פייסבוק | ניתוח

ההימור של צוקרברג והדירקטור שנטש: מטא מתקשה להתאושש מהנפילה הגדולה

הוא היה המשקיע הראשון שהאמין בחזון של צוקרברג, ואז פיטר ת'יל הודיע שהוא עוזב את דירקטוריון מטא • התזמון של ההחלטה צורב במיוחד: מטא צונחת השבוע בבורסה כמו שלא צנחה מעולם, מוותרת על החלומות בתחום הפינטק ושמה את כל הביצים בסל המציאות המדומה והרבודה

מארק צוקרברג, מנכ''ל ומייסד מטא / צילום: Leah Millis
מארק צוקרברג, מנכ''ל ומייסד מטא / צילום: Leah Millis

המשקיע המשמעותי הראשון של פייסבוק, המיליארדר פיטר ת'יל, הודיע השבוע שהוא פורש מדירקטוריון מטא . ת'יל היה שותף להקמת PayPal ואחד המאמינים הראשונים בפייסבוק ובמארק צוקרברג עצמו. הוא הוגדר כמנטור של צוקרברג ואחד מאנשי סודו וכעת, לפי פרסומים בחו"ל הוא עובר להשקעות במתמודדים פוליטיים בארה"ב או אפילו לריצה פוליטית בעצמו.

צינון יחסים מתמשך

לפי דיווחים היחסים בין ת'יל לצוקרברג צוננים כבר תקופה על רקע התמיכה וההתקרבות של ת'יל לטראמפ ולפוליטיקאים רפובליקנים נוספים שידועים בהתנגדותם למטא.
אבל זה לא החתול השחור היחיד שעובר בין צוקרברג למשקיע הראשון שלו. ת'יל השקיע לאורך השנים בסטארט-אפים שחותרים תחת פייסבוק. ב-2019 לדוגמה, הוא תמך בחברה בשם Clearview AI, שאוספת פרופילים באינטרנט כדי ליצור כלי לזיהוי פנים עבור רשויות אכיפת החוק. זאת, בניגוד מוחלט לכללי פייסבוק שהוציאה לחברה כרטיס אדום ודרשה ממנה להפסיק להסתמך על המידע שלה.

מקורבים לת'יל מסרו לבלומברג כי הסיבה לעזיבה היא התכנון של ת'יל להגביר את התמיכה וההשקעות שלו בפוליטיקאים רפובליקנים "בעלי דעות דומות לטראמפ". לדבריהם, ת'יל חשש שהפעילות הפוליטית שלו תפגע במטא ולכן בחר לעזוב.

טראמפ ות'יל / צילום: Associated Press, Evan Vucci
 טראמפ ות'יל / צילום: Associated Press, Evan Vucci

העיתוי של ההחלטה הזאת לא משדר את אווירת ה"זה לא מטא, זה אני" שמקרובי ת'יל מנסים לשדר. המשקיע הראשון שהאמין בצוקרברג עוזב אותו בימים הכי קשים שלו. הדוחות הכספיים של מטא, שפורסמו בשבוע שעבר, הובילו למחיקה הגדולה ביותר בהיסטוריה בשווי של חברה ביום אחד (250 מיליארד דולר נמחקו). הסיבה לצניחת המנייה (שנמשכת גם בימים אלה), היא ככל הנראה הירידה במספר המשתמשים היומיים הפעילים בפייסבוק. ברבעון האחרון הנתון הזה עמד על 1.929 מיליארד איש - מיליון משתמשים פחות מברבעון הקודם.

למרות שמדובר באחוז זעום ממניין המשתמשים ברשת החברתית, נראה שההתנהלות של מטא עצמה מוכיחה למשקיעים שהיא מבחינה במגמה ולא באירוע שולי או נקודתי.

פייסבוק מאבדת רלוונטיות

אם צריך לנחש מה קורה למשתמשי ענקית הטכנולוגיה, אפשר להעריך בביטחון שמדובר בבריחה קונספטואלית. אם בעבר צחקו על פייסבוק שהיא מזדקנת ומורישה את הצעירים לאינסטגרם, כעת אפשר לראות את הקמטים גם על פניה של החברה הבת.

טיקטוק קבעה פורמט חדש לצריכת תוכן אינטנסיבית, מהירה וקלה - ומטא לא עומדת בקצב החדש שנקבע. בפייסבוק וגם באינסטגרם צריכת התוכן החזקה ביותר היא דרך הסטורי, ששם את האנשים במרכז.

