חברת הנדל"ן נקנסה רק לאחר פשיטת רגל, והרוכשים יצאו בידיים ריקות

בתום חקירת משרדי השיכון והמשפטים, הוטל עיצום כספי על חברת עתיד בטענה כי הפרה את הוראות חוק המכר • הבעיה: החברה פשטה רגל, והמדינה לא יכולה לערוב שהכספים ישובו לרוכשים • עד כמה באמת מדובר בהחלטה יעילה, והאם היא עשויה למנוע מקרים דומים?

פרויקט תמ''א ביבנה / צילום: אייל פישר
פרויקט תמ''א ביבנה / צילום: אייל פישר

כמה יעיל לקנוס חברה שבעליה פשטו רגל, והיא אינה פעילה? זו השאלה שנשאלת לנוכח הסיפור הבא - חברת עתיד "החברה לחיזוק והשבחת מבנים בע"מ", שפעלה לפני כעשור, לכאורה תוך כדי הונאת בעלי דירות ורוכשי דירות במסגרת תמ"א 38. בשל כך, החברה נקנסה ב-2 מיליון שקל על-ידי משרד השיכון, בשיתוף עם משרד המשפטים.

הקנס ניתן לאחר שהממונה על חוק המכר במשרד השיכון החליט שהחברה הפרה את חוק המכר, שכן שבמסגרת שיווק דירות שהתימרה להקים, לוו אנשיה כספים מרוכשים ובעלי דירות, ואף החתימו על כתבי אופציה, שמטרתם הייתה לעקוף את החוק.

מצג שווא לרוכשים

לעיתים, בעלי חברות פושטים רגל לאחר ביצוע פעולות עסקיות, ביודעם שסטטוס משפטי זה מגן עליהם מפני החזרי חובות. עד לאחרונה, סוגית פשיטת הרגל נידונה במסגרת תיקים משפטיים אזרחיים כספים.

אולם, במשרד המשפטים הבינו שיש להפריד בין מצבים שבהם חברות קורסות כלכלית מכורח המציאות, לבין אנשים שמביאים את עצמם במכוון למצב הזה, כדי לחמוק מתשלומי חובות. הבדיקה הנוכחית מקוטלגת במשרד המשפטים כפשיטת הרגל מהסוג השני.

במסגרת הבדיקה, נחשפה רשת של חברות, שלכאורה ביצעו הונאה בתחומים שונים, שעה שמי שחשודים כמי שעמדו מאחורי הקנוניה, רשומים כפושטי רגל. רשת החברות הזו פעלה בתחומי תמ"א 38 באמצעות חברת עתיד, שהייתה פעילה בעיקר במחצית הראשונה של העשור הקודם בראשון לציון. עם זאת, להבדיל ממקרים אחרים של יזמיות תמ"א 38 שנקלעו לקשיים, במקרה הזה נראה שמדובר בחברה שעסקה בעיקר במצגי שווא של קידום פרויקטים של תמ"א 38/1 בפני הדיירים הקיימים, נטלה מהם הלוואות ומכרה "אופציות" לרוכשי דירות, שבסופו של דבר לא הוקמו.

יש לציין שנגד החברה והקשורים בה, עוזי שאבי ויעקב פורטה, הוגש כתב אישום בגין אי דיווח על הכנסות עוד ב־2018, והעניין הועבר לגישור. בהקשר זה, טען פורטה שלא ניהל בפועל את החברה, אלא שאבי.

"תמרור אזהרה בוהק"

כחלק מהמהלכים שננקטו נגד המעורבים בסוגיה, פנתה היחידה הארצית לחקירות של הממונה על הליכי חדלות פירעון במשרד המשפטים אל הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון. על-פי בדיקת של הממונה, עמית גריידי, בעלי החברה ומנהליה מצאו דרך לעקוף את חוק המכר, באמצעות הלוואות שנטלו מבעלי דירות קיימות לאחר שהבטיחו להם לשפץ את דירותיהם מעבר להרחבתן במסגרת פרויקט התמ"א.

בנוסף, דרך נוספת שבה ניסו בעלי החברה לעקוף את החוק הייתה למכור אופציות לרוכשי דירות פוטנציאליים. להערכת גריידי, מאות אלפי שקלים נלקחו מבעלי דירות ומרוכשים פוטנציאליים בדרכים הללו.

בשל כך, הממונה על חוק המכר פתח בהליך מנהלי נגד החברה. לטענת גריידי, הדרך שבה נקטה החברה הינה "תמרור אזהרה בוהק" וניסיון לעקוף את הוראות חוק המכר. "נמצא שבקשר לכלל ההתקשרויות, המוכרת קיבלה כספים מהרוכשים בניגוד להוראות סעיף 2 לחוק המכר, כך שכספים העולים על 7%, התקבלו מבלי לספק לרוכשים בטוחות", הוסיף הממונה.

יחד עם זאת, נותרה השאלה עד כמה יעיל לקנוס חברה עשור לאחר שביצעו את העבירות המיוחסות, ובמיוחד לאחר שהאחרונים מוכרזים פושטי רגל. הרי במרבית המקרים, הרגולטור לא יכול למנוע מראש מעשי הונאה, או לערוב להשבת כספים לאנשים שנפלו קורבן למעשי תרמית.

ייתכן שהכסף לא יוחזר במלואו ללווים, אך השילוב של הליכים פליליים ומנהליים כמו אלו שננקטו בבבדיקה הנוכחית, עשויים להחזיר את חלקו, ולמנוע הישנות מקרים מהסוג הזה על-ידי בעלי חברות אחרות.

עתיד: פעלנו לפי החוק

עו"ד איתי שורץ, המייצג את שאבי מסר בתגובה: "בניגוד גמור לאמור בכתבה, חברת עתיד, שהייתה מהחברות הראשונות בישראל שהובילה וביצעה פרויקטים של תמ"א 38, קידמה וניהלה במהלך השנים מספר רב של הליכי תמ"א 38 במגוון פרויקטים, והכל בהתאם להוראות החוק.

עו''ד איתי שוורץ / צילום: רותם שורץ
 עו''ד איתי שוורץ / צילום: רותם שורץ

"במסגרת פרויקטים אלה נבנו ונמסרו עשרות רבות של דירות, לשביעות רצונם של הדיירים. מר שאבי חדל מלעבוד בחברת עתיד במהלך שנת 2013, על כן, החלטת משרד השיכון להטיל על החברה עיצום כספי משוללת בסיס עובדתי ומשפטי וספק רב אם החלטה זו תעמוד בביקורת שיפוטית של בתי המשפט.

"כתב האישום בגין עבירה של אי הגשת דוח שנתי למס הכנסה במועד, מתברר בימים אלה בבית המשפט כך שמר שאבי מנוע מלהתייחס לטענותיו בהליך זה. יחד עם זאת יודגש, כי מר שאבי שם את מבטחו בבית המשפט וטוען לחפותו".

*** חזקת החפות: על אף הגשת כתב האישום נגד עוזי שאבי ויעקב פורטה, השניים לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.