תוכנת הריגול בטלפון של פילבר: ההשפעה על משפט נתניהו ועל העדות

התרחישים האפשריים בעקבות הפרסום לפיו נעשה שימוש בתוכנת רוגלה: מדחיית מועד העדות של עד המדינה ועד מעורבות של מח"ש

שלמה פילבר / צילום: שלומי יוסף
שלמה פילבר / צילום: שלומי יוסף

לקראת חידוש משפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, השאלה המרכזית שעולה לדיון היא כיצד ישפיע הפרסום לפיו השתמשה המשטרה בחקירתה בתוכנת ריגול בתיק 4000, במכשיר הטלפון הנייד של עד המדינה שלמה פילבר.

השימוש בתוכנת הרוגלה לפילבר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, שפורסם לראשונה על ידי "חדשות 13", התגלה לאחר שבתחילה הכחישה המשטרה שנעשה שימוש בתוכנה בתיק החקירה.

עם זאת, בשבוע שעבר הודיעה המשטרה לפרקליטות כי נשאב חומר בניגוד לנהלים על ידי יחידת הסינגט שלא הועבר ליחידה החוקרת.

שינוי הגרסה של המשטרה הוביל למתח וחוסר אמון בין המשטרה לפרקליטות. צוות הפרקליטים לא ידע על חיפוש סמוי בטלפון בשלב המודיעיני. מדובר בפעילות של יחידת הסיגינט המשטרתית שכולה חסויה. המידע לא מועבר לתיק החקירה ולא מוגדר כחומר חקירה.

היום התברר כי הטלפון הסלולארי של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר הועתק לפי צו חיפוש ותפיסה כבר בשנת 2017 בראשית פרשת בזק יס, פרשת ניירות הערך. לכן לא ברור למה היה צורך בשימוש בחיפוש סמוי בטלפון.

איך תשפיע ההתפתחות על המשפט? סנגוריו של נתניהו ובני הזוג אלוביץ’ כבר הודיעו שהם דורשים כי המדינה תחשוף את המידע וכל פרט שקשור לשאיבתו ולשימוש בו. הגילוי החדש עשוי להביא לדחייה בעדותו של פילבר לצורך בירור הטענות.

האם פילבר יעלה במועד לדוכן העדים

בכל מקרה, בפרקליטות מעריכים כי הנזק שייגרם למשפט אינו קולוסאלי. ככל שלא נעשה שימוש במידע, ואין קשר ראייתי בין הראיות שהתקבלו ההערכה היא שלא תתקבל טענה של הגנה מן הצדק. גם לעובדה כי פילבר הוא עד ולא נאשם משמעות בטיעון להגנה מן הצדק והיא מפחיתה מקבלת הטענה.

הפרקליטות בודקת אם החומר שהועבר מסייע להגנה, אם יש קשר סיבתי בין המידע לפעולות שנעשו בחקירה והאם הטיחו בחשודים או במעורבים מידע שהוא פרי העץ המורעל.

ככל שלא נעשה שימוש ואין קשר בין חקירה למידע שנשאב הפרקליטות תבקש כי עדותו של פילבר תישמע במועדה.

גורמים במשרד המשפטים אומרים כי ככל שבדיקת הצוות תעלה התנהלות פסולה עד חשד לעבירה פלילית, הטיפול יגיע לחקירת מח"ש. בשלב זה לא ידוע כי מח"ש מעורבת בבדיקה. 

"לא היה שימוש כלל בהאזנות סתר"

ביום שישי פורסם בחדשות 12 תמליל חקירה משנת 2017 של עד המדינה בחקירתו ברשות לניירות ערך. בחקירה אמרו החוקרים לפילבר "אנחנו שולטים לך על הטלפון" אלא שהדברים שנאמרו לעד בחקירתו, לא כוונו ליכולת של תוכנת הרוגלה המשוכללת, אלא לחיפוש שנעשה בפלאפון של פילבר שהיה תפוס בידי המשטרה באותה העת.

מדובר בחקירה בעבירות ניירות ערך טרום תיק 4000 שלא נעשה בה שימוש בתוכנות ריגול. הרשות לני"ע הוציאה צו חיפוש ותפיסה שאפשר לה להוציא נתונים מהטלפון התפוס. הרשות לניירות ערך הגיבה לפרסום ומסרה כי התמלול מתייחס לחקירה בתיק בזק, לפני שתיק 4000 בא לעולם. "בחקירת בזק שנחקרה על ידי רשות ניירות ערך לא היה שימוש כלל בהאזנות סתר, ומכשירו הנייד של שלמה פילבר נתפש ונעשה בו חיפוש מכוח צו חיפוש רגיל, כפי שנעשה באופן שוטף בחקירות פליליות. כל ניסיון לטעון אחרת הוא בבחינת הטעיית ציבור".