הפרקליטות: לא בוצעו חדירות ללא צו לאף אחד ממאות המעורבים בתיקי נתניהו

הפרקליטות השיבה לביהמ"ש במענה לטענות סנגורי הנאשמים בתיק האלפים ביחס לפרשת NSO • בתגובת המדינה נכתב כי בשבועות האחרונים נערכו בדיקות של כ-1,500 מספרי טלפון ביחס לכל הגורמים שנחקרו, וכי ממצאי הבדיקה מעלים שלא בוצעו חדירות לטלפון והאזנות סתר ללא צו שיפוטי • בנוגע לטענת הנאשמים בעניינו של עד התביעה שלמה פילבר, הפרקליטות תגיש את עמדתה בקרוב

עו''ד יהודית תירוש, ראש מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה העומדת בראש צוות התביעה בתיק 4000 / צילום: איל יצהר
עו''ד יהודית תירוש, ראש מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה העומדת בראש צוות התביעה בתיק 4000 / צילום: איל יצהר

הפרקליטות השיבה לבית המשפט במענה לטענות סנגורי הנאשמים בתיק האלפים ביחס לפרשת NSO.

בתגובת המדינה נכתב כי בשבועות האחרונים נערכו בדיקות של כ-1,500 מספרי טלפון ביחס לכל הגורמים שנחקרו ומעורבים בשלושת תיקי החקירה בהם הואשם בסופו של דבר ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. מעבר לכך, התבצעה בדיקה גם ביחס לשתי פרשות המסתעפות וקשורות בעקיפין לתיק האלפים.

לדברי הפרקליטות, ממצאי הבדיקה מעלים כי לא בוצעו חדירות לטלפון והאזנות סתר ללא צו שיפוטי.

"על-פי המידע שנמסר על-ידי הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל, הבדיקות העלו כי לא בוצעו פעולות לגבי גורמים שלא הוצא צו בעניינם, וכן כי לא קיימים חומרי חקירה נוספים בתיק, למעט חומרים הנוגעים לשיטות ואמצעים של משטרת ישראל.

בנוסף, כפי שהוצהר בבית המשפט, לאחר בדיקה שנערכה לבקשתנו, הודיעה מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך כי הרשות לא עשתה כל שימוש בתוכנות רוגלה, במישרין או בעקיפין באמצעות משטרת ישראל, בתיקי החקירה שלה, ובכלל זאת בתיק זה".

בתגובת המדינה נכתב כי "בשבועות האחרונים ערכה משטרת ישראל בדיקות מקיפות, טכנולוגיות ואחרות, ביחס לכלל הגורמים שנחקרו בתיקי החקירה הנוגעים לתיק שבכותרת (תיקי החקירה הידועים כ'תיק 1000', 'תיק 2000' ו'תיק 4000'). הבדיקות בוצעו הן ביחס לקיומם של צווים מתאימים, הן ביחס למספרי טלפון המשויכים לגורמים שנבדקו. במסגרת זו נבדק אם הוצאו או התבקשו צווי האזנת סתר בנוגע למי מהגורמים הנ"ל, מעבר לצווים המצויים בחומרי החקירה; וכמו כן, נבדק אם בוצעו פעולות מול מספרי הטלפון השייכים לכל אותם גורמים.

"יודגש כי הבדיקות נעשו הן בנוגע לפעילות האזנת סתר 'רגילה' והן ביחס לפעילות האזנת סתר שבוצעה על-ידי טכנולוגיות 'מתקדמות' יותר. בסך-הכול נבדקו כ-1500 מספרי טלפון".

עוד נכתב כי מתבצעת בימים אלה בדיקה שלישית במספר, הפעם בשיתוף NSO, על-מנת לוודא כי אכן לא בוצעו חדירות אסורות לטלפונים ללא צווים מתאימים.

"למעלה מן הצורך תעדכן המאשימה כי במקביל, בהתאם להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, מבוצעת בדיקה נפרדת על-ידי צוות בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, בסיוע מומחים טכנולוגיים, ביחס לגורמים ששמם עלה בתחקירים העיתונאיים, ושחלקם מצוי גם ברשימת הגורמים שנבדקה על-ידי משטרת ישראל בתיק דנן, כאמור לעיל. במסגרת בדיקה זאת בודק הצוות גם מידע המצוי בבסיס הנתונים הפנימי של חברת NSO שהונגש על-ידה לצוות הבדיקה, ועם סיומה יפורסמו ממצאי הבדיקה בהקדם".

עוד נכתב כי "לצורך השלמה סופית של תהליך הבדיקה, וכן לצורך פנייה למשרד לביטחון פנים בבקשה לצמצום ועדכון תעודת החיסיון הקיימת בתיק, על-מנת שניתן יהיה להביא לפני בית המשפט הנכבד והנאשמים את הפרטים הרלוונטיים, בין היתר ביחס לאופן השימוש בצווים שהוצאו, נדרש פרק זמן קצר נוסף להשלמת התהליך".

