הפיקוח על הבנקים: הבנקים החזירו 20 מיליון שקל לציבור בשנתיים בגין גביית עמלות וביטול הטבות

ועדת הכספים של הכנסת קיימה דיון בנושא גביית עמלות שלא כחוק או ביטול הטבות ללקוחות ללא ידיעתם • יו"ר הוועדה, אלכס קושניר, דרש מבנק ישראל לבחון האם מותר לבנקים להתנות מתן כרטיס אשראי בפתיחת חשבון בבנק

יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכספים, ח''כ אלכס קושניר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים קיימה היום (ב') "דיון מהיר" בנושא: 'הבנקים מחייבים בעמלת דמי כרטיס גם את הלקוחות שקיבלו פטור מעמלות' - הצעתם של חברי הכנסת ינון אזולאי, מיכל שיר סגמן ויצחק פינדרוס.

במהלך הדיון חשפה עינב הכט עמיר, מנהלת המחלקה לפניות הציבור בפיקוח על הבנקים כי בשנים 2021-2020 הושבו מעל ל-20 מיליון שקל ללקוחות הבנקים בעקבות פעילות היחידה, לצד הטלת עיצומים כספיים, בנושא גביית עמלות וביטול כרטיס חיוב. "יכולות להיות טעויות אבל אנחנו מורים לבנקים להגדיל בקרות, כדי שיהיו פחות תקלות. בכל בנק יש נציב תלונות ציבור, בשנת 2020 הם טיפלו במעל 35 אלף תלונות והשיבו 7 מיליון שקל בטרם הטיפול שלנו. אני קוראת למי שלא קיבל מענה מהבנק שלו, לפנות אלינו", אמרה הכט עמיר.

כך למשל, בנק הפועלים החזיר כ-10 מיליון שקל ל-88 אלף לקוחות בגין הטבות שהובטחו ללקוחות מועדונים ולא ניתנו בפועל. בנק לאומי החזיר מיליון שקל ל-11 אלף לקוחות בגין הטבות שהובטחו ללקוחות מועדון סטודנטים אך לא ניתנו בפועל. הבינלאומי החזיר כמיליון שקל בשל ביטול הטבה לכ-600 לקוחות שלא קיבלו על כך הודעה. "בנק חייב לענות תוך 48 שעות לפניית הפיקוח על הבנקים ורוב הבנקים משיבים ללקוח תוך 30 יום, שזה זמן מאוד טוב", ציינה מנהלת המחלקה בפיקוח על הבנקים.

היא הוסיפה כי בכל שנה בודקת המחלקה כ-10 אלף פניות, ובערך ב-2,000 פניות ציבור אנחנו מעמיקים ובוחנים אם הפנייה מוצדקת או לא, ויש לנו סמכות להורות לבנק להשיב את הכסף. אנחנו חושבים אם כל פנייה יכולה להיות רלוונטית לעוד לקוחות, אנחנו מאתרים את הקבוצה ואז אנחנו מורים לבנק להשיב את הכסף לכלל הקבוצה. במקרים בהם הכנסת נתנה לנו סמכות, הטלנו עיצומים, גם במקרה הזה של דמי כרטיס. אני שמחה על הדיון הזה, פניות ציבור הם המקור לתיקון ושיפור מערכת. לעניין הטבות שהבנק מפרסם, או להסכמה עם קבוצת אוכלוסייה, יש לקיים אותן ואנחנו נאכוף את זה", היא ציינה.

בנוסף הציגה מנהלת היחידה לפניות הציבור מקרה במסגרתו בעקבות פניה של נכד של ניצול שואה, "הובא לידיעתנו שהניצול לא מקבל ריבית בפיקדון הרנטה, ושזה לא אירוע נקודתי, בעקבות כך החזרנו 1.7 מיליון ש"ח בבנק הפועלים בנושא הזה", וכן כי לאחרונה היה עוקץ שכוון לאזרחים דוברי רוסית מבוגרים, "העברנו פניות לחברות האשראי, החזרנו 2 מיליון ₪ מחברות כרטיסי האשראי, ודרשנו הגברה של הפיקוח על האוכלוסיות האלה. אנחנו מפרסמים גם מי הבנקים שבאים לקראת הלקוח, אנחנו רוצים לפרסם מדדים להוגנות בנקאית".

נציג איגוד הבנקים בדיון, טיבי רבינוביץ, אמר כי כל כסף שנגבה מסטודנט או אזרח אחר זה כסף שצריך להיות מוחזר לו. "יש טעויות שאנחנו עושים, אנחנו מקיימים בערך 700 אלף אינטראקציות עם הציבור ביום, ויכול להיות שאנחנו גם עושים טעויות, והכסף צריך להיות מוחזר. הבנקים הם מערכות כבדות, לוקח זמן לעיתים עד שמתקנים טעויות. אנחנו עושים מאמץ כדי להקטין את הנזקים כלפי הלקוחות וכדי שמקרים לא ישנו, אני לא התרשמתי אבל שיש פה תופעה מערכתית".

ח"כ ינון אזולאי, מיוזמי הדיון כאמור, הגיב לכך ואמר כי "15 אלף מקרים בשנה זו תופעה מערכתית. על רקע המעבר לכרטיסים חוץ בנקאים, יש לחץ של הבנקים שאם תיקח את הכרטיס שלנו, ניתן לך יותר הטבות, אולי נכון להוציא את הכרטיסים מהבנקים? זו פשוט עבירה על החוק, השאלה איך אוכפים את הדבר הזה שלא יקרה?".

ח"כ פינדרוס הוסיף: "עצם הדיון חשוב, מעצם הידיעה עליו, אנחנו מקבלים תלונות, וגם משמיעת הגורמים. זה אומר לאותו בנק ואותו מנהל אזור ומנהל שירות לקוחות, שיש פיקוח על הדבר הזה".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר סיכם את הדיון ואמר כי שורש הבעיה נמצא באזור של העדר התחרות. "כל עוד יהיה העדר כזה, כל גוף בנקאי או מסחרי ירשה לעצמו לעשות בעיות כי הוא יודע שהלקוח שמולו הוא שבוי או כמעט שבוי. אני שמח שאנחנו מקדמים הרבה מאוד צעדים לפתיחת התחרות", ציין קושניר.

בשאלה האם זה חוקי להתנות הנפקת כרטיס בנקאי לצורך פתיחת חשבון בנק, או הגבלה בהטבות מסוימות, פנה יו"ר ועדת הכספים לפיקוח על הבנקים. "תגידו לי אתם אם זה חוקי או לא, ואם אי אפשר לעשות זאת, יש להפנות הבהרה ברורה לבנקים. אני פונה גם לבנקים - נכון שיש לעיתים טעויות, אבל אנחנו מזהים פה הרבה מאוד טעויות שאינן בריאות. נמשיך לעקוב אחר הסוגייה הזו, ונשים דגש לפתיחת השוק הזה ושוק התשלומים לתחרות. אני פונה לאזרחים, אם יש לכם בעיה מול הבנקים אל תהססו לפנות אלינו חברי הכנסת וגם לפיקוח על הבנקים".