יוקר המחיה | ניתוח

הלחצים על ליברמן: הורדת מסי הדלק ומס ההכנסה, והוזלת הפירות והירקות

רגע לפני שהוא מפרסם צעדים לטיפול ביוקר המחיה, שר האוצר עומד בפני דרישות נרחבות להקלות מצד חבריו לקואליציה • ליברמן מסתייג מהפחתת הבלו על הדלק; גורמים באוצר חוששים שהפחתת מס הכנסה תעודד צריכה ותזניק את האינפלציה • בינתיים, החקלאים מסרבים להצעת הפשרה של יאיר לפיד

אביגדור ליברמן יושב לצד יאיר לפיד ונפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
אביגדור ליברמן יושב לצד יאיר לפיד ונפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המהלך של שר האוצר אביגדור ליברמן להפעיל לחץ על חברות המזון בניסיון להוריד את יוקר המחיה לא הצליח להסוות את עליות המחירים שבחסות המדינה - החשמל, הדלק והארנונה. אחרי שהלחץ הציבורי ומתוך הקואליציה גבר, ליברמן נערך להצגת חבילת הצעדים להקלה על יוקר המחיה ביום רביעי.

יוקר המחיה מתדלק את הזירה הפוליטית, ולהיפך | פרשנות
●  הקלה במיסוי? האזרח הממוצע בכלל לא ירגיש אותה | פרשנות

מתחילת השבוע מתנהלות ישיבות באוצר על ההקלות שייכנסו לתוקף. גם ראש הממשלה נפתלי בנט הפתיע כשהגיע לישיבה ביום ראשון במשרד האוצר עם ליברמן וראשי המשרד. בנט, כך נראה, ביקש להרחיב את הקלות המס שאותן בוחנים באוצר. בדיונים המתוחים, שעשויים להשפיע גם על יציבות הקואליציה, השתתף ראש אגף תקציבים באוצר יוגב גרדוס דרך הזום ממקום הימצאו בחו"ל.

על הפרק עומדים מהלכים כמו ריווח מדרגות מס הכנסה, הורדת הבלו על הדלק, צמצום העלאת מחירי החשמל לצרכן, מתן מענקי מס הכנסה שלילי והסרת מכסים על דגים ובשר טרי. לא ברור אם ליברמן יכריז על חתימת הרפורמה בפירות ובירקות, שנמצאת עדיין במחלוקת חריפה מול החקלאים.

חלק מהגורמים באוצר וברשות המסים לא אהבו את הכוונה להפחית את מס ההכנסה. זאת, בטענה שהורדת המס תוביל לעידוד הצריכה הפרטית ובכך תתדלק את האינפלציה.

הפחתת מס על הדלק: ליברמן לא מתלהב

לפי עדויות, ליברמן לא אהב את דרישת חבריו לקואליציה מתקווה חדשה, כחול לבן ויש עתיד, להכניס לחבילת ההקלות את הפחתת הבלו על הדלק. מס הבלו מהווה כמחצית ממחיר הדלק, שהגיע החודש לשיא של שבע שנים. הלחצים שהופעלו על האוצר הם להפחית את המס בכ-5%-10%. המשמעות של צעד כזה: ירידה של כ-1-2 מיליארד שקל בשנה בהכנסות המדינה מדלק. מצד הצרכן, ההוזלה תתבטא ב-15-30 שקל בתדלוק מיכל מלא, לעומת התעריף הנוכחי.

צעד אחר שצפוי להיכנס לחבילה הוא מענק מס הכנסה שלילי לבעלי הכנסה נמוכה, כדי לסייע לשכבות החלשות. עבור מעמד הביניים, נבחן ריווח של מדרגות המס, כך שבעלי שכר ממוצע יוכלו לרדת למדרגת מס נמוכה יותר. אולם משמעות הריווח יכולה לצמצם את נטל המס גם לבעלי שכר גבוה.

מהלך אחר שמסתמן הוא סבסוד חלק מהעלייה בתעריף החשמל, שהתייקר החודש ב-5.7% בעיקר בעקבות עליית מחירי הפחם, כך שהצרכן ירגיש בכיס עלייה מתונה יותר של כ-2%-3% בלבד.