לאור זאת, הפרקליטות מבקשת להשיב בעניין זה עד יום רביעי השבוע.

בנוגע לטענת הנאשמים בדבר קבילות הראיות שהופקו מכוח צווי חיפוש לחומר המחשב בעניינו של עד התביעה שלמה פילבר, תגיש הפרקליטות גם כן את עמדתה בקרוב. 

כעת, לאחר הגשת הממצאים על-ידי הפרקליטות, הרכב השופטים בראשות רבקה פלדמן-פרידמן יחליט האם להמשיך בשמיעת העדים השבוע, כאשר מחר (ב') קבוע דיון להמשך עדותה של היועצת המשפטית של משרד התקשורת לשעבר , עו"ד דנה נויפלד; והאם יש צורך לדחות את עדותו של פילבר, שמתוכנן לעלות לדוכן העדים בהמשך השבוע.

במקביל, צוות הבדיקה - בראשות המשנה לעניינים פליליים ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד עמית מררי - עושה מאמץ להגיש את ממצאיו בימים הקרובים. הצוות הורחב בימים האחרונים, וצורפו אליו אנשי מחשבים מהמוסד והשב"כ.

בשבוע שעבר הודיע השר לביטחון פנים עמר בר-לב כי יקים ועדת בדיקה ממשלתית לפרשה. לאחר מכן שרים בממשלה הודיעו כי יש צורך בוועדת חקירה ממלכתית. בינתיים לא התקבלה החלטה אם תקום ועדת חקירה, ורק צוות הבדיקה הפנימי פועל.

סנגורי נתניהו ואלוביץ' מבקשים את כל המידע על השימוש בתוכנה

סנגוריהם של נתניהו ובני הזוג אלוביץ', עורכי הדין בעז בן-צור וז'ק חן, ביקשו מבית המשפט להפסיק את המשפט עד לבירור הטענה לשימוש בתוכנת הרוגלה. הם גם ביקשו מבית המשפט שיורה לפרקליטות להעביר להם את מלוא המידע בנוגע לשימוש בתוכנה בפרשה: מיהם המעורבים בתיק לגביהם נעשה שימוש, מתי, באיזה אופן, היכן נשמרו תוצרי השימוש, מי אישר את השימוש ומדוע לא גולה העניין להגנה.

בנוסף התבקש בית המשפט להורות לפרקליטות להעביר רשימה של החומר המודיעיני שנאסף ולהעביר את החומר הרלוונטי לפני המשך שמיעת העדים. עו"ד ז'ק חן אמר לאחר הפרסום: "הבוקר נפל דבר. אנחנו לא שחקנים וניצבים בהצגת תיאטרון. אי-אפשר להמשיך לשמוע עדים כסדרם עד שיתברר עומק הנגע שפשה בכל הקשור לפעולות הלא חוקיות".

לפי החוק, קמה חובה על התביעה להעביר לנאשם מידע שהוא במהותו "חומר חקירה", כזה המצוי בגרעין הקשה של תשתית ראיות התביעה, כולל ראיות השייכות לפריפריה של האישום. לפי החוק, על התביעה להעביר לנאשם גם רשימה של חומר שלא מועבר לנאשם, בין היתר פירוט חומר חסוי מבלי לפגוע בחיסיון.

המידע שנאסף על-ידי תוכנת פגסוס של חברת NSO הוא חומר מודיעיני שכלל לא עובר לעיון הנאשם. יש חובה להעביר מידע מודיעיני במקרים מסוימים אם המידע מתייחס לעובדות המתוארות בכתב האישום, לתוכן עדות שאמורה להישמע או למהימנות עד מרכזי. זו אחת הבדיקות שערכה הפרקליטות בימים האחרונים בנוגע לשימוש בתוכנה.

מאחר שבפרקליטות טענו כי לא ידעו על השימוש בתוכנה והמידע שנשאב, עו"ד חן ביקש מבית המשפט להורות לצוות הפרקליטות לבחון בעצמו את המידע, ולא להותיר זאת לבחינת המשטרה. "הוראת החוק אינה סובלת עמדה לפיה התביעה 'חיה' מפי רשויות החקירה והמודיעין. המחוקק הורה במפורש שהחומר כולו יועבר לעיון ולבחינת המאשימה. עליה לוודא שכך אכן נעשה, ועליה האחריות לבחון אותו בעצמה, לכלול אותו ברשימת החומר המועבר לנאשמים, לצד חומר שהיא מצאה שהוא חומר חקירה רלוונטי", נכתב בבקשה לבית המשפט.

 *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.