שוטים של וודקה חזרו לאופנה: המלצות על 5 סוגים משובחים במיוחד

וודקות סופר-פרימיום מיושנות בחבית, מזוקקות בכסף טהור ומחומרי גלם אקסלוסיביים, וגם משקה מקומי שמבוסס על אדי אוויר ההרים הירושלמי • 5 וודקות סופר-פרימיום מומלצות

Thinkers Jerusalem dry / צילום: איתמר גינזבורג
Thinkers Jerusalem dry / צילום: איתמר גינזבורג

תל אביב היא ככל הנראה בירת הצ'ייסרים העולמית לאדם בארוחת ערב במסעדות. לא משנה אם מדובר במסעדת שף או בבר אוכל, לסועדים - בפרט אלו היושבים על כסאות בר - תוצע, כוסית משקה קטנה על חשבון הבית במהלך הארוחה כמנחה של רצון טוב.

במשך שנים התחלקו הצ'ייסרים לשניים: עראק או קמפרי. הרפורמה במחירי האלכוהול בעשור הקודם העלתה את מחיר המשקאות הזולים, הורידה את היתר, והפכה את האופציה הבינארית לאינסופית: מוויסקי וג'ין ועד לקוניאק, משקה המלכים.

בחודשים האחרונים שבה הוודקה אל כוסות השוט של מסעדות הארץ. טבעו של גלגל להתגלגל, ולאחר שחינו סר בעיני דור שלם בשל משקאות האנרגיה בהם עורבב לאחר חוסר כבוד, חלה תחייה במעמד המשקה השקוף, הפעם בגרסת סופר-פרימיום.

"צעירים בגילאי 20 פלוס שותים היום משקאות יוקרתיים בהרבה משהיו שותים בני גילם לפני עשור. לוודקות סופר-פרימיום הם הגיעו מתוך הצורך בלתי פוסק שלהם בחידוש. אחרי שגילו את הג'ין, הטקילה והרום - הם הגיעו לוודקה, בלי דעות קדומות שיש לפליטי תור הזהב של הרד-בול וודקה", מסכים ברמן ותיק באחת ממסעדות השף.

בשונה מוויסקי למשל, וודקה היא משקה שנלגם לצד תקרובת ובכוסיות קטנות. מחוץ למזרח אירופה נחשב "הוויסקי השקוף", כפי שנקרא כשהושק בארה"ב בשנות ה-50, למשקה שאת טעמו רצוי לטשטש בקוקטיילים: קוסמופוליטן, וודקה מרטיני וגימלט למשל. בגלגולו החדש לפני כעשור, כשנולד שוב כקונטרה לוויסקי, הפעם לסינגל מאלט היוקרתי - עבר המשקה ליטוש במיתוג, בטעם ובמוצא. בתחילה אבסולוט השבדית, ואחריה גריי גוס הצרפתית. וודקות הסופר-פרימיום החדשות הן גלגול מהוקצע עוד יותר.

אבסולוט אליקס / צילום: Shutterstock
 אבסולוט אליקס / צילום: Shutterstock

זיקוק רב-פעמי ממושך ושימוש בחומרי גלם אקסקלוסיביים יוצרים משקה שכמעט חבל לערבב בקוקטייל, ונשתה לכל היותר עם טוניק או סודה. כך אפשר למצוא וודקות עשויות מענבים מחלקות יחידניות בדומה ליינות יוקרה. אחרות מיושנות בחבית ואפילו משולבות עם תזקיק קוניאק (גריי גוס vx, שכוללת 5% קוניאק).

חידוש נוסף היא העלייה במעמד וודקות אולטרה-פרימיום ממזרח אירופה: למשל בלוגה הרוסית ובלוודר הפולנית (שבבעלות תאגיד LVMH). בלוודר השיקה בישראל צמד וודקות שיפון "סינגל אסטייט" - פורסט ולייק - שמגיעות מחוות בשני צדי המדינה ומיועדות ללגימה במסעדות. בלוגה מצדה השיקה את גולד ליין, וודקה אולטרה פרימיום, שמזוקקת בין השאר בכסף.

"יש עלייה בביקוש לוודקה בשנה האחרונה, במיוחד בקטגוריות הסופר-פרימיום ושינויים באופן ובהרגלי הצריכה. כמו בכל הקטגוריות באלכוהול, אנשים מחפשים מותגים שבולטים עם סיפור רקע ופרסטיז'", אומרת חן הרפז, מנהלת שיווק האלכוהול של טמפו, "ואצלנו זה בא לידי ביטוי בעלייה בצריכה של 'בלוגה', שנתפסת כוודקה קולינרית".

אל המזרח אירופאיות נוספה גם וודקת אולטרה-פרימיום ישראלית חדשה: ט'ינקרס (thinkers), שמזקקתה ממוקמת בסמוך לשוק מחנה יהודה בירושלים ומתבססת על מים שמזקקים, תחזיקו חזק, מאדי אוויר ההרים הירושלמי. בהיצע צמד וודקות בחוזקים שונים (40% ו-52%) שמפתיעות לטובה. 

וודקות פרימיום מומלצות

בלוודר פורסט - וודקת השיפון של בלוודר מגיעה מחווה במערב פולין וניחנת במורכבות מפתיעה. מוצר קולינרי במובהק שכיף להעביר איתו ערב, רצוי לצד מאכלים חורפיים. 139 שקלים. כשר

מולאן XO - וודקה שהיא כמעט דיז'סטיף במורכבתה, ממזקקת בוטיק משפחתית מחבל שארנט, סמוך לעיירה קוניאק. מתבססת על ארבעה סוגי חיטה ועוברת תשעה זיקוקים. נהדר. 219 שקלים. כשר.

בלוגה גולד ליין - מסיביר מגיעה וודקת הסופר-פרימיום הנהדרת ועתירת הטעם הזו, שמתבססת על חיטה מעולה ומים טהורים ועוברת בין השאר זיקוק בכסף. 279 שקלים כשר

אבסולוט אליקס (elyx) - אחרי תקופת היעדרות ארוכה, וודקת העלית של המזקקה השבדית חוזרת ארצה, הפעם ספוראדית ובייבוא מקביל. שווה לחפש כי היא נפלאה ממש. 179 שקלים. כשר

Thinkers Jerusalem dry - אל תתנו לשם לבלבל: ג'ין הוא בסך הכל וודקה בתיבול ערער. מבין משקאות מזקקת ט'ינקרס מצטיינת דווקא הוודקה המתובלת - כלומר הג'ין: דריי ג'רוזלם הוא אחד הרעננים והנעימים שלגמתי לאחרונה, הדרי ורך, שתענוג ללגום בדריי מרטיני. 165 שקלים. כשר

ווודקות סופר-פרימיום מיושנות בחבית, מזוקקות בכסף טהור ומחומרי גלם אקסלוסיביים / צילום: יח''צ חו''ל
 ווודקות סופר-פרימיום מיושנות בחבית, מזוקקות בכסף טהור ומחומרי גלם אקסלוסיביים / צילום: יח''צ חו''ל