אולף שולץ | ניתוח

לאחר חודשיים בלבד בתפקיד, קנצלר גרמניה ינסה למנוע מלחמה באירופה

היחסים הכלכליים בין גרמניה לבין רוסיה משגשגים, וצינור גז חדש אמור לבצר אותם אף יותר • בתזמון קריטי, הקנצלר אולף שולץ, שמפלגתו מקורבת לשלטון במוסקבה ככלל ולנשיא ולדימיר פוטין בפרט, ינסה בביקור ברוסיה למנוע מלחמה שתשנה את הסדר האירופי

אולף שולץ, קנצלר גרמניה / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
אולף שולץ, קנצלר גרמניה / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

כשהוא רק חודשיים בתפקיד, קנצלר גרמניה אולף שולץ ינסה היום ומחר להרגיע את רוחות המלחמה המנשבות בעוצמה בגבול רוסיה־אוקראינה, ואולי אף למנוע את מה שהאמריקאים מגדירים כ"פלישה מתקרבת בכל רגע" בהמשך השבוע. אחרי שביקר בוושינגטון בשבוע שעבר ואירח את נשיא צרפת ומנהיגי המדינות הבלטיות בברלין, טס שולץ בשני לבירת אוקראינה קייב. בשיא המתיחות הנוכחית הוא יתקבל לביקור ממלכתי ראשון במוסקבה, שבה ייפגש עם האיש שמרכז את תשומת הלב העולמית - נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

לפי סוכנויות המודיעין האמריקאיות, שעידכנו בנושא את שותפיהם מעבר לאוקיינוס האטלנטי, הפור כבר נפל. ה"שפיגל" וכלי תקשורת אחרים דיווחו כי יום רביעי נבחר כמועד תחילת הפעולה באוקראינה. הסיבה לפלישה צפויה להיות פרובוקציה או הכרזה על הצורך להגן על האזרחים הרוסים (שהפכו לכאלה אחרי שמוסקבה סיפקה להם דרכונים, א.א.) במובלעות במזרח אוקראינה. קרוב למאה גדודים רוסים כבר נפרסו כמעט מכל עבר, נכונים להיכנס למובלעות הפרו־רוסיות לוהנסק ודונייצק, כפי שהם מוכנים לכיבוש קייב. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזהיר מכך שהאדמה הקפואה תהפוך לדרך סלולה עבור הטנקים הרוסים.

על רקע זאת, שולץ, שנטל את המושכות בגרמניה בדצמבר האחרון אחרי ארבע כהונות רצופות של אנגלה מרקל, נמצא במשימה קשה במוסקבה. הביקור תוכנן מראש, ולא במקרה האמריקאים העריכו כי מתקפה, אם תתחיל, תתרחש אחריו. גרמניה היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של רוסיה באיחוד האירופי,. היא מייבאת כחצי מהגז הטבעי שלה מהמדינה, ובעלת קשרים עסקיים ענפים. היא גם זו שהושיטה יד מזרחה מאז שנות ה־60, בהתחלה עם ה"אוסטפוליטיק" ובשנים האחרונות במסגרת המדיניות הפרו־רוסית של אנגלה מרקל, שנמנעה מסנקציות משמעותיות על מוסקבה וטיפחה את יחסי האנרגיה.

 
  

אשף ההידברות ב"קרב בלימה" למניעת מלחמה

ההיסטוריה הפרטית של שולץ (63) עשויה למלא תפקיד בניסיון שלו למנוע מלחמה חדשה על אדמת אירופה. שולץ הוא עורך דין לענייני עבודה, שהשתפשף במשך שנים ארוכות בסבבי משא ומתן בין ארגוני עובדים לארגוני מעסיקים. גם לאחר מכן, כאשר עבר לפוליטיקה, נחשב שולץ לאשף ההידברות. הוא הוכיח זאת בקואליציה שהצליח לגבש, הראשונה מאז שנות ה־50 בגרמניה שמורכבת משלוש מפלגות. זהו הישג שמרקל בעצמה לא הצליחה לרשום אחרי הבחירות הקודמות. "אני נושא ונותן מיומן", העיד על עצמו.

גם המפלגה הסוציאל־דמוקרטית הגרמנית (SPD), שאותה מוביל שולץ, נתפסת ברוסיה יותר כבעלת ברית מאשר מפלגות שלטון אחרות באירופה, ובוודאי בארה"ב. זהו גם ה"שינוי דרך התקרבות" שיזמה המפלגה בשנות ה־60 תחת וילי ברנדט, אבל גם בעת המודרנית יותר - הקנצלר הסוציאל־דמוקרטי הקודם גרהארד שרדר נחשב לאיש אמונו של פוטין ומעין "יד ימינו" אירופי.

