שורה של תפקידים בכירים במוסדות התכנון מחכים לאיוש

יו"ר הוועדה המחוזית ירושלים עמיר שקד מונה לשופט וטרם נמצא לו מחליף • מתכננת מחוז חיפה ליאת פלד מונתה לסגנית מנהלת מינהל התכנון, ומחוז חיפה מחכה למתכנן חדש • עיכובים נרשמים גם במינוי יו"רים לוועדות ערר • עו"ד ענת בירן: "ייווצר צוואר בקבוק של חודשים"

דלית זילבר, מנכ''לית מינהל התכנון / צילום: ניב קנטור
דלית זילבר, מנכ''לית מינהל התכנון / צילום: ניב קנטור

בחודש אוגוסט הקרוב תסיים מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר את כהונתה. בין המועמדים שכבר הוזכרו להחליף אותה - מתכננת מחוז ירושלים שירה תלמי בבאי, סגנית מנהלת מינהל התכנון ליאת פלד, שסיימה לאחרונה את תפקידה כמתכננת מחוז חיפה, והאדריכל רפי רייש, מנכ"ל חברת הייעוץ Suits העוסקת באסטרטגיות תכנון וחדשנות עירונית ומרצה בכיר לתכנון ערים בטכניון. בעבר כיהן כמנהל אגף בכיר לבניה במינהל התכנון.

אבל עוד לפני שזילבר תפנה את מקומה, מינהל התכנון עתיד לשנות משמעותית את פניו, משום שצפויים מינויים חדשים במחוזות - גם מתכננים וגם יושבי ראש ועדות.
כך למשל, ליאת פלד מונתה כאמור לסגנית מנכ"לית מינהל התכנון, ועתה מחוז חיפה מחכה למינוי מתכנן חדש.

"החשיבות של התפקיד היא עצומה ומשמעותית בתהליכים הסטטוטוריים, ויש חשיבות לניסיון המקצועי של מתכנן המחוז, לניסיון שנצבר בתהליכים בוועדה המחוזית, לרצף של הידע והמידע ולעקביות בקבלת החלטות", אומרת ד"ר חווה ארליך, לשעבר מתכננת מחוז ת"א ומהנדסת עיריית פתח תקווה. "לפעמים מוסד תכנון יושב ומקבל החלטות בהרכב מצומצם של כשלושה אנשים, כשאחד מהם הוא מתכנן המחוז.

"האחריות של מתכנני מחוז במינהל התכנון היא כפולה - הם האחראיים המקצועיים על התכנים התכנוניים ובמקביל מנהלים את לשכת התכנון. תקופה שבה אין מתכנן מחוז, מכל סיבה שהיא, גורמת להאטה משמעותית בהבאת תוכניות לדיונים השונים, ופוגעת בתפקוד הרציף של לשכת התכנון. חייבים להבין שלמרות שזה כמה שנים יושבי הראש הם אנשי מקצוע במשרה מלאה, אין זה רצוי והם גם לא יכולים למלא את תפקידו של מתכנן המחוז בתקופות שבהן עדיין לא מונה מחליף".

"בלי תקופת חפיפה אין הזדמנות להעביר מקל"

גם בוועדות המחוזיות צפויים שינויים ניכרים. יו"ר הוועדה המחוזית צפון אורי אילן צפוי לפרוש בקרוב לגמלאות. יו"ר ועדה מחוזית מרכז, שירה ברנד, עברה לכהן סגניתו של יו"ר מטה הדיור שלומי הייזלר, והוועדה, החולשת על שטח של 1,293 קמ"ר באזורי הביקוש - מחכה ליו"ר חדש. יו"ר הוועדה המחוזית ירושלים, עו"ד עמיר שקד, מונה לאחרונה לשופט בבית משפט השלום בירושלים ויסיים את כהונתו לאחר ארבע שנים. לכולם עדיין לא מונו מחליפים.

במחוז תל אביב, דניאלה פוסק יצאה לגמלאות, ומחכים למינוי יו"ר חדש. המועמד המוביל הוא ערן ניצן, לשעבר הנספח הכלכלי בוושינגטון וקודם לכן יו"ר הוותמ"ל וסגן הממונה על התקציבים באוצר. מועמד נוסף ששמו הוזכר הוא עו"ד מיכה גדרון, ששימש במשך שבע שנים יו"ר ועדת הערר במחוז תל אביב.

