בסין, שני הצדדים הסכימו בנובמבר להקל את מגבלות הוויזה לעיתונאים של המדינה השנייה. ה"וול סטריט ג'ורנל" היה אחד מכמה כלי תקשורת אמריקאים בודדים שחלק מכתביו קיבלו תעודות עיתונאי חדשות. נכון לסוף שנה שעברה, סין עוד לא נתנה ויזות לעיתונאים האמריקאים כפי שהבטיחה במסגרת ההסכם, כך אמרו בארגון העיתונאים הזרים.

"כיסוי של סין נפגע מזה", נכתב בדוח מועדון הכתבים הזרים של סין. "ארגוני חדשות בינלאומיים נלחמים בשן ועין להמשיך לספק רמה גבוהה של דיווח על אף הקטנת כמות הכתבים שנמצאים בגופם במדינה. אין שום דבר שיכול להחליף דיווח מהשטח, ללא הפרעה מצד המדינה או פעולות ריגול מצידה".

הדוח היה מבוסס על סקר של החברים בארגון שנערך בדצמבר. הארגון, שהחברים בו כוללים עיתונאים מ־30 מדינות ואזורים, אמר כי 127 מתוך 192 החברים בו ענו על הסקר.