מה הסמכות של הממשלה על רשות התחרות?

האם הממשלה יכולה להפעיל את רשות התחרות נגד עליות המחירים? מתברר שלא • המשרוקית של גלובס

יאיר לפיד, יש עתיד. טוויטר, 31.1.22 / צילום: כדיה לוי
יאיר לפיד, יש עתיד. טוויטר, 31.1.22 / צילום: כדיה לוי

גל עליות המחירים במשק הביא את ראשי הקואליציה לצאת בסדרת הצהרות לוחמניות. לאחר ששר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי פנו למספר חברות בדרישה לבטל העלאות מחירים מתוכננות, הצטרף אליהם גם שר החוץ יאיר לפיד, שנשא נאום לוחמני בישיבת הסיעה של יש עתיד. בהמשך הוא העלה דברים דומים גם לחשבון הטוויטר שלו. "הרשתות הגדולות צריכות לדעת שלא נהסס להפעיל מולן את רשות התחרות ואמצעים נוספים", הוא כתב שם. אבל רגע, האם לפיד והממשלה יכולים בכלל להפעיל את רשות התחרות? בדקנו.

רשות התחרות (בעבר: רשות ההגבלים העסקיים) הוקמה ב-1994 מכוח חוק התחרות הכלכלית (אז: חוק ההגבלים העסקיים). תפקידה הוא שמירה על התחרות הכלכלית במשק, ובמסגרתו היא מפקחת על הסדרים כובלים ("קרטלים"), מיזוגים, מונופולים ועוד. לרשות יש סמכויות אכיפה פליליות, סמכויות אכיפה אזרחיות-מינהליות וסמכויות המאפשרות ליזום הליכים שיפוטיים.

מי קובע מי עומד בראש הרשות? הממשלה. סעיף 51 לחוק התחרות הכלכלית קובע כי הממשלה תמנה את ראש הרשות לפי הצעת שר הכלכלה (השרה כיום היא אורנה ברביבאי, ובראש הרשות עומדת מיכל כהן). אבל זה לא אומר שרשות התחרות כפופה לה. למעשה, לעצמאות רשות התחרות נודעה חשיבות מיוחדת שבאה לידי ביטוי בחוק שמכוחו היא פועלת.

החוק קובע כי הרשות תהיה יחידת סמך עצמאית, ובדברי ההסבר לחקיקה מודגש כי הקמתה נועדה להקנות לממונה עצמאות וחופש פעולה מינהלי. אלה באים לידי ביטוי בשלושה עוגנים מרכזיים: עצמאות הממונה, עצמאות תקציבית ועצמאות מוסדית. באתר רשות התחרות מוסבר כי המעמד העצמאי שלה חשוב במיוחד בין היתר משום שתפקידה מחייב התייצבות מול גופים עסקיים בעלי עוצמה כלכלית משמעותית שעלולים להפעיל לחצים על קבלת החלטות בעניינם.

זה לא אומר שפוליטיקאים לא ניסו להפעיל לחצים לאורך השנים. ב-2017 דווח בגלובס כי על רקע התנגדות שרי הכלכלה והאוצר דאז (אלי כהן ומשה כחלון, בהתאמה) למיזוג בנק אגוד עם בנק מזרחי טפחות, מתגבש תיקון לחוק שיקבע כי מיזוג מהסוג הזה יהיה כרוך באישור שרי האוצר והכלכלה; כלומר, שרשות התחרות לבדה לא תוכל לאשר אותו. ההצעה לא קודמה לבסוף. מהכיוון השני, בעשור האחרון החוק עודכן מספר פעמים בהקשרים שונים דווקא כדי להעניק לרשות סמכויות רבות יותר (למשל, כדי לטפל בפגיעה בתחרות בתחום היבוא).

ויש גם מקרה חריג אחד שמאפשר לממשלה לעקוף החלטה של רשות התחרות. סעיף 52 לחוק קובע כי שר הכלכלה יוכל להתגבר על החלטת רשות התחרות "מטעמים של מדיניות חוץ או ביטחון המדינה". עד היום נעשה בהליך הזה שימוש רק במקרה אחד. זה קרה ב-2015, כשראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, שכיהן גם כממלא-מקום שר הכלכלה, הפעיל את הסעיף כדי להוציא לפועל את מתווה הגז.

בשורה התחתונה: דבריו של לפיד מטעים. רשות התחרות היא רשות עצמאית שנהנית מהגנה מפני התערבות של הדרג הפוליטי, ולממשלה אין אפשרות "להפעיל אותה" או להתערב בשיקול-דעתה, אלא רק במקרים חריגים שנוגעים למדיניות חוץ או ביטחון המדינה.

תחקיר: יובל אינהורן

לחצו כאן לבדיקה המלאה

שם: יאיר לפיד
מפלגה: יש עתיד
מתוך: טוויטר
תאריך: 31.1
ציטוט: "הרשתות הגדולות צריכות לדעת שלא נהסס להפעיל מולם את רשות התחרות ואמצעים נוספים"

בימים האחרונים אנו עדים לסדרת תגובות ממשלתיות במטרה להתמודד עם גל עליות המחירים. לאחר ששר האוצר ושרת הכלכלה פנו למספר חברות בדרישה לביטול העלאות המחירים, היה זה שר החוץ יאיר לפיד שבציוץ בטוויטר העביר את המסר הבא: "הרשתות הגדולות צריכות לדעת שלא נהסס להפעיל מולן את רשות התחרות ואמצעים נוספים". האם הדרג הפוליטי אכן יכול "להפעיל" את רשות התחרות? יצאנו לבדוק.

