הכירו את העיר התיירותית שחמקה לכם מתחת לרדאר

ממתחם הבאבא סאלי ועד בתי הקפה השווים בעיר: נתיבות חמקה מתחת למפת התיירות המקומית אבל היא מציעה שפע של תרבות, קולינריה, אמנים ומיזמים חברתיים פורצי דרך

עינב לוי / צילום: רבקטל פיינה
עינב לוי / צילום: רבקטל פיינה

"דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום" (משלי ג' יז')

ממש מתחת לרדאר חמקה לה עיר בישראל. זו אולי אינה הבחירה הטבעית ליום של טיול, אבל בשביל בחירה מובנת מאליה אתם ודאי לא צריכים אותי. תגלו אותה אם רק תקדישו לה זמן ומבט אוהד, ותגיעו בלב חפץ ובאוזן כרויה. יש בה שילובים מפתיעים בין ישן לחדש, בין מסורת למודרנה, בין קיטש לאמנות, בין אמונה יוקדת ליעילות עסקית.

טיול בנתיבות מזמן נקודת מבט אחרת. זהו יום שבו תפגשו תושבים שליבם מלא אהבה עזה לעירם, תחוו קולינריה שרק בעבורה שווה להדרים ותיחשפו לאמנים ולמיזמים חברתיים פורצי דרך.

09:00 | הלב של נתיבות

אפשר בקלות לשוטט בעיר באופן עצמוני, לשבת באחד מבתי הקפה הנהדרים הפזורים בין שכונותיה, לתפוס מקומי מאיר פנים לשיחה בטלה ולתהות על קנקנו של מתחם פאריז, שבמרכזו מציץ קודקוד של "מגדל אייפל". מומלץ גם לסור למתחם קבר הבבא סאלי, כדי לחזות מקרוב במה שלטוב ולרע מגדיר אותה. אולם כל אלה יקבלו משמעות אחרת בליווי מתווך מקומי.

את הסיור בנתיבות כדאי לערוך בחברתה של עינב לוי, צעירה בת המקום. לוי היא יוצרת, במאית ופעילה חברתית, ששורשיה נטועים באדמת נתיבות מזה שלושה דורות, והיא מייצגת את נתיבות העכשווית. עיר שאינה מתנצלת, מוקירה את המסורת ואת שורשיה, ובד בבד מתקדמת בפיכחון לעבר העתיד.

כמי שנולדה בנתיבות למשפחה חרדית-מסורתית, לוי התחנכה בעיר, יצאה ממנה ושבה אליה בגאווה ובאהבה כדי להקים בה את ביתה. לוי מיטיבה לתווך למצטרפים אליה את ההוויה המקומית דרך חווית תרבות וקולינריה. את זה היא עושה באמצעות סיורי עומק המאפשרים הצצה אל עומק ההוויה המקומית, תוך הצעת הגשה לנקודת הסתכלות מקומית על העיר.

את סיוריה היא מתבלת בסיפורים על התרבות המקומית, בהרבה טעימות מההיצע הקולינרי המסחרר, ומסיימת במיצג יוצא דופן של תערוכת יחיד נודדת שהיא יצרה.
את הסיור אפשר להתחיל בביקור בבית המגורים הצנוע בבניין בו התגורר הבבא סאלי, ולהמשיך גם לביקור מעניין במתחם הקבר עצמו. זה יעזור לכם להבין לעומק את אחד מסמליה של העיר, את השפעתו העצומה על תושבי המקום, ולא רק עליהם.

I Love Netivot - סיורי תרבות וקולינריה עם עינב לוי, 054-6614436; מתחם הבבא סאלי פתוח בכל יום עד 19:30 ובימי שישי עד 12:30

10:00 | מאפים ששווים נסיעה

את הבוקר אפשר להמשיך בקפה ובמעדן סניקרס מושחת במיוחד ב"ניחוחות חיים", בית קפה קונדיטוריה ששם את נתיבות על מפת הקולינריה הארצית. כמו רבים מצעירי נתיבות, עשה חיים דמרי סיבוב מחוץ לנתיבות, וחזר כדי להישאר.

דמרי הוא קונדיטור ברוך כישרון, שאינו שוקט לרגע קט על שמריו, ואף לשמריו אין רגע דל. מעבר לחשודים המיידיים של עוגות שמרים, קרואסונים תפוחים ושלל קינוחים מגונדרים בוויטרינה ההדורה של בית הקפה, יש גם עוגת ביסקוויטים בטעם של פעם ופס גבינה פירורים - שילוב מקסים בין נוסטלגיה לעכשוויות, ובמחירים נוחים בהרבה מכל קונדיטוריה בסדר גדול דומה במרכז.

עוגות מיוחדות אצל חיים דמרי / צילום: שירן ביטון
 עוגות מיוחדות אצל חיים דמרי / צילום: שירן ביטון

 
לוי מספרת את סיפורו של דמרי כמי שפרץ את גבולות השכונה והביא כבוד קולינרי לעיר, כמו גם תעסוקה ופרנסה לתושבים מקומיים וגם לבעלי צרכים מיוחדים.

ניחוחות חיים - הגפן 23, נתיבות. 072-2503933. כשר למהדרין

11:00 | חוט של זהב

נסיעה לעומקה של נתיבות מגלה הוויה של כפר קטן. "כולם מכירים כאן את כולם", מציינת לוי, ומספרת על יחסי שכנות טובים בבתים משותפים שבהם מתגוררים חילוניים ודתיים, רוסים וחבד"ניקים.

את מיכאל אלקיים, אמן יודאיקה בעל שם, אפשר לפגוש בביתו הצנוע שבלב אחת השכונות. הבית המצוחצח מדיף ניחוחות בישול לקראת שבת, ואילו בסטודיו שבמרתף מתגלה עושר בלתי נתפס של יצירות, ציורים, רישומים ופרטי יודאיקה מרהיבים בצבעוניותם, שאותם אפשר כמובן גם לרכוש.

מיכאל אלקיים - אמנות יהודית. בתיאום מראש - 050-5402194

13:00 | "יא ווארדי איזו קציצה!"

אם הגעתם לנתיבות בימי שישי, אל תחמיצו את דוכן קציצות הדגים של נדב אלון בשוק של נתיבות. תזהו לפי התור הארוך. יש מי שמנצל את זמן ההמתנה ומדלג בין התור של נדב לבין התור ממול של פיצוחי דני, עוד מוסד קולינרי ותיק ומצטיין, המתמחה בתבלינים מעולים.

קציצות הדגים והירקות הקלויים של נדב אלון / צילום: נדב אלון
 קציצות הדגים והירקות הקלויים של נדב אלון / צילום: נדב אלון

 
נדב אלון, ילד עם חלב על השפתיים וידיים של סבתא, למד לגלגל קציצות דגים משוגעות מאימו רויטל. בכל בוקר שישי הוא מסיע אל רחבת השוק 15 סירי קציצות דגים ואת הטאבון הנייד בו הוא מלהיט לחם פרנה במתכון סודי.

במרכזה של פרנה שמנמנה הוא פוער כיס, אליה הוא דוחס שלוש קציצות עגלגלות המשכשכות ברוטב שמלאכים נגעו בו. לפרנה הוא מוסיף חצילים, פלפל חריף ועגבנייה שנקלו בגריל. והטעם? יגרום לכם לרצות לגור בתוך הפרנה.

Alonso - שוק נתיבות, כל שישי מ-08:00 עד גמר המלאי. 058-7781892