למה סכנת פלישה רוסית מעלה את מחיר הנפט קרוב ל-100 דולר לחבית

המלאי העודף של נפט וגז מוגבל בכל העולם, וזה הופך כל מהלך רוסי נגד אוקראינה לאירוע הכרוך בסכנות גיאופוליטיות לעולם כולו

מרכז לוגיסטיקה של GAZPROM ברוסיה / צילום: Reuters, Yuri Smityuk
מרכז לוגיסטיקה של GAZPROM ברוסיה / צילום: Reuters, Yuri Smityuk

האיום של פלישה רוסית לאוקראינה מזעזע שוק נפט עולמי חסר יציבות ומעלה את המחיר של חבית נפט קרוב ל-100 דולר, כשסוחרים עושים חישוב שהמלאי יתקשה לספוג את ההשלכות של כל הפרעה משמעותית ביצוא דלק המאובנים מרוסיה.

הביקוש לנפט עבר את הצמיחה בייצור כשכלכלות חוזרות לאט מהימים הגרועים ביותר של המגפה ומותירות את השוק עם מעט מלאי לספוג זעזוע בשוק הנפט. רוסיה היא יצרנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, ואם סכסוך עם אוקראינה יוביל להקטנה משמעותית בזרימת החביות הרוסיות לשוק, זה יהיה מסוכן למאזן הצמוד שבין ההיצע לביקוש.

הדינמיקה הזו הובילה סוחרים בימים האחרונים לכלול בתמחור פרמיית סיכון גיאופוליטית משמעותית, כך אומרים אנליסטים. מחירי הנפט הגולמי, שלא עברו 100 דולר לחבית מאז 2014, זינקו לשיא של שמונה שנים עקב החששות לגבי אוקראינה ביום שישי.

החששות מפני מלחמה רק מגבירים את התנודתיות בשווקים

"אנחנו מתכוננים לתקופה של תהפוכות", אמר ג'ייסון בורדוף, מנהל מייסד של מרכז אוניברסיטת קולומביה למדיניות אנרגיה עולמית. "האיום יותר מודגש כששווקי האנרגיה הדוקים".

חששות לגבי פלישה אפשרית של הרוסים מוסיפים למה שהיה תקופה של תנודתיות במניות במסגרת חששות לגבי אינפלציה גבוהה יותר ועלייה בתשואות מאגרות חוב. רוסיה היא גם יצואנית גדולה של סחורות אחרות, כך אומרים יועצים ואנליסטים.

לעת עתה, אנליסטים אומרים שהפרעה גדולה לא נראית סבירה, בגלל שממשל ביידן לא רמז שצעדי תגמול יכללו סנקציות נגד תעשיית האנרגיה של רוסיה. רוסיה, בתורה, מסתמכת מאוד על ההכנסה מהיצוא של דלקי מאובנים, מה שמקטין את הסבירות שתסגור את הברז בצעד תגמול משלה, כך אומרים אנליסטים.

אבל הבית הלבן אמר שאין עונש שלא יישקל ושמלחמה יכולה להוביל לתוצאות לא צפויות. ביום שישי הזהירה ארה"ב שפלישה צבאית של הרוסים יכולה לקרות בכל רגע, ולגרום לעשרות אלפי נפגעים. רוסיה, שצברה כ־130 אלף חיילים לאורך הגבולות המזרחי והצפוני של אוקראינה, מכחישה שיש לה כוונה לפלוש אליה.

רוסיה משחקת תפקיד גדול בשוק הסחורות הגלובלי

ההימור מבחינת שאר העולם הוא גבוה. עלייה חדה במחירי הגז הטבעי והנפט עלולה להדהד במחירי הדלק ולהשפיע על המחירים של הרבה מוצרים לצרכנים, ואולי גם להעלות את האינפלציה עוד יותר.

רוסיה משחקת תפקיד גדול במיוחד בשוק הסחורות הבינלאומי. היא מייצאת כ־5 מיליון חביות של נפט גולמי כל יום, כ־12% מהמסחר העולמי, וכ־2.5 מיליון חביות ביום של מוצרי דלק, כ־10% מהמסחר העולמי, על פי בנק ההשקעות Cowen . כ־60% מיצוא הנפט הרוסי הולך לאירופה ועוד כ־30% הולכים לסין.

המתח לגבי אוקראינה מגיע בזמן שארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק) ובנות בריתו כולל רוסיה, המוכרים ביחד כאופ"ק+, הבטיחו להגדיל את כמות החביות בשוק באופן מדורג ככל שהביקוש חוזר, אבל לא עמדו ביעדי ייצור הנפט שקבעו.

בשנה שעברה הקבוצה הסכימה להעלות את התפוקה ב־400 אלף חביות ביום כל חודש. אבל בינתיים הייצור נמוך מהיעד הזה בכמיליון חביות ביום, כך אמר אנדי ליפו, אנליסט נפט ונשיא ארגון שותפי הנפט ליפו ביוסטון.

