יוקר המחיה | פרשנות

יוקר המחיה מתדלק את הזירה הפוליטית, ולהפך

השבוע האחרון שם את הזרקור על תופעה חדשה ישנה בכנסת: המחאה החברתית בשירות הפוליטיקאים • ב-2018 היה זה יאיר לפיד שניסה משורות האופוזיציה להצטרף למחאה; ב-2011 המחאה החברתית הגדולה הורכבה בעיקרה ממצביעי מפלגת העבודה וקדימה; וב-2022: הליכוד וש"ס

ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
ישראל כ"ץ / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"

המסרים שחלפו בשבוע החולף בין מפלגות ש"ס לישראל ביתנו הזכירו נשכחות לכתבים הפוליטיים. מסרים כמו "השד העדתי" ו"החרדים אשמים ביוקר המחיה" או בכל דבר אחר, שמו את הזרקור על תופעה חדשה ישנה בכנסת: המחאה החברתית בשירות הפוליטיקאים.

הלחצים על ליברמן: הורדת מסי הדלק ומס ההכנסה, והוזלת הפירות והירקות

ב-2018 היה זה יאיר לפיד שניסה משורות האופוזיציה להתניע או להצטרף למחאה נגד גל התייקרויות במשק כאשר הצטלם כשהוא לובש אפוד צהוב; ב-2011 המחאה החברתית הגדולה הורכבה בעיקרה ממצביעי מפלגת העבודה וקדימה.

אז מה השתנה הפעם? ש"ס והליכוד מהיציע האופוזיציוני, לראשונה מזה עשור, לומדות את רזי המחאה ורותמות אותה לטובת הפינג פונג הפוליטי ולהחלשת הממשלה. לא סתם בחר שר האוצר ליברמן להגיב לאריה דרעי ולסרטונים של ש"ס מהסופרים ולא לטענות שעלו מהשטח. הוא מזהה את הקמפיין שדרעי התניע וממוקד בו כאחראי על עליית המחירים האחרונה, ולכן מיהר לתקוף חזרה בסגנון: החרדים אשמים.

בש"ס התחילו כאמור בסרטונים, אבל מהר מאוד שכרה המפלגה יועצים בשכר לטובת הנושא הזה. בישיבת הסיעה שנערכה ביום שני בכנסת נראו פרצופים מוכרים מקמפיין הבחירות של המפלגה.

הליכוד עט על ההזדמנות

גם סדר היום של הכנסת ישועבד בימים הקרובים ליוקר המחיה. חברי הכנסת ממפלגות השמאל - אלה שבדרך כלל תוקפים את מדיניות הממשלה - ימצאו את עצמם בדילמה אכזרית: לירות בתוך הנגמ"ש או להיתפס כמנותקים מהשטח שהביא אותם לגדולה.

בליכוד לא טומנים את היד בצלחת. הסנטימנט הימני לא עוסק בפרשת ההאזנות כמו במחירים הגבוהים, ולכן מכנס ישראל כ"ץ את מרכז הליכוד כדי לדון בשורה של צעדי מחאה בגיבוי המפלגה. המסר: משבר יוקר המחיה נובע מהתנהלות הממשלה שהעלתה מסים ומייקרת מוצרים. הדרישות שיוצגו: הקפאת כל ההתייקרויות הממשלתיות עד לסוף 2022 - דלק, חשמל, מים, ארנונה ועוד; החתמת המעסיקים במגזר הפרטי על התחייבות שלא להעלות מחירים עד סוף השנה; ופרישת רשת ביטחון עד סוף השנה למי שנפגע ב-25% מהמחזור.

בחקיקה כזו, יגידו באופוזיציה, אנחנו נתמוך. וישראל כ"ץ יגיד: יש מספיק כסף בקופה לממן.

ליברמן שיציג את צעדיו לטיפול בגל ההתייקרויות יידרש או לעמוד ביעדים או להיות מוכן למחאה כוללת כשהוא עומד במוקד. זו כאמור לא תהיה הפעם הראשונה שהאופוזיציה מתדלקת מחאות חברתיות כדי לערער את יציבות הממשלה. זו כן תהיה הפעם הזו שבה הליכוד לא נתון למתקפות אלא יוזם אותן.

הדרישות שהציבו עד כה אנשי מפלגות השמאל ישמשו את הליכוד וש"ס לימי רביעי קשים במליאת הכנסת, לדיון על חוקים חברתיים ופופלריים להפליא שיש מי שכינו פעם: פופוליסטיים.