הסוף לכתבי האישום על שימוש בקנאביס כמעט לכולם: יהפכו לעבירות מינהליות בלבד

שר המשפטים גדעון סער פרסם היום טיוטת תקנות להערות הציבור שיבטלו לחלוטין את הרישום הפלילי בשימוש בקנאביס, כך ששימוש בקנאביס יהיה עבירה מינהלית ולא פלילית, והעונש יהיה בקנסות בלבד • מי שיוחרגו מההסדר הם חיילים, שוטרים, סוהרים וקטינים

צמח הקנאביס / צילום: Shutterstock
צמח הקנאביס / צילום: Shutterstock

שר המשפטים גדעון סער פרסם היום (ד') טיוטת תקנות להערות הציבור שיבטלו לחלוטין את הרישום הפלילי בשימוש בקנאביס. בתוך שבועיים צפוי סער לחתום על התקנות, כך ששימוש בקנאביס יהיה עבירה מינהלית ולא פלילית. העונש יהיה בקנסות בלבד. מי שיוחרגו מההסדר הם חיילים, שוטרים, סוהרים וקטינים.

בנובמבר 2020 יצאה בשורה ממשרד המשפטים. שר המשפטים דאז אבי ניסנקורן הודיע על קידום לגליזציה, במסגרתה יותר שימוש ביתי בקנאביס מעל גיל 21 ובחנויות ייעודיות. הצפי היה כי בתוך 9 חודשים תושלם החקיקה, אלא שהממשלה התפרקה, והחקיקה לא יצאה לפועל.

בממשלה הנוכחית אין היתכנות פוליטית לשנות את החקיקה כך שהשימוש בקנאביס יהיה חוקי, בשל התנגדותה של רע"ם. בינתיים בתקופת המעבר חל "מתווה ארדן", הקובע כי כי בפעם הראשונה והשנייה לשימוש בקנאביס יינתן קנס (בסכום של 1,000 שקל ו-2,000 שקל בהתאמה), ובפעם השלישית יוגש כתב אישום עם אפשרות להסדר.

המתווה הקיים גם מחריג מי שהורשע בעבירות מסוימות ב-5 השנים האחרונות. בתקנות החדשות יוגבל גובה הקנס ל-1,000 שקל, ולא יוחרגו בעלי עבר פלילי.

"מתווה ארדן" הוא הוראת שעה שעומדת לפקוע בסוף מרץ 2022, ובהיעדר מתווה חדש או שינוי חקיקה, תחזור האכיפה הפלילית הישנה המלאה על שימוש עצמי בקנאביס. סער החליט על התקנת התקנות כאמור, שלא דורשות את אישור הכנסת, תוך מתן הקלה נוספת משמעותית. 

מליאת הכנסת, 15.12 / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 מליאת הכנסת, 15.12 / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

השר סער מסר: "כפי שהתחייבנו לציבור, שימוש עצמי בקנאביס לא ייחשב כעבירה פלילית. היעדר מדיניות בנושא הופכת, הלכה למעשה, אזרחים נורמטיביים רבים בישראל לעבריינים פליליים, פוגעת בזכויות הפרט ומערערת את האמון בין האזרחים למערכות אכיפת החוק.

"המהלך הזה מצטרף למהלכים אחרים שאני מוביל, שמגמתם דה-פליליזציה - צמצום היקפם של האישומים הפליליים והעבירות הפליליות והצורך במיקוד המשפט הפלילי בפשיעה.

"אני מודה ליו"ר סיעת תקווה חדשה, ח"כ שרן השכל, שפועלת שנים רבות בנושא ומקדמת את הנושא בדרכים שונות וכיום גם כיו"ר ועדת הקנאביס בכנסת". 

התקנות הוכנו, בהנחיית השר, על-ידי מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט פלילי) במשרד המשפטים. 

ח"כ שרן השכל, יו"ר ועדת הקנאביס בכנסת, מסרה: "אני מברכת את שר המשפטים גדעון סער על עוד החלטה היסטורית וחשובה. בתקווה חדשה הבטחנו לדאוג לביטול הרישום הפלילי של משתמשי הקנאביס, וכעת ההבטחה קורמת עור וגידים. זו בשורה ענקית עבור אלפי אזרחים מן השורה שנגרם להם עוול. אני גאה בצעד משמעותי נוסף בעשייה שלנו לקידום נושא הקנאביס בישראל".