ענקית המידע והניסויים הקליניים IQVIA מקימה חממת חדשנות בישראל

מטרת החממה היא ללוות חברות בתחום הבריאות הדיגיטלית בשלבים מתקדמים, באמצעות מנטורינג ופיילוטים בקרב לקוחות החברה

חברת IQVIA
חברת IQVIA

בפברואר 2020, שוחחנו עם אנשי חברת הענק IQVIA על חזון חדש לדיגיטציה של תחומי הניסויים הקליניים ושיווק התרופות. החברה הייתה אז ארבע שנים אחרי המיזוג שיצר אותה, בין IMS המתמחה באיסוף מידע על הסקטור הרפואי לבין חברת המחקר Quintiles, קבלן משנה לניסויים קליניים, וחודש אחרי הראיון, עם פרוץ הקורונה, החזון כבר עמד במבחן היישום. כעת, החברה הממוזגת, ששווה 47 מיליארד דולר, מקימה בישראל חממה שעושה צעד נוסף בכיוון.

IQVIA פועלת בישראל כבר שנים רבות. עוד לפני המיזוג, היא ניהלה ניסויים והשקות לחברות ישראליות בעולם ולחברות בינלאומיות בישראל. אך הדגש שהושם כעת על מידע ואנליטיקה מוביל אותה לגלות עניין רב עוד יותר בשיתוף פעולה עם חברות ישראליות.

ליווי חברות בשלבים מתקדמים

"אנחנו יוצאים בפרויקט חדש, חממת חדשנות", אומרת דקלה שפנגנטל, מנהלת IQVIA ישראל. "זיהינו שישראל ייחודית ביכולות שלה בתחום של עיבוד וניתוח מידע בעולם הרפואי. השאיפה שלנו היא לעזור לחברות הללו להבין את הלקוחות הפוטנציאליים שלהם, שהם גם הלקוחות שלנו, להגיע אליהם וכך לגדול ולצמוח. התקווה היא שלפחות חלק מהמוצרים הללו יצטרפו לפורטפוליו הפתרונות שאנחנו מציעים".

ד"ר הרייטה אלפת’רוצ’ורינו, המנהלת את תחום אסטרטגיית החדשנות והיזמות במשרד מנכ"ל IQVIA ואחראית עם שפנגנטל על הקמת החממה, מוסיפה שהחברה למדה שיש בישראל חממות רבות לשלבים הראשונים של בניית חברה, אבל מעטות יכולות ללוות את החברות בשלבי פעילות מתקדמים יותר. "למדנו שלא כל החממות שהקימו תאגידים גדולים הצליחו. זה קשור גם בהתאמה בין קצב החברה לתאגיד, וגם בכך שתהיה מחויבות אמיתית של התאגיד לפרויקט", היא אומרת.

"חממה כזו חייבת עצמאות מסוימת מהחברה האם כדי שנוכל, כחברה עם 77 אלף עובדים, לשוחח בגובה העיניים עם החברות הקטנות", מוסיפה שפנגנטל. "המטרה היא להביא אנשי מפתח מ-IQVIA שיישבו עם החברות".

להפוך את הבית למעבדה

לדברי שפנגנטל, IQVIA מחפשת לחממה "חברות שפיתחו כלים שעוזרים למטופל להצטרף לניסוי או להשתמש בתרופה במהירות. אנחנו מחפשים מוצרים מנטרים, ובדיקות שיהפכו את הבית שלנו למעבדה".

אלפת’רוצ’ורינו מוסיפה שהחממה מחפשת גם "חברות בתחום בריאות הציבור, שבנו התערבויות טיפוליות על בסיס מידע אמיתי מבתי החולים וקופות החולים, ויכולות לעזור לנבא התרחשויות מסוימות, ברמת הציבור וברמת המטופל היחיד. גם טלה-רפואה הוא תחום חם מבחינתנו, וגם כל מוצר שיכול לעזור לרופא לתעד את המפגש עם המטופל, לצורכי ביטוח ולצורכי ניהול של רשומה רפואית. אלה לא התחומים היחידים שמעיינים אותנו כחברה, אבל הם המעניינים שהם גם מסיביים בישראל". עד היום השקיעה החברה בישראליות Belong ,Helparound ,Life, ו-Octopus Health.

"לחברות צעירות אנחנו יכולים להציע מנטורינג ואפשרות לפיילוטים עם לקוחות שלנו", אומרת שפננגטל. "לחברות ותיקות יותר אנחנו יכולים לעזור בשיווק ובמידע שיאפשר לשפר את האלגוריתם. יכולה להיות שותפות אסטרטגית, וייתכן שנשקיע גם כסף".
הפעילות החלה לפני כחצי שנה, והיום מרכז החדשנות נמצא בקשר עם כ-15-20 חברות, שנבחרו מתוך כ-500 שהחברה בחנה. עכשיו היא מחפשת חברות נוספות. "די מדהים מה שהצלחנו לעשות עם הרייטה בחצי השנה הזאת, אף שהיא עוד לא הייתה פה פיזית", אומרת שפנגנטל.