משרד התחבורה פרסם מתווה חדש להקמת המסילה הרביעית באיילון

במשרד הודיעו כי המתווה החדש מסדיר את חלוקת העבודה בין נתיבי ישראל ורכב ישראל בבניית המסילה הרביעית • עם זאת, הפרויקט נתקל באתגרים נוספים להם המתווה לא נותן מענה מספק • בינתיים, במשרד התחבורה מתחייבים שהפרויקט יסתיים ב-2028, בעוד גורמים בענף התשתיות מעריכים שהוא יסתיים רק ב-2030

מסילות רכבת ישראל באיילון / צילום: איל יצהר
מסילות רכבת ישראל באיילון / צילום: איל יצהר

במשרד התחבורה הודיעו על מתווה מוסכם בין חברת נתיבי ישראל לרכבת ישראל לקידום המסילה הרביעית באיילון. אמדן עלות הפרויקט הוא 4.91 מיליארד שקל.

בשנת 2018 אישרה הממשלה את התוכנית להקמת המסילה הרביעית מתל אביב מרכז ועד גנות. את עבודות התשתית הובילה חברת נתיבי ישראל (נת"י) עד שמשרד התחבורה תחת מירי רגב החליט להעביר חלק ממנה לרכבת ישראל ואז שוב לחברת נתיבי ישראל. מאז העבודות אמורות היו להתחלק בין שתי החברות, אבל הן לא מצליחות לגשר על הפערים ולעבוד יחד. עמדת הרכבת הייתה שעבודות ליד מסילה פעילה צריכות להתבצע על ידה, ועמדת נתיבי ישראל הייתה שמאחר ומדובר במסילה חדשה היא זו שצריכה לבצע את הקמתה. החיכוכים כללו גם חוסר תאום בעבודות בין החברות שגרמו לעתים לסכנה בטיחותית ולעיכובים בפרויקט.

על פי ההודעה היום, שרת התחבורה מרב מיכאלי הובילה להסכמות על סמך עבודה שביצע המשנה למנכ"לית המשרד עילם שגיא. במסגרת ההסכמות תחולק העבודה בין החברות. הסכמות כבר הושגו בחודש יוני אך הצדדים לא היו מחויבים להם והעימותים על בניית המסילה בין החברות נמשכו ביתר שאת גם אז.

המתווה הקודם חילק באופן גאוגרפי את האחריות על הפרויקט לאחר שקודם לכן הוא חולק מבחינה מקצועית בין בניית התשתית והפרויקט הרכבתי. ואולם, המתווה הקודם לא עמד כאמור במבחן המציאות. לפי המשרד, יש צורך ב"בקרה הדוקה יותר של משרד התחבורה על החברות המבצעות".

לפי המתווה החדש, החלוקה הגאוגרפית תישמר כך שמקיבוץ גלויות צפונה הרכבת אחראית על הפרויקט ומקיבוץ גלויות דרומה האחריות היא של חברת נתיבי ישראל. יחד עם זאת, באזור הדרומי יוקם מחלף רכבתי שאכן יהיה באחריות נת"י אך אזורים מורכבים וסמוכים למסילות פעילות ולתשתיות רכבתיות באזור מחלף קיבוץ גלויות ומעל תוואי המסילות החדשות בעיקול תוואי הנחל מזרחה - יתוכננו מחדש בהבנה עם חברת רכבת ישראל. ולכן, הרכבת היא תהיה הגורם האחראי על חיבור המסילות הפעילות באזור המחלף המסילתי, על תשתיות התקשורת, החשמל, המעברים והקמת גישה תפעולית למסילה.

אתגרים בקידום הפרויקט

הפרויקט המורכב להקמת המסילה הרביעית אמור לפתור את צוואר בקבוק הרכבות באיילון. כיום עוברות בציר 14 רכבות בלבד בשעה.

המסילה תוקם מתחנת תל אביב סבידור ועד למתחם ת"א דרום, והוספת מסילות שלישית ורביעית ממתחם זה ועד לשפירים. על מנת להקים את המסילות נדרש לקדוח כלונסאות בתעלת האיילון ולצמצם אותה, ולכן כדי לא לפגוע ביכולת לקלוט את מי הגשמים, נלווה לפרויקט הקמת המסילה גם פרויקט לאיגום וניקוז מי הגשמים באמצעות אתרי איגום וחלחול. חלק מהתוכניות לאתרי האיגום נעצרו על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות בשל פגיעה בערכי סביבה וטבע.

