בדרך לשיא חדש במחירי הקרקע בהוד השרון? מכרז בית הנערה: החל מ-107 מיליון שקל

מדובר בשלושה מגרשים שעליהם ניתן יהיה להקים 92 יח"ד • סביב אחד משלושת המגרשים מנהלת העירייה הליך משפטי לפינוי מחזיק בחלק מהשטח • במאי 2021 זכתה ישראל קנדה בשישה מגרשים אחרים במתחם, גם כן במסגרת מכרז של עיריית תל אביב, תמורת 511 מיליון שקל

מתחם בית הנערה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי
מתחם בית הנערה בהוד השרון / צילום: תמר מצפי

האם בקרוב תישבר שוב רמת  מחירי הקרקעות בהוד השרון - והאם שוב זה יקרה בעקבות מכרז של עיריית תל אביב? האחרונה פרסמה לא מכבר מכרז חדש, עבור קרקעות נוספות במתחם בית הנערה בהוד השרון, כפי שעשתה לפני כשנה בהליך שבסיומו זכתה חברת ישראל קנדה בשישה מגרשים במתחם, תמורת 511 מיליון שקל.

המכרז הוא עבור "מכירת זכויות עיריית תל אביב־יפו, במגרשים 103, 104 ו-260 לפי תוכנית מספר הר/1310/א כפר הדר הוד השרון", והמועד האחרון שנקבע להגשת הצעות במסגרתו הוא בסוף פברואר השנה. מחירי המינימום עבור שלושת המגרשים יחד מגיעים לסכום של 107.27 מיליון שקל.

על שלושת המגרשים יחד ניתן להקים 92 יחידות דיור חדשות, ו-16,761 מ"ר שטחים בנויים. מגרשים 103 ו-104 הם בייעוד מגורים א', עבור ארבע יחידות דיור כל אחד - בתי קרקע חד משפחתיים ודו משפחתיים, בני שתי קומות ועליית גג; מגרש 260 הוא בייעוד מגורים ג', עבור בניית 84 יח"ד בבניינים בני שש קומות - קומת קרקע, חמש קומות וקומת גג חלקית.

מחיר המינימום למגרש 260 הוא הגבוה מבין השלושה, 90 מיליון שקל, המשקף בין היתר את הבנייה הנרחבת יותר המתאפשרת בו, אך אולי גם בשל המשמעויות הנלוות לזכייה בו: בחוברת המכרז, מעדכנת עיריית תל אביב כי המגרש תפוס באופן חלקי על ידי צד ג', אשר לו בין היתר שלושה מבני מגורים וחוות סוסים במקום. בימים אלו מנהלת העירייה הליך משפטי נגד אותו גורם, בדרישה לפינוי וסילוק יד.

בהמשך ישיר לכך מבהירה העירייה כי הזוכה במגרש "ייכנס 'בנעלי' העירייה בכל הקשור להיות מגרש מס' 260 תפוס על ידי צד ג', וכל העלויות, התשלומים, ההוצאות, ההיטלים והאחריות בקשר עם פינוי מגרש מס' 260 וכל הכרוך בכך, לרבות ניהול ההליכים המשפטיים הקשורים בתביעת הפינוי ובתביעה שכנגד, יחולו על הזוכה וישולמו על ידו בלבד".

מתחם בית הנערה: סכומי עתק - וריב בין צמד העיריות

כאמור, המכרז החדש מטעם עיריית תל אביב הוא המשכו של מהלך למכירת זכויותיה במתחם בית הנערה, שנמצא במערב הוד השרון וכלול בתוכנית כפר הדר, להקמת שכונה חדשה על קרקעות חקלאיות. ישראל קנדה הייתה הזוכה היחידה במכרז הקודם, שהציע שישה מגרשים במתחם, ועל אף שהזכייה הוכרזה לפני פחות משנה, החברה כבר הספיקה לעשות אקזיט משמעותי על הקרקע.

לקראת סוף החודש שעבר הודיעה החברה כי היא מוכרת 50% מהשטח, שרכשה כאמור תמורת 511 מיליון שקל, לחברת יוסי אברהמי. המחיר שעליו סוכם הוא 441 מיליון שקל, משמע העסקה משקפת שווי קרקע של 882 מיליון שקל - גבוה בכ־60% מערך הקרקע בדוחותיה הכספיים האחרונים של החברה.

עובדת זכויותיה של עיריית תל אביב בקרקע גרמו לא פעם ולא פעמיים למתיחות בין שתי העיריות, כולל הגשת התנגדות מצד עיריית תל אביב לתוכנית כפר הדר עצמה, בטענה כי מימוש התוכנית המתוכננת בשטח תביא לקיפוחה.

תוכנית כפר הדר הוד השרון או בית הנערה חולשת על פני כ־620 דונם, בשטח אחת מארבע המושבות שהיוו את הבסיס להקמת העיר ב־1964. היא מציעה הקמה של שכונת מגורים בת 2,494 יח"ד, וכן שימור "ערכי טבע, נוף ומורשת" במתחם בית הנערה ויצירת פארק לאורך נחל הדר שבתחומיה.