צים שילמה מס של 1.6 מיליארד שקל והקפיצה את הכנסות המדינה ממסים בינואר

ענקית הספנות, שהגיעה לשווי של כ־8.3 מיליארד דולר, שילמה את הסכום במס הכנסה • זאת, לאחר חשיפת גלובס על דרישת צים לשינוי חקיקה שיוביל למס מופחת

מכולות של חברת צים / צילום: Shutterstock
מכולות של חברת צים / צילום: Shutterstock

הכנסות המדינה ממסים בינואר 2022 הסתכמו ב-47.4 מיליארד שקל. כך עולה מדוח ביצוע התקציב שפרסם בשבוע שעבר משרד האוצר. עוד נכתב בדוח, כי באותו חודש התקבל ברשות המסים תשלום בסכום חריג של כ-1.6 מיליארד שקל במס הכנסה.

בדיקת גלובס עולה כי מלוא הסכום שולם על ידי חברה אחת - צים . ענקית הספנות עברה בשנת 2021 לרווח לראשונה, לאחר שנים של הפסדים וגלובס חשף כי עם הרווחים הגבוהים הגיעה גם דרישה מהמדינה לשינוי חקיקה שיביא להורדת תשלומי המס של החברה. בצים אמרו לרשות המסים ומשרד האוצר כי אם הדרישה לא תתממש, החברה תעביר את נכסיה למדינה אחרת.

צים, שמנוהלת בידי אלי גליקמן, הונפקה בינואר 2021 בוול סטריט לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר אחרי הכסף. מאז, זינקה מניית החברה ביותר מ-366%, למחיר המשקף לחברת הספנות שווי של כ-8.3 מיליארד דולר. הזינוק הזה נרשם בזכות התוצאות הפנטסטיות שהציגה צים בשנה החולפת, בעקבות הגאות בענף התובלה הימית.

בתשעת החודשים הראשונים של 2021 רשמה צים הפרשות למס הכנסה בהיקף 636 מיליון דולר (כמעט 2 מיליארד שקל), שמהוות 17.8% מהרווח של החברה בתקופה זו. באותה תקופה רשמה צים רווח נקי של 2.9 מיליארד דולר (גם שילמה דיבידנד של 237 מיליון דולר לבעלי מניותיה).

כל הטוב הזה הגיע אחרי שנים שבהן הציגה צים הפסדי עתק, וחבות המס שלה הייתה בהתאם אפסית.

בשנת 2021 הרווחים של החברה לא רק כיסו על ההפסדים, היא הפכה לחברה הרווחית ביותר בישראל וככזאת, גם מחויבת במס בשיעור גבוה.

צים המשיכה לשלם את המס המחויב גם בחודשים הבאים שלאחר ספטמבר, כאשר על פי הערכות, סך תשלומי המס של צים לשנת 2021 עומדים על כ-2.6 מיליארד שקל. בינואר שולם כאמור סך נוסף של 1.6 מיליארד שקל לרשות המסים, כמקדמות טרם הגשת דוחות כספיים מלאים לשנת 2021.

מצים נמסר בתגובה: "צים יכולה לאשר כי במהלך דצמבר-וינואר שולמו מקדמות מס עבור שנת 2021".