תוכנית הסיוע לעצמאים: מי שמחזור ההכנסות שלו נמוך מב־2020 יפוצה

רשות המסים תבדוק את דוחות המע"מ שיוגשו במהלך השבוע הקרוב ותשווה אותם לתקופה המקבילה לפני שנתיים • במשרד האוצר טרם הוחלט על מועד הצגת המתווה באופן רשמי

נפתלי בנט, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
נפתלי בנט, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

שר האוצר אביגדור ליברמן אמנם התנגד בשבוע האחרון להכרזה על תוכנית סיוע לעצמאים, אך בממשלה אומרים כעת: פרטי התוכנית כבר סוכמו, ורק שאלת מועד ההכרזה עליה נותרה פתוחה. מדובר בתוכנית מענקים לבעלי עסקים שיוכיחו כי מחזור ההכנסות שלהם נפגע ברבעון האחרון, ומאז שפרץ גל האומיקרון.

מתווה התשלומים נמצא בשלב זה במשא ומתן פוליטי בין שר האוצר ליברמן, שר החוץ ורה"מ החליפי יאיר לפיד ומשרד ראש הממשלה באמצעות סגן השר אביר קארה. על פי הפרטים שנודעו עד כה, המענקים יינתנו מול הצגת דו"חות המע"מ לחודשים ינואר-פברואר, שיוגשו במהלך השבוע הקרוב. בעל עסק שיבקש פיצוי יידרש להשוות הכנסות ינואר 2020 לינואר 2022, ובהתאם ייקבע גובה הפיצוי. בנוסף, בעלי העסקים יקבלו פיצוי עבור ימי בידוד של עובדיהם, בנוסחה שטרם הוחלטה.

שר האוצר ישיב לטענות בוועדת הכלכלה

שרים בממשלה טוענים כי לא חזרו בהם מהקביעה כי לא יעניקו פיצויים כפי שעשתה הממשלה הקודמת, וטוענים שהפעם מדובר בסיוע ממוקד בלבד עבור בעלי עסקים בתחומי התיירות, התרבות והתעופה. במשרד האוצר ממשיכים להכחיש כי התוכנית בדרך, וכי אופייה ייבחן בהתאם לנתונים שיזרמו למשרד במהלך החודש והחודש הבא. אולם, אין זה סותר את העובדה שתוכנית המענקים חוזרת, אולי בשם אחר, ורק שאלת מסיבת העיתונאים נותרה פתוחה.

ביום שלישי צפוי שר האוצר להשתתף בישיבת ועדת הכלכלה, ושם ישיב לטענות על סוגיית הפיצוי לעצמאים, ועל תוכנית הסיוע שפורסמה בשבוע שעבר. יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, תקף בתחילת השבוע את התוכנית בחריפות. הוא צייץ בחשבון הטוויטר שלו את הדברים הבאים: "שמעתי שהאוצר הודיע שלא יהיו שינויים בתוכנית שהוא מציג. למרות שאין בה כלל התייחסות לעסקים שקורסים ואין בה פיתרון מיידי למי שעובד בשכר מינימום ונאבק על הקיום. תרשמו - יהיו שינויים בתוכנית: נביא את מענקי העבודה המוגדלים למי שמרוויח מעט מיידית. לא בסוף שנה. נביא תשובות גם לעסקים".

בסוף השבוע הדף ליברמן את הלחצים עליו, ואמר כי "לא תהיה הרחבה ואין תוכנית חדשה. בסוף שבוע הבא נודיע על עדכון תחזית ההכנסות וכל ההחלטות יתקבלו אך ורק במקום אחד: במשרד האוצר. על בסיס נתונים. אמרנו מראש שיש עוד כמה חבילות בהמשך. מבחינת סדר העדיפויות זה מעמד ביניים, משרתים בצה"ל, עובדים ומשלמים מסים... אמרתי לעצמאים, אני יודע לקבל החלטות על בסיס נתונים ונדע את תמונת המצב סופית בסוף חודש מרץ ולא נפעל מתוך לחץ".