במשרד הקליטה נערכים לעלייה מאוקראינה

בהערכת מצב שקיימה השרה תמנו שטה עלה כי כעת המשרד ערוך לקלוט כ-5,000 יהודים, אך השרה ביקשה להגדיל את האפשרויות ומספר "המיטות" לטובת קליטה מסיבית יותר אם יידרשו לכך

שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

קול קורא שפורסם ביום ראשון בעיתונים היומיים חשף טפח מההיערכות של משרד העלייה והקליטה נוכח המתיחות באוקראינה והאפשרות של פלישה רוסית למדינה. על פי המודעה, המשרד מבקש הצעות מ"מלונות, אכסניות ובתי הארחה לטובת אירוח יחידים ומשפחות עולים, בכל רחבי הארץ למשך שבועיים ועד חודש". מבירור שערכנו עולה כי מדובר במודעה שפרסם המשרד בראשותה של השרה פנינה תמנו שטה לטובת הגדלת ההיצע לקליטת יהודי אוקראינה במצב של מלחמה.

בהערכת מצב שקיימה תמנו שטה עלה כי כעת המשרד ערוך לקלוט כ-5,000 יהודים, אך השרה ביקשה להגדיל את האפשרויות ומספר "המיטות" לטובת קליטה מסיבית יותר אם יידרשו לכך. המאגר הקיים נוצר בחודש האחרון בעקבות שיחות של השרה כדי להכשיר מלונות לשעת חירום, עם התאחדות המלונות, פיקוד העורף ומשרד הביטחון - לטובת הסבת מלוניות קורונה (2,000 מיטות), ובפרט עם רשת מלונות דן שלה יש התקשרות ייחודית עם הממשלה לעתות חירום.

בעוד ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד מגבשים מבצע להשבת הישראלים מהמדינה, נראה כי קליטת יהודי אוקראינה אינה חלק ממנו, וכי כל משרד מוציא לפועל את החלק עליו הוא אמון בהנחיית שרת הקליטה. כך, בחודש האחרון התקיימו ישיבות הערכת מצב במשרד העלייה והקליטה עם שר התפוצות; עם שרת הפנים לשם הנפקת תעודות זהות במהירות; עם מנכ"ל משרד השיכון לטובת הכשרת מלאי דירות בהקדם לטובת העולים; עם הסוכנות היהודית; וכן עם אנשי הקשר במשרד החוץ.

בנט שוב מדלג על השרים

ביום ראשון ביטל ראש הממשלה הערכת מצב ראשונה לצורך דיון על קליטת היהודים מאוקראינה, שעות ספורות לפני שהייתה אמורה להתקיים. הסיבה, כך טוענים המעורים בנושא, ראיונות "פטפטניים" של שר התפוצות נחמן שי שהרגיזו את בנט. במקום הישיבה הזו, קיים בנט הערכת מצב עם שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ לפיד, מנכ"לי המשרדים, ראש השב"כ והרמטכ"ל. כאשר מי שאמון על תכלול כלל הפעולות נוכח המתיחות בין רוסיה לאוקראינה באשר לישראלים השוהים מעבר לים הוא משרד החוץ ובאפיק הזה מתרכזים עיקר המאמצים של שר החוץ וראש הממשלה בשלב הזה.

באשר ליהודי אוקראינה, בממשלה מבקשים מהשרים לשמור על שקט כדי לא ליצור משבר מול אוקראינה בשל קריאה לאזרחי המדינה לעזוב אותה לטובת ישראל. בנוסף קיים חשש כי במדינת המוצא יתנכרו ליהודים שיראו נכונות לעזוב בשעת מלחמה. אך מסרים לחוד ודרכי פעולה לחוד. בכל פעולות משרד החוץ וראש הממשלה, נעדרים שני שרים רלוונטיים: שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ושר התפוצות נחמן שי.

גורמים המעורים בנושא טוענים כי ראש הממשלה מנסה לנהל את המבצע האפשרי להעלאת יהודים מאוקראינה בדרג מנהלי, מול מנכ"לי המשרדים, ולא עם השרים הרלוונטיים, כך יצאה לדרך הפגישה בין שרי החוץ, הביטחון וראש הממשלה יחד עם המנכ"לים ואילו הפגישה עם השרים הרלוונטיים בוטלה. לא מדובר בפעם הראשונה שראש הממשלה מדלג על השרים ועובר לעבודה מול מנכ"לי המשרדים - זו הדרך בה הוא מנהל את כל ההתמודדות עם מגפת הקורונה, כדי להימנע ממוקשים פוליטיים. אלא שכך נוצר מצב אבסורדי: בעוד השרים נושאים באחריות מיניסטריאלית, הם לא נמצאים בשלב קבלת ההחלטות.

טרם גובש תקציב למבצע

שאלה נוספת שלא נפתרה בשלב הזה בממשלה היא סוגיית התקציב. טרם נערכה ישיבה או נמצאו המקורות התקציביים למבצע בזק לעלייה מאוקראינה והמשרדים מתנהלים בחלל ריק. בתשובה לשאלת גלובס, אמרו במשרד האוצר כי כל משרד נעזר בתקציבים השוטפים שלו וכי אין תקציב מיוחד לצורך הנושא. במשרד הקליטה השיבו לגלובס כי לעת עתה הכול מנוהל מתקציב המשרד, תוך ציון שהוא דל. זאת בתקווה שהאוצר יפתור בהמשך את ההתחייבויות עליהן יסכם המשרד. גם עבור מבצע השבת הישראלים לא יועד בשלב זה תקציב מיוחד.

בממשלה מסתפקים בהעברת מסרים כלליים ליהודים במדינה כי "ישראל פתוחה וערוכה לקבל עלייה" כדי להמנע כאמור ממשבר מול אוקראינה. בעוד השרה תמנו שטה בכנס חירום מיוחד שנערך היום בכנסת מסרה את מספרה האישי לראשי הקהילות במדינה בבקשה שיפנו אליה כדי לקבל מענה עבור "כל חסם בעלייה".

בפתח ישיבת הממשלה ביום ראשון קרא ראש הממשלה לישראלים באוקראינה להגיע לישראל: "אני קורא פה לישראלים - שובו הביתה. אל תקחו סיכון מיותר. אל תחכו למצב שבו תרצו לחזור וזה יהיה בלתי אפשרי". בינתיים, כאמור, התוכנית להשבת אזרחים ישראלים נפרדת מהמענה ליהודי המדינה המתגוררים שם קבע. זו כוללת תגבור של הטיסות בקו ישראל-אוקראינה, היערכות של צה"ל למקרה שיהיה צורך להסתייע בו, וכן עבודת מטה של משרדי ראש הממשלה והתחבורה למצב שיצטרכו לסייע לחברות התעופה האזרחיות במשאבים או בפיצויים.