רשות התחרות (בעבר: רשות ההגבלים העסקיים) הוקמה בשנת 1994 מכוח חוק התחרות הכלכלית (אז: חוק ההגבלים העסקיים). תפקידה של הרשות הוא שמירה על התחרות הכלכלית במשק בהתאם לסמכויותיה על פי החוק. במסגרת תפקידה מפקחת הרשות על הסדרים כובלים ("קרטלים"), מיזוגים ומונופולים ופועלת למניעת פגיעה בתחרות מצד גופים עסקיים. בראש הרשות עומדת הממונה על התחרות. לרשות התחרות יש סמכויות אכיפה פליליות, סמכויות אכיפה אזרחיות-מינהליות וסמכויות המאפשרות ליזום הליכים שיפוטיים.

בסעיף 51 לחוק התחרות הכלכלית - החוק שמכוחו פועלת רשות התחרות - נקבע כי הממונה על ביצוע החוק היא שרת הכלכלה. כמו כן, הממונה על התחרות מתמנה על ידי הממשלה, לפי הצעת שרת הכלכלה. האם זה אומר שרשות התחרות כפופה לדרג הפוליטי? ממש לא. למעשה, לעצמאות רשות התחרות נודעה חשיבות מיוחדת.

כפי שמצוין בדו"ח של הרשות משנת 2013, עוד מאמצע שנות השבעים (כ-20 שנה לפני שהוקמה הרשות), עמדו חברי הוועדה למיזוגים וקונגלומרטים על החשיבות של קיומה העצמאי של רשות התחרות. כך, חברי הוועדה הציעו להקים "רשות מרכזית המופקדת על הבעיות השונות במיזוגים והגבלים עסקיים… שתהיה גוף עצמאי". ב-1994 הוקמה רשות התחרות (אז: רשות ההגבלים העסקיים) כיחידת סמך עצמאית. בדברי ההסבר לחקיקה מודגש כי הקמת הרשות נועדה להקנות לממונה עצמאות וחופש פעולה מינהלי - ואלה באים לידי ביטוי בשלושה עוגנים מרכזיים: עצמאות הממונה, עצמאות תקציבית ועצמאות מוסדית. לפי אתר רשות התחרות, מעמד זה של רשות עצמאית שתהיה חסרת פניות ונטולת השפעות זרות נדרש, בין היתר, משום שתפקיד הרשות מחייב התייצבות מול גופים עסקיים בעלי עוצמה כלכלית משמעותית שעלולים להפעיל לחצים על קבלת החלטות בעניינם. עצמאות הרשות, אם כן, נועדה להבטיח הליך ענייני של קבלת החלטות שמבוסס על שיקולים מקצועיים גרידא. גם ארגון המדינות המפותחות (OECD) ציין את הנחיצות שבמעמד העצמאי של רשות התחרות בישראל, ובדו"ח משנת 2016 שיבח את ההגנות על עצמאות הרשות הישראלית מפני התערבות הדרג הפוליטי והדגיש את החשיבות בשמירה על מצב זה.

לכן, אם הדרג הפוליטי מעוניין לרתום את רשות התחרות למהלכים רחבים יותר, עליו להעניק לו בחקיקה סמכויות נוספות. כך למשל נעשה בשנת 2014, אז חוק קידום התחרות בענף המזון העניק לממונה סמכות להטיל עיצומים כספיים בגין הפרות של הוראות חוק ייחודיות. דוגמה נוספת מגיעה משנת 2017, במהלכה הוענקו בחקיקה (כהוראת שעה) לממונה סמכויות נוספות הקשורות לטיפול בפגיעה בתחרות בתחום היבוא. כמו כן, הממשלה יכולה לכלול את נציגי רשות התחרות בוועדות ממשלתיות ובצוותי בדיקה, כפי שעשתה למשל עם הקמת הוועדה לבדיקת פערי התיווך בתוצרת החקלאית בפירות וירקות.

יצוין כי בעבר היו גם נסיונות בכיוון ההפוך - של נטילת סמכויות מרשות התחרות. על רקע חילוקי הדעות בין שרים בממשלה לבין רשות התחרות ביחס למיזוג של בנק אגוד לתוך מזרחי-טפחות, דווח ב-2017 שבכנסת מתגבשת הצעת חוק לפיקוח של שר האוצר ושר הכלכלה על סמכויות מסוימות של רשות התחרות שנוגעות לאישורי מיזוגים. אולם הצעה זו לא הבשילה לבסוף לכדי חוק, כך שסמכות הרשות לאשר מיזוגים לא נפגעה.

למרות זאת, במקרים חריגים, סעיף 52 לחוק התחרות הכלכלית מאפשר לשרת הכלכלה, לאחר התייעצות עם ועדת הכלכלה של הכנסת, להתגבר על החלטת רשות התחרות. כמה חריגים? התערבות כזאת מתאפשרת אך ורק "מטעמים של מדיניות חוץ או ביטחון המדינה" (ולא מטעמים כלכליים או תחרותיים). בסעיף זה מעולם לא נעשה שימוש, למעט מקרה מפורסם אחד: היה זה ב-2015, כאשר ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, בתפקידו כממלא מקום שר הכלכלה, חתם על הפעלת סעיף 52 לחוק כדי להוציא לפועל את מתווה הגז.

לסיכום, רשות התחרות היא רשות עצמאית שנהנית מהגנה מפני התערבות של הדרג הפוליטי. לממשלת ישראל אין אמצעים לכפות על רשות התחרות לנקוט באמצעי אכיפה כנגד הגבלים עסקיים ושינוי סמכויות הרשות כרוך בשינויי חקיקה. לכן דבריו של לפיד מטעים.