גם אדריכלית הסטוריז - סנאפצ'אט, מבינה שהעתיד נמצא בקצב דומה לזה של טיקטוק. המנכ"ל אוון שפיגל הודה שיותר ויותר משתמשים בוחרים לצפות בסרטוני ה־Spotlight - המתחרה של טיקטוק בסנאפצ'אט. החברה אף דיווחה בדוח הזה כי היא הגדילה את מספר המשתמשים היומיים ל-319 מיליון והיכתה את תחזית ההכנסות.

אפילו צוקרברג מבין שמדובר בבעיה וציין בשבוע שעבר עד כמה הם בוחנים את טיקטוק מקרוב. מטא לא מצליחה לחדש והמתחרה שניסתה להציב לטיקטוק ה-Reels באינסטגרם, לא ממלאה את יעודה - לא בהיבט החדשנות ומשיכת הצעירים ובני הנוער, ולא בהיבט הרווחי והפרסומי.

ועוד אירוע אחד צורב מחדד עד כמה גדולה הנפילה של מטא. ענקית הטכנולוגיה מקפיאה את פרויקט הארנק הדיגיטלי שלה נובי (Novi), שיועד במקור למסחר במטבע הווירטואלי של פייסבוק, שפעילותו הופסקה. מעבר לכך שהמהלך משפיע על מאות עובדים מבולבלים של פייסבוק בעולם, הצעד הזה בעיקר מראה איך מטא נסוגה מאסטרטגיית הקריפטו מרחיקת הלכת שלה והשאיפות להחזיק בכלכלה דיגיטלית אלטרנטיבית.

הביצים בסל המטא־וורס

נראה שבכל יום שעובר צוקרברג יורד עוד ענף מהעץ. כנראה שהדוחות הכספיים של 2021 לא הפתיעו אותו או את צמרת מטא, לא בשורת הרווח ולא בנתוני המשתמשים. כל אלו מחדדים את התחושה שצוקרברג שם את כל הביצים שלו בסל של מטא-וורס.

לפני מספר חודשים צוקרברג הודיע שההשקעות בתחום החדש, שהוגדר כ"יורש של האינטרנט", הגיעו ל-10 מיליארד דולר בשנת 2021. מדובר בעולמות הווירטואליים שייצרו את המציאות המורחבת העתידית - במקום לצפות באינטרנט, להיות בתוכו.

 
  

יש הטוענים שבמטא מבינים שמנועי הצמיחה שלהם נגמרו. התחרות חזקה מדי והם לא מצליחים לחדש את המוצר. לכן הם תולים את תקוותיהם במטא-וורס. לא רק שהיא יכולה למשוך בחזרה את הצעירים, המידע שייאסף באמצעותה עשוי להזניק את האפשרויות לנצל את הטכנולוגיה הזו לטובת רווחי עתק. מודל הפרסום המתוכנן צפוי להיות מהפכה בתחום.

זה בדיוק מה שמטא צריכה בימים אלה. בשנים האחרונות שוק הפרסום הדיגיטלי העולמי גדל בקצב מסחרר, ובהתאם לכך גם ההצלחה של מטא. אבל החלטה של אפל מהשנה האחרונה מאיימת עליה. אפל החליטה לשחרר עדכון גרסה עם פיצ'ר שמאפשר למשתמשים להיות מודעים יותר למעקב אפליקציות אחריהם, בזמן שהם לא באפליקציה.

זה פגע אנושות ביכולת של פייסבוק לטרגט פרסומות בהצלחה ובכך בסגמנט אולי הכי רווחי של החברה. למטא-וורס יש את הפוטנציאל להסיר את האיום הזה לחלוטין.
ואולי מטא מהמרת על טכנולוגיית המציאות הרבודה שלה כי אין לה ברירה. אומרים שתקופות נואשות דורשות צעדים נואשים, והמהלכים האחרונים של צוקרברג מוכיחים את האמרה הזו אולי יותר מתמיד. נטישת הפינטק, חוסר ההצלחה לחדש במוצרים הקיימים והאיומים בפלח ההכנסות מפרסום מחייבים אותה להעמיד מוצר חדש ומרהיב. ואין מרהיב כמו הולוגרמה של צוקרברג בקרב סייף.

העזיבה של פיטר ת'יל בהקשר הזה אולי כואבת יותר במישור הרגשי מזה העסקי. יש שיאמרו שאין לה השפעה כמעט על החברה או על העומד בראשה. אבל קשה להתעלם מהסימבוליות בכך שהאיש הראשון שהאמין בצוקרברג עוזב אותו בזמנים בהם הוא צריך אמונה אולי יותר מהכל.