רני צים ביקשה להקים חוות שרתים בפרויקט צים אורבן לייף בכפ"ס – המחוזית סירבה; "לא הוגשה חוות דעת סביבתית"

הפרויקט של החברה, להקמת מרכז מסחר, לוגיסטיקה ותעסוקה במזרח כפר סבא, אושר – אך ללא תוספת 12 אלף מ"ר שביקשה עבור חוות השרתים • נציגת המשרד להגנת הסביבה: "חווֹת בהיקף כזה כוללות השפעות סביבתיות גדולות של קרינה ורעש"

פרויקט צים אורבן לייף / הדמיה: דימיטרי וינגולץ
פרויקט צים אורבן לייף / הדמיה: דימיטרי וינגולץ

תוכנית הקמת מרכז צים אורבן לייף של חברת רני צים מרכזי קניות במזרח כפר סבא אושרה לאחרונה על ידי הוועדה המחוזית - עם כוכבית: החברה ביקשה, כחלק מההתנגדות שהגישה לתוכנית, תוספת שטחים להקמת חוות שרתים במתחם. אך בקשתה סורבה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז.

החברה, יזמית התוכנית, ביקשה במסגרת התנגדותה תוספת של 12 אלף מ"ר שטחים עבור "חוות שרתים ושירותים נלווים לתפעול החווה, שימוש אחסנה לרבות אחסנה אלקטרונית, הוספת שימוש של חניה, דרכי גישה ורמפות מעל ומתחת לכניסה הקובעת".

רני צים / צילום: מאיר אדרי
 רני צים / צילום: מאיר אדרי

כבר בתחילת הדיון העירה מלי לוי, מ"מ נציגת השרה להגנת הסביבה בדיון, כי "חווֹת שרתים בהיקף כזה 12 אלף מ"ר כוללות השפעות סביבתיות גדולות של קרינה ורעש. כמו כן יש לבחון את המרחקים הנדרשים ממכלי הדלק והיקף המכלים, ולכן השימוש בעייתי. ייעוד השפ"פ אוסר לקבוע שימושים מעודדים שהייה". נציגת משרד הבריאות בדיון, רוני גרניט, הוסיפה ואמרה, כי "ישנו גם שטח מבונה ציבורי בקומת קרקע, שיכול להיות מושפע משימוש של חוות שרתים".

הוועדה המחוזית דנה בהתנגדות ודחתה אותה. "על מנת לבחון שימוש של חוות שרתים יש צורך בחוות דעת סביבתית אשר תבחן את הבטי הקרינה ואת השפעתה על הסביבה", נכתב בהחלטתה. "כמו כן, לצורכי גיבוי נדרשים מכלי דלק. לא ברור היקף המכלים הדרוש, מיקומם והשפעתם על השימושים האחרים המותרים בתוכנית. חוו"ד ובדיקה כאמור לא הוצגו בפני הוועדה, ועל כן לא יותר שימוש זה, אשר עלול לייצר קונפליקט עם שימושי המסחר והשטח הציבורי המבונה".

בדיון נידונה גם בקשה נרחבת יותר של החברה, להעצים את זכויות הבנייה במתחם ולהרחיב את תמהיל השימושים עד להיקף של כ-124,200 מ"ר. בעניין זה ציינו חברי הוועדה, כי "הדברים הוצגו בצורה לא לגמרי ברורה. גם בדיון לאימוץ הליכים לא היה ברור היקף השטח המבוקש. קיבלנו את בקשת עורכי התוכנית ויזמי התוכנית והוספנו זכויות בנייה, ועתה באים בפעם השלישית בבקשה לתוספת זכויות".

בסופו של דבר קבעה הוועדה כך: המרכז, בייעוד מסחר, לוגיסטיקה ותעסוקה, יכלול 500 מ"ר שטחים עבור מבני ציבור, 17 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 31,631 מ"ר שטחי תעסוקה (שלהם יתווספו 8,000 מ"ר שטחי שירות). החלטה זו אושרה סופית במחוזית.

מתחם צים אורבן לייף, צים סנטר לשעבר, מיועד לקום באזור התעסוקה מזרחי של כפר סבא, ממערב לכביש 6, על שטח של כ־45 דונם. נכון להיום פועלים חמישה מרכזים של החברה תחת המותג צים אורבן - במעלות, בנוף הגליל, בבית שאן, בנתיבות ובערד, ובקרוב צפוי להיפתח מרכז נוסף בגני תקווה. נזכיר כי בסוף החודש שעבר רכשה צים מרכזי קניות, בצוותא עם ריט 1, קרקע בצמוד למרכז צים אורבן גני תקווה, תמורת 124.5 מיליון שקל, במטרה להרחיבו בעתיד.