הזינוק במחיר הנפט הקפיץ את מניית דלק 55% בחודש וחצי: השלימה רכישה בים הצפוני

איתקה השלימה את העסקה לרכישת מלוא מניותיה של חברת מארובני אויל אנד גז היפנית, שפועלת בים הצפוני • הרכישה תגדיל את יכולת הפקת הנפט של איתקה בכ-8,000 חביות ביום

אסדת קידוח של איתקה / צילום: אתר החברה
אסדת קידוח של איתקה / צילום: אתר החברה

קבוצת דלק  של יצחק תשובה דיווחה היום (א') כי החברה הבת איתקה השלימה בסוף השבוע את העסקה לרכישת מלוא מניותיה (100%) של חברת מרובני אויל אנד גז (Marubeni Oil and Gas) היפנית, תמורת כ-140 מיליון דולר. בתגובה, זינקה מניית דלק בכ-7% והשלימה עלייה של 55% בחודש וחצי לשווי של כ-6.5 מיליארד שקל (עלייה של 550% מאז השפל של מארס 2020).

איתקה, ובעקבותיה קבוצת דלק, נהנית מאז סוף אוקטובר 2020 מעלייה חדה במחירי האנרגיה בעולם, על רקע פיתוח החיסונים למחלת הקורונה והתחזקות הפעילות הכלכלית בעקבותיו. כך למשל מחיר הנפט הגולמי המופק בים הצפוני (נפט ברנט) זינק מאז 25 באוקטובר 2020 ב-150% ל-93 דולר דולר לחבית. גם מחירי הגז הטבעי באירופה זינקו השנה במאות אחוזים על רקע מחסור ברחבי היבשת.

בדומה לאיתקה גם החברה הנרכשת מרובני פועלת בתחום הפקת הנפט והגז בים הצפוני, ורכישתה צפויה להגדיל את יכולת ההפקה היומית של איתקה בשנת 2022 בהיקף של כ-7,000-8,000 חביות נפט (או שווה ערך לנפט). העסקה מהווה חלק מהאסטרטגיה של איתקה להרחיב ולפתח את תחום פעילותה בים הצפוני בבריטניה, וכן להגדיל את כושר הייצור וביזור נכסיה, כחלק מההיערכות לביצוע מהלך הוני (הנפקה או צירוף משקיעים פרטיים).

רכישת מרובני אויל אנד גז נעשית מבלי שאיתקה נדרשת להעביר תמורה כספית מיידית ממקורותיה. עפ"י תנאי העסקה שנחתמה בנובמבר האחרון, כמחצית מהתמורה בעסקה (בתוספת התאמות) שולמה במועד ההשלמה, בדרך של קיזוז מיתרת המזומנים שהצטברו בחברה הנרכשת. יתרת סכום הרכישה תשולם ביולי 2025.

בנוסף נקבעה בהסכם תמורה מותנית בסכום של עד 255 מיליון דולר, שתשלומו מותנה בפיתוח עתידי של נכסי הנפט הנרכשים, הפקת נפט ראשונה מהם והכרזה על תגלית מסחרית (בהתאם לסוג של כל נכס). מתוך סך התמורה המותנית, ישולם סכום של עד 30 מיליון דולר כתלות בהישארותם של מחירי הנפט בטווחים שנקבעו בהסכם.


מפיקת הנפט החמישית בגודלה בים הצפוני 

במסגרת העסקה, איתקה רכשה תשעה מאגרים מפיקים (כ-41% מהזכויות) באזור MonArb בים הצפוני. הרכישה עשויה לייצר לאיתקה EBITDAX (רווח תפעולי תזרימי לפני הוצאות אקספלורציה) נוסף של כ-250 מיליון דולר במצטבר לשנים 2021 ו-2022.

בנוסף, למארובני הפסדי מס צבורים משמעותיים בסך של כ-1.6 מיליארד דולר נכון לסוף דצמבר 2020. כחלק מהעסקה, תיטול איתקה על עצמה את התחייבויות האטימה העתידיות של מרובני, המוערכות בכ-255 מיליון דולר (לאחר הטבות מס).

איתקה (Ithaca), זרוע הפעילות של קבוצת דלק בים הצפוני, עוסקת בחיפוש, הפקה ומכירה של נפט וגז, ומשמשת כמפעיל (Operator) בחלק מהנכסים בהם היא שותפה. איתקה היא מפיקת הנפט החמישית בגודלה בים הצפוני, והמפעילה העצמאית השנייה בגודלה באזור מדף היבשת של בריטניה בים הצפוני, מבחינת כמות העתודות המוכחות והצפויות (2P).

לפי דו"ח משאבים שהכין מעריך העתודות NSAI, נכון לסוף 2020 איתקה מחזיקה בעתודות נפט וגז מסוג P2 בהיקף של 195 מיליון חביות שווה-ערך לנפט (MBOE); וכן עתודות מסוג C2 בהיקף של 102 מיליון חביות שווה ערך לנפט (MBOE).


הכנסת שותף או פעילות הונית 

בדוח הדירקטוריון לסיכון הרבעון השלישי של 2021, מציינת קבוצת דלק היא ממשיכה לפעול להכנסת שותף ו/או למכירת חלק ממניות איתקה, לרבות בדרך של מכר אגב הנפקה ו/או לגיוס כספים במנגנון של הכנסת משקיעים טרם הנפקה לציבור ו/או ביצוע מהלך הוני באיתקה, לרבות בדרך של רישום למסחר של מניות איתקה בבורסה הראשית של לונדון במהלך 2022. כחלק מהמהלך, נבחנת גם אפשרות של הצעת רכש חליפין, לפיה יוחלפו חלק מאגרות החוב של קבוצת דלק במניות של איתקה בשיעור של עד 25% מאיתקה.

הפעולה ההונית אמורה להניב לקבוצת דלק סכום של כ-200 מיליון דולר (כ-640 מיליון שקל) או נכסים בשווי זהה, וזאת כשבמקביל היא תמשיך להחזיק ב-75% ממניות איתקה בשווי של כ-600 מיליון דולר (1.92 מיליארד שקל).