המחאה הזו מסוכנת לכלכלה

המחירים אומנם עולים, אבל האשמת החברות לא רק שאינה מועילה, היא אף מזיקה לכלכלה בטווח הארוך

מדפים בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מדפים בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

המחירים עולים, זה מתסכל ומעצבן. כמי שבחר להקים ארגון חדש ולפעול דווקא בזירת יוקר המחיה, אני יודע את זה. אבל המחאה הזו, לא רק שהיא לא הפתרון, היא מסוכנת לכלכלה הישראלית.

היא לא הפתרון, כיוון שהיא מצביעה על הבעיות הלא נכונות. גם אם המחאה תצליח באופן נקודתי לדחות את עליית המחירים, היא לא תצליח בטווח הארוך לשנות את טבע השוק - השאת רווחים.

אסם, שסטוביץ, רמי לוי, שופרסל, תנובה וכל חברה אחרת פועלות על-מנת להשיא רווחים גבוהים ככל הניתן. את זה בטווח הארוך לא ניתן לשנות. את מה כן צריך לשנות? את מה שמאפשר להם להשיא רווחים גבוהים מדי על חשבוננו - תנאי המשחק.

אם לחברה יש כוח שוק מונופוליסטי, או אם הענף סובל מריכוזיות, החברות יכולות להרשות לעצמן השאת רווחים גבוהה יותר על חשבון הציבור. התחרות גורמת להן להוריד את רמת הרווחיות ויחד איתה את המחירים. רוצים להצביע על הבעיה האמיתית? תצביעו על חסמי התחרות השונים - לא על התנהלות המגזר העסקי שמנסה למקסם רווחים.

אך כפי שציינתי, לא מדובר רק בפתרון לא נכון אלא בנזק של ממש לכלכלה המקומית. הדבר שמאפיין את המחאה הזו הוא בחירת האויבים שלה. כמו כל מחאה טובה, גם המחאה הזו מחפשת דמון, גוף רע להאשים ביוקר המחיה.

במקום לעשות עבודת מחקר אמיתית הבוחנת רווחיות, עליית מחירי חומרי גלם, אינפלציה וכדומה, על-מנת לבדוק האם יש פה העלאת מחירים שמנצלת חוסר תחרות - בחרו מובילי המחאה בדרך אחרת: אם מדובר בחברה גדולה ומצליחה שמעלה מחירים, הרי שהיא רעה. זו תפיסה לפיה מי שהצליח בעסקים הוא אויב הציבור, הגובלת בשנאת עשירים ומסוכנת מאוד לכלכלה.

הצלחה בעולם העסקי בתנאי תחרות פירושה מתן מענה לצרכים של החברה. מי שהצליח בעסקים הוא מי שהצליח לשפר את רמת החיים של אנשים רבים המוכנים לשלם כסף עבור המוצר או השירות שפיתח. המוטיבציה שלהם כמובן היא לא בהכרח לשפר את העולם, אלא להשיא רווחים. זה בדיוק הקסם של השוק החופשי - מנגנון השאת הרווחים מוביל לשיפור רמת החיים עבור כולנו. כשמפנימים את זה מבינים שאולי מי שהצליח בעסקים הוא לא אויב, אלא הוא מי שתורם לקידמה.

חברה שחובטת ובזה לשגשוג המגזר עסקי ולמי שהצליחו בעשיית עסקים, היא חברה שבזה למצוינות, לקידמה ולמי שסייעו להצעיד את העולם קדימה. לכן היא חברה שלא תוכל להחזיק רווחה ורמת חיים גבוהה לאורך זמן.

שנאת העשירים הזו הופכת את החברה לכזו שבה אנשים מוצלחים ומוכשרים לא ימצו את כישוריהם במגזר העסקי, לא פתחו פיתוחים חדשים, לא ייצרו מקומות עבודה ולא יעלו את רמת החיים של כולנו. דיכוי היזמות, המצוינות העסקית, היצירתיות והפיתוחים החדשים הוא הדבר המסוכן ביותר שעשוי לצמוח מהמחאה הזו, והסכנה הזו לא שווה דחייה של שלושה חודשים בהעלאת מחירים.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד הלובי הציבורי "האינטרס שלנו - הלובי שלך בכנסת"