חשד לזיהום נפט ימי כ-20 קילומטר מנתניה

כתמים החשודים כנפט בים, במרחק של כ-20 קילומטר מערבית לחופי נתניה, זוהו אתמול ע"י מערכת הביטחון • המשרד להגנת הסביבה פתח חדר מצב בחיפה • "עוד לא חלפה שנה מאסון הזפת והנה מופיע חשד לאסון זיהום נפט נוסף, שעלול לפגוע במערכות הטבעיות בים ובחופי הארץ", אומרים בארגון צלול, ומוסיפים: "לא הפקנו את הלקחים הנדרשים ואיננו מוכנים להתמודדות עם אסון זיהום נפט נוסף"

ניקוי זפת בשמורת טבע חוף השרון, 2021 / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
ניקוי זפת בשמורת טבע חוף השרון, 2021 / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

חשד לכתם שמן מול חופי ישראל: מערכת הביטחון זיהתה אתמול (ג') כתמים החשודים כנפט בים, במרחק של כ-20 קילומטר מערבית לחופי נתניה. זאת, בעקבות הודעה שקיבל המשרד להגנת הסביבה ממערכת הניטור הלווייני EMSA האירופית על חשד לכתם שמן באזור ישראל.

המערכת האירופית התריעה על כתם שמן כ-35 מייל ימי מערבית לאשדוד, ובטיסת סיור של המשרד לא נמצאו עדויות לכך בים, גם לא לאחר שלוש שעות סריקה בשטח נרחב. במסגרת בקשה מהמשרד להגנת הסביבה, מערכת הביטחון נרתמה לבצע בדיקה מוטסת משלה וגילתה כתמים החשודים כנפט.

בעקבות החשד להימצאות כתם השמן, המשרד להגנת הסביבה פתח חדר מצב בחיפה. השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אישרה את הגדרת האירוע כ-Tier-3 בשלב זה לפי תוכנית המוכנות הלאומית של ישראל, בעל פוטנציאל להיות אירוע זיהום ים גדול או בהיקף אזורי או לאומי. זאת, בשל הפריסה הגיאוגרפית והתזוזה המהירה, ועד אשר יתברר אחרת.

במהלך הבוקר יתרחשו סיורים נוספים באזור החשוד - כולל טיסת זיהוי, כלי שיט פיזיים בעומק הים - כדי לקבל תמונת מצב ברורה גם באשר לצעדים שניתן לנקוט בים. עוד יופעלו מודלים שונים לבדיקת הכתם החשוד וכיווני הרוח והים. בשעה זו אוניית ה"בת גלים" המשותפת למשרד להגנת הסביבה ולחקר ימים ואגמים נערכת ליציאה לים עם צוות המשרד, ציוד לריסוס דיספרסנטים (כימיקלים לפירוק השמן) ודיגום.

אם יתגלה כי מדובר בכתם המשתרע על פני קילומטרים רבים, היכולת לטפל בו בים תהיה מוגבלת למדי, כך לפי המשרד להגנת הסביבה. כלל הגורמים יונחו היום על ידי המשרד להגנת הסביבה להפעיל את תוכניות החירום הלאומיות כדי להיערך להגעה של זיהום הנפט לחוף.

"לא הפקנו את הלקחים הנדרשים"

בארגון צלול מזכירים כי למרות שחלפה שנה מאז אסון הזפת שפקד את חופי הארץ, לא נערכה ישראל לטיפול בזיהום ים, ויכולתה לטפל במפגע בקנה מידה גדול מוגבלת מאוד.

"עוד לא חלפה שנה מאסון הזפת והנה מופיע חשד לאסון זיהום נפט נוסף, שעלול לפגוע במערכות הטבעיות בים ובחופי הארץ", אומרים בצלול. "בשבועות האחרונים אנחנו נתקלים בכל העולם במופעים חוזרים ונשנים של אסונות זיהום דלק בים שפוגעים אנושות במערכות אקולוגיות רגישות ובבעלי החיים הימיים. למרות שחלפה שנה מאסון הנפט בים התיכון, לא הפקנו את הלקחים הנדרשים ואיננו מוכנים להתמודדות עם אסון זיהום נפט נוסף. אנחנו דורשים מהמדינה לקדם ולתקצבאת חוק התלמ"ת (תכנית לאומית למוכנות ותגובה לשפך שמן בים) שייתן פתרון למניעה ולהתמודדות עם אסונות כאלה. בנוסף, אנחנו דורשים הפסקה מוחלטת של קידוחי גז ונפט נוספים שמסכנים את הים בעידן של משבר אקלים קשה שהפך אותנו תלויים בים גם כמקור מרכזי של מי השתייה שלנו".