רוסיה מעלה את שיעור הריבית אל מול הסכנה שיוטלו עליה סנקציות

כמו בנקים מרכזיים אחרים, רוסיה מתמודדת עם אינפלציה גבוהה ושוק עבודה צפוף • זאת בזמן שהזיכרון של צניחת הרובל לאחר הסנקציות ב־2014 עדיין טרי

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. סנקציות אפשריות עשויות להיות מכוונות נגד כמה מהבנקים הגדולים ביותר שבבעלות הממשלה הרוסית / צילום: Reuters
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. סנקציות אפשריות עשויות להיות מכוונות נגד כמה מהבנקים הגדולים ביותר שבבעלות הממשלה הרוסית / צילום: Reuters

הבנק המרכזי של רוסיה העלה את שיעור הריבית העיקרי ביום שישי בניסיון להתמודד עם אינפלציה גבוהה באופן עיקש וכן עם האפשרות שיוטלו על המדינה סנקציות כלכליות בתגובה לפלישה לאוקראינה אם תתרחש.

בנק רוסיה היה אחד הראשונים להדק את המדיניות המוניטרית כששיעור האינפלציה העולמי החל לעלות בתחילת 2021. לאחר שהבנק העלה את הריבית ברבע אחוז מ־4.25% ל־4.5% במרץ 2021, הוא הודיע ביום שישי שמחיר לקיחת ההלוואות יעלה מ־8.5% ל־9.5%.

הסיבה העיקרית להחלטה זו היא האינפלציה הגבוהה ברוסיה, שעלתה בינואר ל־8.7% לעומת 8.4% בדצמבר, על אף שבע העלאות ריבית בשנה שעברה. אבל הבנק המרכזי גם מודע להשפעות של היחלשות הרובל שתעלה את האינפלציה במידה והמערב יטיל סנקציות בתגובה לכל תוקפנות רוסית כלפי אוקראינה.

נגידת בנק רוסיה אלבירה נביולינה אמרה למסיבת עיתונאים ביום שישי שסיכונים גיאופוליטיים גוברים היו אחת מכמה סיבות חיצוניות להחלטה וציינה שהתשואות על אגרות חוב של הממשלה הרוסית עלו, ושיקפו "פרמיה גיאופוליטית".

"כשהחלטנו על שיעורי הריבית כמובן שלקחנו את הסיכונים האלה בחשבון כאחד הגורמים של סיכון חיצוני", אמרה. "היו כמה סיכונים חיצוניים אבל אחד מהם הוא זה".

על פי בכירים בממשל ביידן, סנקציות אפשריות עשויות להיות מכוונות נגד כמה מהבנקים הגדולים ביותר שבבעלות הממשלה הרוסית, כמו בנק VTB, ולכלול איסור על כל המסחר בהנפקות חדשות של חוב ריבוני רוסי ויישום של מגבלות ייצוא בתחומים מרכזיים כמו מיקרו אלקטרוניקה מתקדמת.

מה שבינתיים ירד מהשולחן הן סנקציות על יצוא נפט וגז טבעי או ניתוק של רוסיה מ־Swift, התשתית הבסיסית המקלה על עסקאות פיננסיות בין בנקים ברחבי העולם, כך אמרו הבכירים האמריקאים, אבל זה עלול להשתנות על פי ההתנהגות הרוסית.

יש מעט סימנים להקלה בחיכוך בין רוסיה למערב.

בינתיים אין פריצת דרך

מוסקבה העבירה יותר מ-100 אלף חיילים לאזור הגבול עם אוקראינה, צעד שהקרמלין אומר שנעשה בתגובה לאיום מהמערב על ביטחונה של רוסיה. בכירים אמריקאים ואירופאים מאמינים שצבירת הכוחות הזו עלולה להיות צעד מקדים לקראת פלישה לאוקראינה. בימים האחרונים, מאמצים דיפלומטיים של בכירים אירופאים לפוגג את המשבר לא הצליחו להגיע לפריצת דרך.

