יום בין בת שלמה לדלית אל כרמל: יקב, כנאפה וגרפיטי מהפנט

בת שלמה, האחות הפחות מוכרת מבין מושבות הברון, חווה אורגנית וסיור "סודות הדרוזים"

רכיבה נינוחה על אופניים שאפשר לשאול מהיקב / צילום: שרי אסף
רכיבה נינוחה על אופניים שאפשר לשאול מהיקב / צילום: שרי אסף

" לו הייתי רוטשילד - יאבה דבה דבה דבה דבה דבה דבה דם" (ג’רי בוק ושלדון הרניק)

טיול נינוח לבת שלמה מספר את סיפורה של האחות הפחות מוכרת מבין מושבות הברון. זהו יום בו תטעמו יין משובח מהול בחזון מרחיק ראות, תתגלגלו באופניים לטעום ירקות אורגניים, תמשיכו לסיור החושף את סודות הדרוזים בדרך אל דלית אל כרמל, אפילו תכינו בעצמכם כנאפה מתוקה ותצעדו בשקיעה לאורך קיר הגרפיטי הארוך בישראל.

10:00 הכרם של בטי

מספרים על הברון רוטשילד שבמהלך כל אחד מחמשת ביקוריו בארץ ישראל, נהג לעמוד על הנקודה הגבוהה ביותר באזור בו ביקר, ולסמן באצבעו מעגל דמיוני, שפירושו היה נהיר רק לפקידיו הנאמנים: "רכשו את כל השטחים שברדיוס שסימנתי".

בין אם הסיפור נכון או לא, פועלו של הברון בדמות עשרות המושבות שהקים לאורכה ולרוחבה של הארץ הפכו ברבות הימים למציאות עד כדי כך, שהבתים הספורים, הפזורים לאורך רחובה הראשי והיחיד של בת שלמה (הקרויה כמו מזכרת בתיה, על שם בטי רוטשילד, אמו של הברון) הפכו לאחרונה לאטרקציית נדל"ן, כמו גם לפנינת תיירות לא מלוטשת.

עולם ומלואו נפרסים בין 250 המטרים שבין החנייה בתחילת הרחוב, שם מתבקשים המטיילים להחנות את רכבם למען יחסי שכנות טובה, ועד לגדר שבקצה המושבה, שממנה משתפלים מראות המטעים והכרמים של ואדי מילק.

בתווך אפשר לשוטט בין בית הרב והשוחט, בית הכנסת שנפתח בשבתות, חצרות הבתים, חלקם נטושים, ואחרים בהליכי שיפוץ ושימור.

את הטיול ברחוב ראוי לעשות תוך כדי ערסול כוס סוביניון מינרלי ופריך מיקב בת שלמה החדש שבתחילת הרחוב, השוכן באחד מהבתים ההיסטוריים שהפכו למתחם האוצר בחובו יקב ומלון בוטיק. את הטיול הקצר עורכים בחברתו הנעימה של ארי ארל, יינן היקב, שמספר על ההיסטוריה של המושבה במבטא קליפורני חינני, המרמז על מוצאו.

הביקור ביקב כולל טעימה נדיבה מיינות, גבינות, ירקות ומנת הפתעה שמכין השף. כל אלה מתובלים בסיור ובסיפור ברחובה הראשי של המושבה, עם ארי או עם לוטם, סומלייה הבית המקסימה והידענית. בטי בהחלט הייתה גאה.

יקב בת שלמה - בת שלמה המושבה, בתיאום מראש, כשר וסגור בשבת. 054-2651889

יקב בת שלמה / צילום: עמית גרון
 יקב בת שלמה / צילום: עמית גרון

11:00 מתגלגלים לחווה

האזור חביב על שוחרי הסינגלים, אבל ההמלצה כאן היא לרכיבה נינוחה על אופניים שאפשר לשאול מהיקב או לשכור בתחילת הרחוב, הגומעת את רחוב המייסדים, ומשתפלת למסלול קצר ויפהפה בין הכרמים המתנמנמים, לאורך ערוץ נחל דליה ותות השוצפים ועד למשק האורגני של חירות ויואב ששון. שם מגדלים במסירות שורות של פקעות בצלים מבושמים, שומרים כרסתניים, זרי ברוקולי ירוקים וכרוביות מתפקעות מטעם.

בייק דיל - השכרת אופניים, 052-4475843, משק אורגני - בת שלמה. החנות פתוחה ברביעי אחה"צ ובשישי בבוקר. 052-4475843

13:00 כנאפה דרוזית-איסלנדית

20 דקות ו-20 קילומטר של נסיעה לאורך כביש 672 מפרידים בין ואדי מילק לכפרי הכרמל. הנסיעה בימים אלה של אחרי סערה, תניב מראות בצבע מנטול של גבעות, חורשות ויערות עטורים חורש טבעי. בכיכר המטופחת הראשונה של דלית אל כרמל מומלץ לפגוש את צהלה ברוש, מדריכת טיולים מהזן שמבין את נפש המטייל ויודעת מתי להקנות ידע ומתי להגיש אתנחתא קולינרית. לצד סיוריה בזיכרון המושבה, ניצלה צהלה את תקופת הקורונה כדי להתיידד עם שכניה מהכפרים הדרוזיים. בדרכה החיננית והבלתי אמצעית, קשרה קשרים עם המקומיים, נכנסה לביתם, חפרה בסיפורים, חיטטה בסירים, ראיינה בשלנים ואנשי רוח ויצאה עם סיור המספר את סיפורה של התרבות הדרוזית באמצעות מפגשים וטעמים. אחת מהתחנות הנסתרות של הסיורים מתרחשת במפעל המתוקים "שפיק" בכניסה לדלית אל כרמל.

שפיק, אישיות הרפתקנית עם סיפור חיים סוחף, מספר על ההבדלים בין מיני המתוקים הערביים לכנאפה, בעודו מוזג סירופ סוכר מתוק וחם על שערות הקדאיף הזהובות. יש גם סדנה מתוקה להכנת כנאפה, ומי שמבקש לקחת את החוויה למטבחו, מוזמן לרכוש ערכת כנאפה DIY. למבקשים רק לאכול מהמתוק הלוהט, אפשר לסור לקונדיטוריה המצוינת של שפיק.

צהלה ברוש, סודות הדרוזים בכרמל, 052-3509529 גם לזוגות ולמשפחות. סדנת כנאפה, 052-6060127, כשר. קונדיטוריה שפיק 04-8394493

15:00 אום כולתום וסימפסון

משפטים ציוריים ותיאורים גרפיים לא יעשו חסד עם ההפתעה הצבעונית המשתרעת לאורך 550 מטרים של קיר ביטון המקיף את אצטדיון הכדורגל העירוני. את קיר הגרפיטי הארוך בארץ יצר האמן דודי שובל בהזמנת פרנסי הכפר ובמטרה לעודד את התיירות אליו. התוצאה לא פחות ממהפנטת, בועטת ובעיקר דורשת עצירה וצילום. במסגרת הסיור של צהלה היא מספרת את סיפור התרבות הדרוזית המסתורית.

קיר הגרפיטי הארוך בארץ בדלית אל כרמל / צילום: שרי אסף
 קיר הגרפיטי הארוך בארץ בדלית אל כרמל / צילום: שרי אסף

קיר הגרפיטי - דלית אל כרמל. בווייז: איצטדיון כדורגל.