ארליך: "אין הצדקה להתמהמהות במינוי מתכננים חדשים. בדרך כלל ידוע לפחות שלושה-ארבעה חודשים מראש (ובמקרה של פרישה לגמלאות אפילו שנים מראש) מתי נדרש מחליפ.ה, וניתן להיערך מבעוד מועד. עיכובים מביאים לכך שאין תקופת חפיפה בין המתכננים היוצאים לחדשים, אין הזדמנות ‘להעביר מקל’ בצורה מסודרת, ונפגעת הרציפות של התהליכים. חפיפה חלקית על ידי אחרים, מביאה לאובדן ידע רב וחבל.

האדריכלית חוה ארליך / צילום: רשות מקרקעי ישראל
 האדריכלית חוה ארליך / צילום: רשות מקרקעי ישראל

"התהליכים לוקחים הרבה זמן"

בגזרת ראשי ועדות הערר יש פערים נוספים. בראשית החודש הסתיימה כהונתה של יו"ר ועדת הערר במחוז תל אביב, עו"ד הילה סירוטה ליבנה - ועדיין לא מונה מישהו במקומה.
עו"ד דקלה מוסרי טל כיהנה עד ספטמבר האחרון כיו"ר ועדת ערר מחוז חיפה וכיום היא בעלת משרד עורכי דין עצמאי. מחליפתה בתפקיד כבר נבחרה, אבל תתחיל לכהן בפועל רק בחודש מרץ הקרוב. לדברי מוסרי טל, כבר עתה ממתינים על שולחנה עשרות תיקים שממתינים להכרעה.

מוסרי טל מציינת כי בשנים האחרונות בכל סבב של החלפת יושבי ראש לוועדות הערר יש עיכובים של חודשים במינוי המחליפים והמשמעות היא עיכוב משמעותי בהליכים. "הצורך באיתור של יושבי ראש לוועדות הערר ידוע מראש, אין כאן הפתעות, וניכר שיש התארגנות במנהל התכנון להחלפה, הם מפרסמים קול קורא לאיתור מועמדים מספר חודשים לפני תום הכהונה, אבל בפועל התהליכים עד למינוי ותחילת העבודה נמשכים הרבה זמן ולכן לאור הניסיון צריך להתחיל את ההליכים הרבה יותר מוקדם.

עו''ד דקלה מוסרי טל / צילום: דקלה שי
 עו''ד דקלה מוסרי טל / צילום: דקלה שי

"גם כשאני נכנסתי לתפקיד לפני כשבע שנים המתינו לי עשרות תיקים שהמתינו להכרעה, ונדרשה כמעט שנה של עומס דיונים קיצוני כדי לצמצם פערים", היא מספרת.
מוסרי טל מציינת כי "ההשלכות חמורות יותר כאשר גורמים שונים יודעים שלוועדות אין יו"ר ומנצלים זאת להגשת עררים, לעתים עררי סרק, רק על מנת לעכב פרויקטים ומתן היתרי בנייה".

בעניין ועדת הערר בתל אביב פנו עו"ד ענת בירן ועו"ד אפרת לרנר ממשרד ענת בירן, במכתב דחוף ליו"ר מטה התכנון שלומי הייזלר, בבקשה להאריך בדחיפות את כהונתה של עו"ד סירוטה ליבנה. לדבריהן, ההארכה נדרשת "על מנת למנוע מצב בלתי נסבל של הקפאת עשרות ואולי מאות פרויקטי בנייה בעיר תל אביב, הממתינים לדיון או להחלטה בוועדת הערר או שצפויים להיות מוגשים עליהם עררים... "התוצאה היא שסיום כהונתה יוצר ואקום בדיוני ועדת הערר, וייווצר צוואר בקבוק של חודשים רבים עד לחידוש הדיונים".

השתיים הוסיפו וכתבו כי המצב דומה המחוז הצפון: "גם בוועדת הערר במחוז הצפון (הן ברישוי והן בפיצויים והיטל השבחה) אנו ממתינים חודשים ארוכים לקביעת דיונים בתיקי ערר שמשרדנו מייצג בהם, פרויקטים חשובים מעוכבים ולא נקבע להם מועד לדיון, וידוע לנו כי גם בוועדה זו כהונת היו"ר, עו"ד חגית דרורי גרנות, הסתיימה או עומדת להסתיים, וטרם מונה/תה לה מחליף/פה".

ענת בירן / צילום: נדב יהונתן כהן
 ענת בירן / צילום: נדב יהונתן כהן

במכתבן הן מבקשות להאריך את כהונתה של סירוטה ליבנה כך שתוכל "לכל הפחות לשמוע את העררים שכבר נקבעו לדיון", או למצער למנות ממלא מקום.

ממטה התכנון נמסר שהנושא נמצא על שולחנו של משרד המשפטים.