מכון התקנים מציג: "לשפץ" יעדים ולחלק בונוס של שני מיליון שקל

ביוני הקרוב צפויה להיכנס לתוקף רפורמת היבוא, ופעילות מכון התקנים תצטמצם • רגע לפני, מנכ"ל המכון מבקש לאשר לחברי ההנהלה בונוסים בהיקף 2 מיליון שקל

בניין מכון התקנים בתל אביב / צילום: עינת לברון
בניין מכון התקנים בתל אביב / צילום: עינת לברון

מנכ"ל מכון התקנים, ד"ר גלעד גולוב, מבקש להנהיג שיטת תגמולים חדשה לבכירים ולו כמובן' שמתבססת על חישוב יעדים שכבר הושגו. זאת רגע לפני כניסת רפורמת היבוא לתוקף שתקטין את פעילות המכון והכנסותיו הצפויות. בישיבת דירקטוריון שהתקיימה במכון ותוכנה הגיע לידי גלובס, דרש ד"ר גולוב לאשר לראשונה לעצמו ולעשרת חברי הנהלת המכון בונוסים שעשויים להסתכם בקרוב לשני מיליון שקלים בשנה.

עלות השכר החודשית של חברי הנהלת המכון והמנכ"ל מתקרבת לחצי מיליון שקל בשנה כך על פי גורם המעורה בנושא. הבונוסים אותם ביקש המנכ"ל גולוב לחלק לחברי ההנהלה, ולעצמו, הם בסך של 3-6 משכורות, היכולות להסתכם במאות אלפי שקלים נוספים מדי שנה לכל אחד מחברי ההנהלה. גולוב טען כי כך נהוג גם בחברות ממשלתיות במצגת שהציג לחברי הדירקטוריון, תוך התעלמות מכך שמכון התקנים כלל אינו חברה ממשלתית.

גם העיתוי בעייתי משהו. מכון התקנים הישראלי פועל בתחום בדיקות אישור מוצרים מיובאים והכנסתו השנתית מסתכמת בכ-400 מיליון שקל. רווחיו השנתיים (בשנים האחרונות) נעים סביב 20-40 מיליון שקל. רפורמת היבוא שעברה בתוכנית ההסדרים תיכנס לתוקף ב-1 ביוני 2022, והיא תביא לביטול הצורך ברוב בדיקות ההתאמה שעורך המכון למוצרים מיובאים תוך הסתמכות על הצהרות היבואן. בדיוני ועדת הכלכלה כבר עלה כי המכון צפוי לצמצם את פעילותו בחצי ונעשית כבר כיום עבודת הסבה של המפקחים במשרד הכלכלה.

המדדים לקבלת הבונוסים תמוהים

המדדים שנקבעו לחברי ההנהלה כדי לזכות בבונוסים, שכאמור יכולים להגיע למאות אלפי שקלים ונחשפו בפני הדירקטוריון הופכים את המהלך לתמוה עוד יותר. כך, למשל, נקבע שהיועמ"ש של המכון, שהוא גם היועמ"ש של הדירקטוריון, יזכה לבונוסים בין היתר אם יצמצם העסקת יועצים משפטיים חיצוניים שעלות העסקתם נאמדת במיליוני שקלים. אך מעיון בדוח מבקר המדינה, עולה שאותו יועמ"ש הועסק מלכתחילה במכון התקנים בין היתר על מנת להקטין את התלות וההוצאות הכספיות למשרדי יועצים משפטים חיצוניים. עובדי המוסד המשפטי במכון יתוגמלו גם על כך שכתיבת המכרזים תעשה באופן עצמאי אך במכון מועסקת עורכת דין שזהו תפקידה.

מנהלת אגף התקשורת תקבל בונוס עבור ביצוע תפקידה: הפקת סרטונים, כנסים והגדלת הכניסות לאתר ולפייסבוק בהסתכלות לאחור ב-2021 ו-2020. קודם עמידה ביעדים ואז תגמול על בסיס אותם יעדים שהושגו. מבקר הפנים יידרש לעבודה קשה כך על פי המצגת וכדי להיות זכאי לבונוס יידרש ל"עמידה בתכנית העבודה". מנהל אגף הכספים יקבל בונוס על הגברת פעילות הגביה, הגשת דו"ח שנתי בזמן, באפריל הקודם. גם מנהלי אגף התקינה, התעשייה, הבניין, איכות והסמכה ומערכות מידע יזכו לבונוסים, גם הם בעיקר על עמידה בתוכנית שנתית, אשר עליה הם מקבלים משכורות חודשיות של עשרות אלפים.

בדירקטוריון המכון מכהנים נציגי ממשלה, ממשרד ראש הממשלה, משרד הכלכלה ומשרד האוצר. לגלובס נודע כי בשלב הראשון דרישתו של גלומב נבלמה על ידי חברי הדירקטוריון שדרשו ממנו לפחות בשלב הראשון לשנות את היעדים והמדדים לכאלו הקבילים גם בחברות אחרות.

תגובת מנכ"ל מכון התקנים הישראלי: "המידע שבידכם אינו נכון".