ארה"ב: סוכנות הגנת הסביבה חוזרת לכללי הפליטות מעידן אובמה

בסוכנות אומרים ששליטה בפליטות רעילות מקטינה סיכונים לסרטן ועיכובים התפתחותיים אצל ילדים

שליטה בפליטות רעילות מקטינה סיכונים לסרטן / צילום: Shutterstock, Roschetzky Photography
שליטה בפליטות רעילות מקטינה סיכונים לסרטן / צילום: Shutterstock, Roschetzky Photography

הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה (EPA) התקדמה ביום שני לחידוש החלטה פדרלית לאפשר לה לעשות רגולציה של כספית, עופרת ומתכות רעילות אחרות בתחנות כוח המונעות בכוח הפחם והנפט.

תחת ממשל אובמה, אמרו ב־EPA שיש לה הסמכות לעשות רגולציה של פליטות כספית ומתכות רעילות אחרות מפליטות של תחנות כוח במסגרת חוק האוויר הנקי, כל עוד בכירי ה־ EPA קבעו שהפליטה "ראויה ונחוצה".

ב־2020, ממשל טראמפ הסיר את הסמכות הזו מהסוכנות, בטענה שהרגולטורים טעו כשחישבו את העלויות והתועלות של הכללים. הביטול הוביל יצרנית פחם לבקש מבית המשפט לערעורים במחוז קולומביה לבטל את הרגולציות שפקידים בתקופת ממשל אובמה הסתמכו עליהן כדי לעשות רגולציה של מזהמים.

בהחזרת המדיניות, אמרו אנשי ה־EPA ששליטה בכמות הפליטות של חומרים רעילים מקטינה את הסיכון לסרטן ועיכובים התפתחותיים אצל ילדים.

"מחקר מדעי מבוסס מבהיר שאנחנו צריכים להקטין את כמות הכספית ורעלנים אחרים באוויר כדי להגן על ילדים וקהילות פגיעות מזיהום מזיק", אמר מנהל ה־EPA מייקל ריגן.

בשבוע שעבר דיווח הוול סטריט ג'ורנל שה־EPA נעה לכיוון החמרת הכללים על תחנות כוח כחלק ממאמץ של ממשל ביידן לצמצם את פליטת גזי החממה שרבים אומרים שהם הסיבה לשינוי האקלים.

ההצעה מיום שני, אם תיושם, תהווה נסיגה מבחינת חברת כריית הפחם Westmoreland Mining Holdings, שביקשה מבית המשפט לבטל את הרגולציות שמכריחות חברות המפעילות תחנות כוח הפועלות על פחם ועל נפט לקצץ פליטות, כולל על ידי התקנת ציוד סינון שמנפה את המזהמים מהאוויר. שופט עדיין צריך לקבל החלטה לגבי בקשה זו.

קבוצות של איכות הסביבה ובריאות הציבור אמרו שהרגולציות הקיימות, שקבעו את אפריל 2015 כתאריך יעד לחברות האנרגיה, היו יעילות בקיצוץ פליטת המזהמים. פליטות כספית מתחנות כוח ירדו ב־86% ב־2017 לעומת 2010, על פי הערכה של ה־EPA.

לפני הרגולציות, תחנות כוח היו המקור המקומי הגדול ביותר של פליטות כספית, נמסר מהסוכנות.

כספית, ארסן, ומתכות רעילות אחרות נפלטות לאוויר מארובות הפליטה של המפעלים ומגיעות לנתיבי המים של ארה"ב ודרכם לשרשרת המזון, ומובילות לאזהרות בנוגע לצריכת דגים. המתכות הרעילות קשורות לבעיות התפתחותיות אצל ילדים ולסרטן.

על פי החוק הפדרלי רגולטורים הקובעים כללים במסגרת חוק האוויר הנקי צריכים ראשית כל לקבוע שההגנות ראויות ונחוצות. את ההחלטה לגבי תחנות כוח המונעות בפחם ובנפט עשו לראשונה ב־2000, ואז אישרו אותן מחדש כשהרגולציות של 2012 פורסמו.

לפני שנה, ביידן הורה לאנשי ה־EPA לבחון מחדש את הביטול מתקופת ממשל טראמפ של כללים שנגעו לפליטות כספית, המכונים סטנדרט הכספית והרעלנים הנישאים באוויר. אנשי ה־EPA ימתינו 60 יום להערות הציבור וגורמים בעלי עניין החל מיום שני, עת קבלת ההחלטה.