עסקת ענק של יותר מחצי מיליארד דולר לתעשייה האווירית במרוקו

התעשייה האווירית תספק לצבא מרוקו טילים נגד טילים מדגם BARAK-MX • הפנייה הראשונה של מרוקו לישראל לספק את המערכת הזו ומערכות אחרות התקבלה בביקורו של שר הביטחון בני גנץ במדינה

עמיר פרץ / צילום: שלומי יוסף
עמיר פרץ / צילום: שלומי יוסף

התעשייה האווירית תספק לצבא מרוקו טילים נגד טילים מדגם BARAK-MX בעסקה ששוויה יותר מחצי מיליארד דולר. כך מוסרים גורמים בינלאומיים העוסקים בתחום הסחר הביטחוני.

המערכת הזו גמישה ומודולרית ומשמשת להגנה מפני מגוון איומי טילים וכלי טייס בלתי מאוישים. המערכת מאפשרת לנהל שלושה סוגי מיירטים שונים ממשפחת ברק של התעשייה האווירית: BARAK-MRAD - טווח יירוט של עד 35 ק"מ; BARAK-LRAD - טווח יירוט של עד 70 ק"מ; ו-BARAK-ER עם טווח יירוט מוגדל של 150 ק"מ.

מערכת BARAK-MX תומכת במכ"מים ומשגרים שונים לכיסוי מיטבי נגד מטוסי קרב, מסוקים, מלט"ים, טילי שיוט, טילי קרקע-אוויר וטילי קרקע-קרקע. המערכת מבוססת על מרכז שליטה חכם ומוכח מבצעית המאפשר שילוב של טילים מיירטים נוספים: המיירט Barak-MRAD לטווח קצר משוגר אנכית במהירות גבוהה, מותאם לטיפול באיומים בטווח של עד 35 ק"מ וכולל ראש ביות מכמ"י עם מנוע פולס אחד בלבד. המיירט Barak-LRAD לטווח בינוני משוגר אנכית במהירות גבוהה, מותאם לטיפול באיומים בטווח של עד 70 ק"מ וכולל ראש ביות מכמ"י עם מנוע דו-פולסי. המיירט BarakER לטווח ארוך משוגר אנכית וכולל מנוע מאיץ, מנוע רקטי דו-פולסי וראש ביות מכמ"י מתקדם. הגדלת טווח היירוט מתבצעת באמצעות הוספת מאיץ רקטי והתאמת יכולות התקשורת והמכ"מ לטווח 150 ק"מ.

מערכת BARAK-MX של התעשייה האווירית / צילום: אתר התעשייה האווירית
 מערכת BARAK-MX של התעשייה האווירית / צילום: אתר התעשייה האווירית

הפנייה הראשונה של מרוקו לישראל לספק את המערכת הזו ומערכות אחרות התקבלה בביקורו של שר הביטחון בני גנץ במדינה, אז גם חתם על הסכם הבנות MOU ששם את הבסיס לעסקאות כאלה.

לפי גורם ביטחוני, במרוקו אפיינו את הצרכים שלהם, וישראל הציעה להם כמה אפשרויות שמהם נבחרה לסוף מערכת BARAK בשל הגמישות ויכולותיה בכמה תחומים. מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, היה במרוקו בביקור חשאי ושם הציג את יכולות המערכת וסגר את פרטי העסקה. עמיר פרץ, היו"ר, היה גם הוא מעורב בעסקה לעומקה.

מרוקו מצויה בעימות מדיני וצבאי מול אלג'יריה וגם מול ארגוני טרור הפעילים בחלק זה של העולם, רובם איסלמיסטים וחלקם בדלנים. החשש במרוקו הוא שכשם שבאמירויות חטפו מתקפות מצד החות'ים המופעלים על-ידי איראן, כך יקרה גם עם הארגונים הפועלים בסביבתה.

בעבר רכשה מרוקו מל"טים מסוג הרון של התעשייה האווירית ומזל"טים של חברת בלובירד הישראלית. כן נרכשו מערכות רובוטיות של רכבי סיור שאלביט שותפה לפיתוחם, וגם מערכות ליירוט רחפנים של סקיילוק. כל הרכישות בוצעו עד כה באמצעות גורמים שלישיים. בעקבות חתימת הסכמי אברהם וההסכמים הנלווים, לרבות זה שנחתם בביקורו של גנץ, הרכישות תתבצענה מעתה באופן ישיר.