באותה עת, רוסיה עורכת תרגילים צבאיים עם בלארוס לאורך גבול אוקראינה, ומוסקבה תיארה את התרגילים כאימון לבלימת "תוקפנות זרה". אוקראינה החלה לעשות בעצמה תרגילים צבאיים לאורך הגבולות שלה עם רוסיה ובלארוס בתגובה.

בנק רוסיה חווה את הצריבה של סנקציות מערביות על הרובל והשווקים הפיננסיים של המדינה לא מזמן.

להחר שפלשה רוסיה לאוקראינה ב־2014, ממשל אובמה יצא נגד חלק מיצוא האנרגיה שלה, החוב הריבוני וכמה מהבנקים והחברות בבעלות הממשלה, והסנקציות האלה עזרו להחליש את הרובל. בדצמבר של אותה שנה, כשהמטבע היה בצניחה חופשית, בנק רוסיה העלה את שיעור הריבית המרכזית מ־9.5% ל־17% בשני צעדים, שהשני ביניהם היה הרבה יותר גדול.

מטבע חלש יותר יגרום לאינפלציה לעלות על ידי העלאת מחירי הסחורות המיובאות והשירותים, וגם יעלה את המחיר ברובל של החזר חוב שנקבע לפי שערי הדולר והאירו.

עם זאת, מאז אותה חוויה, עבדה ממשלת רוסיה להקטין את הסתמכות המדינה על תזרים של דולרים אמריקאים ומוסדות פיננסיים מערביים. רוסיה גם צברה שכבת בידוד פיננסית משמעותית, עם רזרבות בינלאומיות, כולל החזקות בזהב ומטבעות זרים, שהגיעו לשיא של כל הזמנים של 630 מיליארד דולר בדצמבר, אחת ההחזקות הגדולות ביותר בעולם של הדולר על פי נתוני הבנק המרכזי.

תחום אחד שמוסקבה לא הצליחה לבודד מהסנקציות הוא הטכנולוגיה. תעשיית השבבים העולמית נשלטת ברובה על ידי חברות מארה"ב ובנות בריתה באירופה, טייוואן ודרום קוריאה. לרוסיה רק מעט מפעלי מעבדים מיושנים והיא תלויה בחלקים ופטנטים של חברות מערביות.

מגבלות ייצוא כאלה יגבילו את יכולת רוסיה לקנות כלי הנדסה, טלפונים חכמים ומוצרי אלקטרוניקה אחרים, כך אומרים אנליסטים. הם יטילו עליה עול כלכלי ויפגעו במאמצים לעשות מודרניזציה בכלכלה הרוסית.

יש מעט סימנים לכך שהמטבע יקרוס בגלל עליית המתח בין רוסיה למערב בעקבות עיבוי הכוחות הרוסי בגבול אוקראינה. הרובל הפסיד קרקע לדולר בשווקי מטבעות זרים בשבועות הראשונים של השנה, אבל מאז התייצב לצד המשך המאמצים הדיפלומטיים למצוא פתרון בדרכי נעם לסכסוך. עם זאת, הבנק המרכזי לא יכול לשלב ידיים, כך אומרים כלכלנים.

"הסיכון של עוד זעזועים למטבעות זרים עדיין מרחף ברקע", כתבה טטיאנה אורלובה, כלכלנית ב־Oxford Economics, בהודעה ללקוחות. "מתחים גיאופוליטיים עדיין תוססים, אם כי כל הדיפלומטיה האירופאית מהעת האחרונה מקטינה את הסיכון לעימות צבאי מלא בין רוסיה לאוקראינה".

עם או בלי סנקציות, אמר הבנק המרכזי שהוא עלול להצטרך להעלות את הריבית המרכזית אפילו יותר, תוך ציון ההשפעה של שוק תעסוקה צפוף על המשכורות.

­ אוון גרשקוביץ השתתף בהכנת הכתבה.