מכרז: מי תקבע מחדש את תעריפי השוק הסיטונאי של בזק

משרד התקשורת פרסם מכרז לחברות ייעוץ לקראת קביעת תעריפים חדשים בשוק הסיטונאי • המשרד רוצה לקבוע תעריפים מעודכנים לרשת הסיבים של בזק ולרשת הנחושת שלה

בזק פורסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר
בזק פורסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת פרסם מכרז לחברות ייעוץ לקראת קביעת תעריפים חדשים בשוק הסיטונאי. מחירי השוק הסיטונאי של בזק נקבעו בעבר רק על בסיס רשת הנחושת שלה ושימשו את המשרד לצורך הרפורמה הגדולה שעשה במסגרת השוק הסיטונאי ב-2015. כעת, בעקבות כניסת הסיבים האופטיים וכניסת שחקנים חדשים לשוק תשתיות התקשורת, נדרש המשרד לעשות עבודה מעודכנת ולקבוע תעריפים מעודכנים גם בנחושת וגם בסיבים האופטיים של בזק.

התעריף הסיטונאי שנקבע לבזק על גבי הסיבים האופטיים הסתמך בעיקרו על בסיס המחירים של IBC, שהיא חברה שייעודה הוא לפרוס סיבים ולמכור אותם בסיטונאות. המשרד קבע את המחיר גבוה מעט מהמחיר ש-IBC מוכרת, ועבור קצב של 1 גיגה נקבע מחיר סיטונאי של 81.1 שקל. עבור קצב של 550 מגה ביט לשנייה עומד המחיר הסיטונאי בבזק על 72.8 שקל לחודש, לפני מע"מ.

חברת הייעוץ שתיבחר תבחן גם את המחירים של שימוש בתעלות התקשורת של בזק. גם מחירים אלה נקבעו במסגרת השוק הסיטונאי, והם נועדו לאפשר למתחרות שימוש בתעלות ובקנים של בזק לצורך פריסת סיבים והגברת התחרות. המחיר שנקבע עומד על 400 שקל לקילומטר, ומתחרותיה של בזק דורשות להפחית גם מחיר זה.

המתחרות דורשות כי המחירים הסיטונאיים של הסיבים בבזק יופחתו לפחות לרמה של IBC, אבל ההשוואה בין המוצרים לא לגמרי דומה, מפני שבזק פורסת גם בתי קרקע בהיקף הרבה יותר רחב מ-IBC שכמעט ולא מתקרבת לבתים פרטיים, ולכן עלות הפריסה שלה הרבה יותר גבוהה.

בכל מקרה, במשרד התקשורת מתכננים להשלים השנה את העבודה ואת השימוע כדי שניתן יהיה להתחיל את הורדת תעריפי השימוש כמה שיותר מהר, אבל הניסיון מלמד כי עבודת התמחור והוויכוחים מול בזק, שלבטח תתנגד להפחתת תעריפיה הסיטונאיים, יכולים לארוך זמן יותר ארוך.