"כעת השוק מטיל ספק באפשרות של אופ"ק+ לחדש את הייצור לרמה שלפני המגפה", אמר ליפו.

ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות הן שתי היצרניות היחידות באופ"ק+ שנראה שיש להן רמות משמעותיות של יכולת ייצור עודפת, אמר ליפו. ב־ IHS Markit צופים שהביקוש העולמי לנפט יגדל בין 3.8 מיליון ו־4 מיליון חביות ביום בין ינואר ודצמבר, כאשר קפיצה נוספת בצמיחה צפויה לאחר שידעך זן אומיקרון של נגיף הקורונה.

בינתיים, למרות שיצרנים אמריקאיים של פצלי שמן מפעילים עוד אסדות קידוח בתגובה למחיר הגבוה, כל הגדלה משמעותית בייצור הנפט שלהם רחוקה מרחק של כמה חודשים טובים. חברות פצלי שמן הבטיחו להגביל את הגדלת הייצור ולהחזיר לבעלי המניות יותר כסף, מה שעלול להגביל את יכולתם למלא את החוסר במלאים. בחברת הייעוץ על אנרגיה Wood Mackenzie צפו בשבוע שעבר שייצור הנפט בארה"ב יגדל ב־240 אלף חביות ביום עד סוף 2022.

ההפרעה הכי סבירה: היצוא הרוסי של גז טבעי יתעכב

לעת עתה, ההפרעה הכי סבירה באנרגיה תהיה ביצוא הרוסי של גז טבעי, כך אומרים אנליסטים. רוסיה מייצאת מעט יותר מ־651 מיליון מטרים מעוקבים של גז ביום, כ־25% מהמסחר העולמי, ו־85% מהגז הזה הולך לאירופה, על פי Cowen . באופן ספציפי, הזרימה של גז טבעי רוסי לאירופה דרך מערכת צינורות באוקראינה עלולה להיות מופרעת במידה ותפרוץ מלחמה. המערכת הזו מובילה כ־113 מיליון מטרים מעוקבים ביום לאירופה כשהיא פועלת במלוא ההספק אבל כיום היא עובדת רק בתפוקה של כ־50%, על פי Cowen .

זרימת הגז הטבעי לאירופה נמוכה מהרגיל בחודשים האחרונים. אם רוסיה תקטין עוד יותר את הזרמת הגז הטבעי לאירופה או שארה"ב תטיל סנקציות שיגבילו את זה, חברות אירופאיות יתקשו למלא את החסר. מחירי הגז האירופי הגיעו לאחרונה לשיא וכתוצאה מזה השוק כבר מכוון הרבה מהמלאי העודף של גז פחמימני מעובה לאירופה. רוב המתקנים העובדים של גפ"מ במדינות שהן היצואניות הגדולות של העולם - ארה"ב, קטאר ואוסטרליה - פועלים במלוא ההספק, ויתקשו להפיק גז נוסף.

רוסיה תשלם מחיר כבד אם המכירות שלה של דלקי מאובנים יקטנו. כחצי מהתקציב הפדרלי של רוסיה קשור לנפט ולגז, על פי בנק ההשקעות Raymond James . נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר שהצינור נורד סטרים 2 שנבנה על ידי הרוסים ונועד להזרים גז לגרמניה לא יופעל אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, וזה בפני עצמו יפגע בערך הרשום של גזפרום, חברת אנרגיה רוסית בבעלות המדינה, ברמה של 11 מיליארד דולר, כך נמסר מהבנק.

הקטנה של כמות הגז הטבעי יכולה גם להדהד בשווקי הנפט כשתחרות עזה ומחירים גבוהים לגז יגרמו לכמה מפעלי אנרגיה ואחרים הפועלים על גז להשתמש במקום זה בנפט, מה שבסופו של דבר יוביל לעלייה במחירי הנפט, כך אומרים אנליסטים.

אפילו אם ארה"ב לא שמה על הכוונת את תעשיית האנרגיה הרוסית, סנקציות אחרות עדיין עלולות להשפיע באופן עקיף על שווקי הסחורות. סנקציות על מוסדות פיננסיים, למשל, עלולות להקשות על מימון יוזמות הקשורות באנרגיה, כך אמר מתיו ריד, אנליסט בחברת הייעוץ מוושינגטון Foreign Reports.

ריד אמר שישנם אנשים החוששים שסבב נוסף של סנקציות, במקרה שהראשון לא יצליח להרתיע את רוסיה, יכוון באופן ישיר למלאי האנרגיה.

"הסיכון האמיתי כאן אינו בהכרח הסבב הראשון של הסנקציות", אמר ריד. "זה הסבב השני שמגיע אחריו, אם כולם יבינו שהסבב הראשון יתגלה כבזבוז זמן".