שרדר הוביל את בניית צינור הגז נורד־סטרים 2, פרויקט אסטרטגי שמבצר את הקשרים בין המדינות, ומונה בשבוע שעבר אף לכהן בחבר המנהלים של "גזפרום", שהיא חלק קריטי מהכלכלה הרוסית.

שרדר ושולץ הם מכרים ותיקים, והקנצלר אף כיהן כמזכ"ל המפלגה כאשר הקנצלר הקודם היה בשלטון. הוא תמך בו ברפורמות שאיימו לקרוע לגזרים את הסוציאל־דמוקרטים. שרדר, אגב, הגדיר את העימות הנוכחי כ"צחצוח חרבות" מצד המערב, האשים אותו בפרובוקציות, וקרא להקפיא הצטרפות חברות חדשות לנאט"ו, כפי שדורשת רוסיה.

שותפת הסחר השנייה בהיקפה של רוסיה

זאת תהיה פגישתם הראשונה של פוטין ושולץ במוסקבה, אבל יחסי שתי המדינות בימים אלה הדוקים מתמיד. למרות הסנקציות שהוטלו אחרי סיפוח קרים, היקף הסחר בין המדינות עומד על כ־50 מיליארד דולר בשנה, ומעבר לגז טבעי, נפט ופחם, ישנם עסקים רבים משותפים למדינות, כולל בתחום התעשייה הכימית והתחבורה. גרמניה היא שותפת הסחר השנייה בגודלה של רוסיה בעולם, אחרי סין. עם אוקראינה מנהלת גרמניה יחסים צנועים יותר. אף שהיא תומכת בשאיפתה להצטרף לאיחוד בעתיד, ברלין מסרבת בעקביות למכור נשק לאוקראינה מחשש להרגיז את הרוסים. בימים האחרונים דורשת קייב מגרמניה שתוכיח את נאמנותה לנאט"ו ולגוש המערבי על ידי אספקת 12 אלף טילים נגד טנקים. נכון לעכשיו, ברלין מסרבת.

השאלה הגדולה לפני הביקור היא אם שולץ יצליח להבהיר לצד הרוסי את היקף המחיר שמוסקבה תשלם על פלישה. עד כה נמנע הקנצלר הגרמני מהצהרה ברורה כי "נורד סטרים 2" לא יפעל אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, למרות שאמר כמעט כל דבר חוץ מזה. הוא דיבר על שיתוף פעולה הדוק, על צעדים מתואמים, והעניק את הרושם כאילו בבוא העת, גרמניה לא תהסס להשעות את הצינור הקריטי ליצוא הרוסי.

עד כה, מדיניות החוץ לא הסתמנה כחוזקה מיוחדת של שולץ. אם עסק בענייני החוץ בשנים האחרונות, הרי שזה היה בנושאים הכלכליים, כמו מלחמת הסחר מול ארה"ב או תיאום רפורמת מס חברות עולמית. מפלגתו היא בעלת עמדות יוניות למדי מבחינה צבאית, סקפטית מאוד כשמדובר בנאט"ו, ועד כה הסתפקה בשליחת קסדות לאוקראינה.

שר ההגנה הבריטי: "ניחוחות של 1938"

וכך, על הכתפיים הצרות של הפוליטיקאי הגרמני מוטלת משימה בקנה מידה עולמי. "יש ניחוחות של 1938 באוויר", אמר שר ההגנה הבריטי בן וואלאס ביום ראשון, והתייחס לוועידת מינכן ולמו"מ מול היטלר. דובריו של שולץ ניסו להנמיך את הציפיות: "אני לא חושב שתהיה תוצאה חד־משמעית לביקור", אמר מקורב לו. "מהות הביקור היא לחזור על על המסרים הידועים, לגבי סולידריות עם אוקראינה ואזהרות על רוסיה", נכתב ב־FAZ.

בגרמניה היו מי שנזכרו בפגישה של פוטין עם מרקל ב־2007, אליה הנשיא הרוסי, שדובר גרמנית ושהוצב במדינה כששירת בקג"ב, הביא את כלבת הלברדור השחורה שלו קוני. מרקל מפחדת מכלבים אחרי שננשכה. "אני מבינה למה הוא עשה את זה", אמרה לאחר הפגישה ברגע נדיר של כנות, "כדי להוכיח שהוא גבר". 15 שנה לאחר מכן, המנטליות של הנשיא הרוסי לא השתנתה בהרבה. נותר לראות כיצד תתנהל פגישתו עם הקנצלר הגרמני החדש, ערב מלחמה אפשרית שעשויה לשנות את הסדר האירופי.