בפרויקט האיגום וניקוז צפויות בעיות נוספות. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי מתנגד לפרויקט כל עוד לא יוקם גם מובל לים התיכון. המשנה למנכ"לית משרד התחבורה עילם שגיא טען כי נציגי העירייה שותפים למתווה המתגבש, אך סירב להתייחס לפתרונות בנושא הניקוז והאיגום וציין כי המובל לים אינו תנאי לקידומו של הפרויקט.

בנוסף, כדי להצליח ולהכניס עוד מסילה לאורך התוואי גם נתיבי כביש 1 יוזזו וחלק ממסילות הרכבת יוסטו - פעולות שבוודאי יפגעו בשירות הרכבתי. לפי שגיא, המתווה יאפשר לקדם את המחלף המסילתי שהקמתו אמורה להסתיים בשנת 2026 - שנה וחצי לפני הסיום המשוער לביצוע הפרויקט. לאחר הקמת המחלף, יוסטו כאמור נתיבי התנועה והמסילות.

המכשול הגדול ביותר לעבודה המשותפת של החברות על הקמת הפרויקט הקריטי, הוא סוגיית התיאום ביניהן והמעקב אחר ביצוע ההחלטות מצד משרד התחבורה. שגיא סבור כי הקמת ועדת היגוי שתתכנס אחת לחודשיים בראשותו ופיקוח על הפרויקט יוכלו לסייע בכך. ואולם, לא בטוח שהחברות, שהתקשו עד עכשיו לשתף פעולה, יצליחו ליישם את המתווה שדורש מהן תאום מדוקדק, בוודאי בכל הנוגע להקמת המחלף המסילתי שעל חלקים מפרויקט זה הם אמורים לעבוד יחד. בכל אופן, המתווה כן יאפשר את פרסום המכרז להקמתו.

שנת היעד נדחתה

שגיא ציין כי פתרונות אחרים ומיטביים יותר יכלו להתקבל אך בהכרח היו דוחים את שנת היעד. בכל אופן, שנת היעד נדחתה. תחילה במשרד התחבורה טענו שהפרויקט יושלם עד לשנת 2027, כעת ההערכות של גורמים בענף התשתיות הן שסיומו יגיע לשנת 2030, אך משרד התחבורה מתעקש שיצליחו לסיים את הפרויקט בשנת 2028.

שרת התחבורה מיכאלי אמרה לאחר הסיכום כי "הסעת המונים היא העתיד שלנו ולכן ההשקעה בה חייבת להיות מאמץ משותף לכל חברות הביצוע ובפיקוח הדוק של המשרד. אני שמחה שהצלחתי להוביל להסכמות בין חברת רכבת ישראל וחברת נתיבי ישראל, והבהרתי למנכ"לי החברות שהדרישה והציפיה היא שהפרויקט יקודם בהקדם האפשרי בלי תקלות וללא עיכובים. הציבור הישראלי זקוק למסילה הרביעית ואני עושה הכל כדי שתהליך ההקמה שלה יחל בהקדם האפשרי ובתיאום מקסימלי".

שגיא ציין כי "אני מאמין שהתגברנו על מהמורה משמעותית בשלב התכנון, ועכשיו ניגשים למבחן הביצוע, תוך עמידה ביעדי הלו"ז והתקציב".

ואולם, חרף ההצהרות החגיגיות, גורמים בענף התחבורה מקווים כי הפעם ההסכמות לא ישארו רק על הנייר כבפעמים קודמות ויוכלו להוביל להבשלת הפרויקט להוספת מסילה רביעית באיילון.

בתחקיר אודות משרד התחבורה שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, עלו טענות רבות בנוגע לפיקוחו של משרד התחבורה על חברות התשתית ועל היכולת להוציא פרויקטים מורכבים לדרך. שורה של גורמים בממשלה ובענף התשתיות טענו כי משרד התחבורה לא מהווה רגולטור משום שהשדרה המקצועית בו מחוררת אל מול מונופול ידע שמחזיקות חברות התשתית והמשרד נמנע מעימותים, חיכוכים וביקורת.