בענף הבנייה נפתחו ב-2021 יותר תיקי חדלות פירעון מאשר בכל ענף אחר

בין ינואר לספטמבר 2021 נפתחו קרוב ל-120 בקשות ע"י תאגידים בתחום הבנייה - כפול מהשנה שלפני כן • מהדוח עולה גם כי בענפי התיירות, המשקאות והמזון והמסחר הקמעונאי חלה ירידה בפתיחת תיקי חדלות פירעון בשנת 2021 לעומת שנת 2020, אז פרץ משבר הקורונה

אתר בנייה. עלייה בפתיחת תיקי חדלות הפירעון בענף / צילום: שלומי יוסף
אתר בנייה. עלייה בפתיחת תיקי חדלות הפירעון בענף / צילום: שלומי יוסף

בין ינואר לספטמבר 2021 חלה עלייה בפתיחת תיקי חדלות פירעון בענף הבנייה לעומת תקופה זו בשנים 2015-2020 ולעומת ענפים אחרים; בתקופה זו בשנת 2021 נפתחו קרוב ל-120 בקשות על-ידי תאגידים בתחום הבנייה, לעומת קרוב ל-60 בקשות באותה תקופה - כך עולה מנתוני כונסת הנכסים הרשמית בדוח היציבות הפיננסית של בנק ישראל המתפרסם היום (ב').

מהדוח עולה גם כי בענפי התיירות, המשקאות והמזון והמסחר הקמעונאי חלה ירידה בפתיחת תיקי חדלות פירעון בשנת 2021 לעומת שנת 2020, אז פרץ משבר הקורונה.

הדוח בחן את מצב העסקים בתקופת המשבר על בסיס מספר הבקשות להליכי חדלות פירעון כפי שהם מתבטאים במאגר כונסת הנכסים הרשמית. בחינה לפי יישובים העלתה כי חלה עלייה קלה בממוצע היומי של בקשות לפתיחת תיק בתקופת משבר הקורונה ביישובים ערביים, וכי בין נובמבר 2019 ועד ינואר 2021 הגידול בבקשות פתיחת תיק בערים שאינן מרכזיות היה גבוה לעומת הגידול בערים מרכזיות. במאי 2021 מגמה זו מתהפכת.

התמתנות בפתיחת תיקים על-ידי גופים פיננסים בשנת 2020

לפי הדוח, הנתונים מרמזים על התמתנות בפתיחת תיקים על-ידי גופים פיננסיים בין מרץ לדצמבר 2020. ההסבר לכך, לפי בנק ישראל, הוא הוצאתן לפועל של תוכניות הסיוע לעסקים שהופעלו באמצעות המערכת הבנקאית וכללו דחיית תשלומי הלוואות לבנקים.

נערכה בדיקה לפי קבוצה בה לפחות אחד הנושים הוא פיננסי וקבוצה בה לפחות אחד הנשים הוא פרטי. בקבוצת הנושים הפיננסים רואים ירידה בפתיחת תיקים ממרץ 2020 ועלייה עם סיום ההקלות למשק. במרץ 2021, אז נכנסה לתוקף הוראת השעה לחוק חדלות פירעון לתאגידים שנפגעו מהקורונה, חלה ירידה קלה. לעומת זאת, בקבוצת הנושים הפרטיים לא זוהתה מגמה דומה, וקיימת ירידה אך פחות חדה.

מהנתונים עולה כי החל מחודש ספטמבר 2019 - שבו נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, השם דגש על השיקום הכלכלי של החייב - עלה מספר התיקים שנפתחו לתאגידים. לצד זאת, צוין כי בשלב זה לא ניתן לזהות בנתוני הגידול במספר התיקים את השפעתו של משבר הקורונה בנפרד מהשפעת התיקון לחקיקה.

מחודש ספטמבר 2019 ועד ספטמבר 2021 התחוללו שינויים רגולטוריים וכלכליים דרמטיים, שלכל אחד מהם יכלה להיות השפעה על הגידול במספרם של תיקי חדלות פירעון: בספטמבר 2019 נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי; במרץ 2020 פרצה הקורונה שהובילה למשבר חסר תקדים בחומרתו ובמורכבותו; תוכניות סיוע שנועדו לסייע לעסקים יצאו לפועל; הלוואות בערבות המדינה ודחיית תשלומי הלוואות במערכת הבנקאית הופעלו. גם הוראת שעה לתיקון חוק חדלות פירעון סיפקה מסלול ייעודי לעיכוב הליכים לתקופה של 3 חודשים למי שנפגע מהמשבר וביקש לגבש הסדר חוב.