הסוגיה המורכבת של הפירות והירקות

במסגרת הרפורמה ביבוא החקלאי, שואף משרד החקלאות לפתוח במהלך רב-שנתי שיוריד את מכסי היבוא על פירות וירקות ויסנכרן את הרגולציה על הגנת הצומח עם המקובל במערב. זאת כדי להוריד את מחירי הפירות והירקות בישראל, שמחירם הממוצע עלה בכ-20% בעשור האחרון. ליברמן שואף להכניסה להכרזה על חבילת הצעדים לטיפול ביוקר המחיה ברביעי, אבל על כך הוא עלול להיות מחיר פוליטי.

הרפורמה הייתה אמורה להיכנס לחוק ההסדרים, אך בסוף הוחלט למשוך אותה. זאת מכיוון שבכוחו של שר האוצר ליברמן ושר החקלאות עודד פורר (שניהם מישראל ביתנו) לבטל מכסים ללא צורך בחקיקה. אך בשל רגישות העניין בקואליציה, כאשר נציגים של העבודה, כחול לבן ומרצ שותפים בשדולה החקלאית, העדיפו השרים מישראל ביתנו להגיע להסדר בהסכמה עם החקלאים.

ההצעה הראשונית של משרד האוצר כללה פיצויים של כ-420 מיליון שקל בשנה, בנוסף לסיוע במיכון, טכנולוגיה, מחקר ופיתוח. לאחר משא ומתן הציגו משרד החקלאות הצעת פשרה שנוסחה במשרד ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, שלפיה הסיוע יהיה ממוקד יותר בחקלאים שגידוליהם מושפעים מהרפורמה, כך שהפיצוי לאותם חקלאים יהיה כפול מהמתוכנן במקור.

כמו כן, תונהג דיפרנציאליות בפיצויים, כך שדונם בפריפריה יהיה "שווה" יותר פיצויים מדונם במרכז, ודונם מטעים יהיה שווה יותר מדונם חממות, שבתורו יהיה שווה יותר מדונם גידולי שדה. סך הסיוע הישיר יישאר כ-420 מיליון שקל, ומשרד החקלאות יוציא עוד 580 מיליון שקל בסיוע לציוד טכנולוגי ומתקדם, מיכון של החקלאות והשקעה במחקר ופיתוח. אם 10,000 משקים חקלאיים יהיו זכאים לסיוע זה, יהיה מדובר בהגדלת הסיוע הממוצע ב-100 אלף שקל בשנה לכל משק חקלאי רלוונטי.

בנוסף, על פי נוסחת הפשרה, יינתנו לחקלאים פיצויים עקיפים: הפחתת מחירי המים, הגדלת מכסות העובדים הזרים והקלה רגולטורית על העסקתם, הרחבה של חוק עידוד השקעות הון לתחום החקלאות ועוד.

הפשרה נדחתה על ידי ארגוני החקלאים

את הצעת הפשרה הזו ארגוני החקלאים דוחים על הסף. דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים, אומר כי "הצעת הפשרה של משרד ראש הממשלה החליפי משאירה אותנו עם חלק גדול מהדברים ללא פיתרון, וזה יהיה חוסר אחריות להסכים להצעה".

כך או כך, נראה שהפערים בין עמדות הצדדים גדולים מדי - גם בהצעת הפשרה של יש עתיד.

האם נראה פירות וירקות זולים יותר על המדף, והאם החקלאים יקבלו את הפיצויים שמוצעים להם? זה תלוי מאוד במהלכים שיתרחשו בקרוב. ככה או ככה, נראה שמהלך חלק ללא מחאות משמעותיות מצד ארגוני החקלאים לא יוכל להתרחש. 

המאבק ביוקר המחיה - הצעדים שעל הפרק:

הורדת הבלו על הדלק בכ-5%-10%

הפחתת מחצית מהעלאת מחירי החשמל לצרכן

ריווח מדרגות המס להקלה על מעמד הביניים

מתן מענקי מס הכנסה שלילי לשכבות החלשות

הפחתת המכסים על יבוא בשר, דגים, פירות וירקות