היועמ"שית הנכנסת בהרב-מיארה: אמון הציבור בראש סדר העדיפות. יש להישיר מבט פנימה

בטקס הכניסה לתפקיד, אמרה היועצת המשפטית לממשלה כי "הימים האחרונים מלמדים על ירידה מדאיגה באמון הציבור בייעוץ המשפטי הציבורי ובמערכות אכיפת החוק. ירידה זו משמעה – פגיעה בשלטון החוק"

גלי בהרב-מיארה בטקס הכניסה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה הבוקר (ג') / צילום: נתן ווייל, לע''מ
גלי בהרב-מיארה בטקס הכניסה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה הבוקר (ג') / צילום: נתן ווייל, לע''מ

עו"ד גלי בהרב-מיארה נכנסה היום (ג') באופן רשמי לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה לאחר שאתמול אישרה הממשלה את מינויה. בהרב-מיארה היא האישה הראשונה בתפקיד וצפויה לכהן 6 שנים בתפקיד. בהרב־מיארה עבדה 30 שנה בפרקליטות האזרחית. בשנת 2008 מונתה לפרקליטת מחוז תל אביב-אזרחי. קודם לכן ניהלה את המחלקה המנהלית בפרקליטות המחוז. החל משנת 2016 היא משמשת כיועצת במשרד עורכי הדין תדמור לוי.

בהרב-מיארה אמרה היום בנאומה הציבורי הראשון כי בראש סדר העדיפויות יהיה השבת אמון הציבור ושמירה על שלטון החוק. "תפיסת העולם עימה אני באה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה נשענת על שני יסודות מרכזיים משלימים: שלטון החוק ואמון הציבור בשלטון החוק. אתחיל באמון הציבור במוסדות החוק והמשפט".

היא הוסיפה כי "הימים האחרונים מלמדים על ירידה מדאיגה באמון הציבור בייעוץ המשפטי הציבורי ובמערכות אכיפת החוק. ירידה זו משמעה - פגיעה בשלטון החוק. ניתן לחשוב על סיבות שונות לכך, ובכלל זאת אי אפשר להתעלם מהשפעתם של אירועים חיצוניים והתקפות על מערכת המשפט ואכיפת החוק. אבל - לא נכון לייחס את הירידה באמון הציבור ביועץ המשפטי לממשלה אך ורק לגורמים חיצוניים.

"המצב מחייב חשיבה חדשה. חיוני להישיר מבט פנימה, ולבחון את עצמנו מבלי לחשוש מביקורת ומעריכת שינויים הנדרשים לשם שיפור עבודתנו. אמון הציבור משמעו שהציבור הרחב המתבונן על עבודתנו, יאמין כי אנו פועלים מתוך שיקולים עניינים, באופן מקצועי ונקי כפיים, וכי ביכולתנו כמערכת לזהות ליקויים בעבודתנו להודות בהם, לשפרם ולתקנם".

עוד הוסיפה בהרב-מיארה: "אני שבה אל ביתי המקצועי, שבו שירתי למעלה מ-30 שנים, ובו התעצבה תפיסת עולמי המקצועית והערכית באשר לתפקידו של המשפטן בשירות הציבורי. בשש השנים האחרונות - עבדתי בשוק הפרטי וחוויתי את השירות הציבורי המשפטי מנקודת ראות אחרת - חוויה מלמדת ומרחיבת אופקים, שהשפיעה אף היא על תפיסתי את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

"אני מאמינה באנשים, בהון האנושי של מערך הייעוץ המשפטי. עם רבים מכם עבדתי בתפקידי הקודמים. אני יודעת שיש אנשים מקצועיים שעושים לילות כימים. גודל המשימה מחייב שיתוף פעולה בעבודת צוות. האתגרים הם רבים ואוכל לעמוד בהם רק בעזרת שותפיי. אני שמחה לשוב לביתי המקצועי ומצפה לעבודה משותפת".

על פרשת החדירה לפלאפונים בניגוד לחוק אמרה: "אחד הנושאים הראשונים אליו אדרש עם כניסתי לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה קשור בפרסומים אודות פעילות המשטרה בהפעלת אמצעי מודיעין מסוימים. הטיפול בנושא זה יהיה לאורם של העקרונות עליהם עמדתי".

בהרב-מיארה סיפרה כי במהלך ההתמודדות על התפקיד נשאלה פעמים רבות - בשביל מה אני צריכה את זה. "על זה אמרתי ואומר - לגבי דידי לאחר למעלה מ-30 שנים בשירות המשפטי הציבורי - תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הוא תפקיד שאין למעלה ממנו. במישור הציבורי ההיענות לו - היא חובה. במישור האישי - זו זכות. אני מודה על כך שהזכות הזו נפלה בחלקי".

איסמן: "פרקליטות המדינה נמצאים על מנת לסייע"

טקס כניסתה לתפקיד התקיים הבוקר במרכז שלוה בירושלים במתכונת מצומצמת עקב אילוצי מגפת הקורונה. פרקליט המדינה עמית אייסמן בירך את בהרב-מיארה ואמר: "תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הוא אחד הקשים בשירות הציבורי אם לא הקשה. היועץ נדרש להחלטות בסד זמנים. מרבית ההחלטות זוכות לביקורת ציבורית. בתנאי פתיחה אלו חשוב למי שבחר להיאזר בשני כלים - המצפן והמצפון. המצפן - המורה לנו את הדרך הנכונה, גם כאשר תנאי השטח קשים וגם כאשר הקולות מתגברים. מצפון - ככלל ניתן להגיע לאותה נקודה במספר דרכים. גם לתהליך שבה מתקבלת ההחלטה יש חשיבות רבה".

איסמן הוסיף כי "היועץ המשפטי הוא אדם אך קודם כך מוסד. היועץ הוא המוביל, מתווה את המדיניות, האחריות בידו. עם זאת מוכשר ככל שיהיה, אינו יכול לבדו לאתגרים. גם פרקליטות המדינה נמצאים על מנת לסייע".

מנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי אמר בטקס כי "עבודת הייעוץ המשפטי, שהיועץ המשפטי עומד בראשה, היא עבודה משפטית מורכבת הדורשת חכמת מיוחדת, אך היא גם משימה ניהולית סבוכה ומאתגרת".