דרך ירדן: משרד האנרגיה אישר הזרמת גז טבעי למצרים

מדובר בנתיב יצוא חדש שאושר: הגז הטבעי יגיע מהמאגרים בלב הים דרך מערכת ההולכה הישראלית עד לנקודת החיבור עם מערכת ההולכה הירדנית סמוך לבית שאן, משם יזרום לעקבה ובסופו של דבר יגיע למצרים

גז טבעי / צילום: Shutterstock, INSAGO
גז טבעי / צילום: Shutterstock, INSAGO

משרד האנרגיה אישר השבוע את תחילת הזרמת הגז הטבעי למצרים, דרך ירדן. מדובר בנתיב יצוא חדש, שאושר לאור הביקוש ההולך וגדל לגז הטבעי הישראלי במצרים. הגדלת כמות גז הטבעי המיוצאת למצרים, תתבצע בפועל דרך מערכת ההולכה הירדנית: הגז הטבעי יגיע מהמאגרים בלב הים דרך מערכת ההולכה הישראלית עד לנקודת החיבור עם מערכת ההולכה הירדנית סמוך לבית שאן, משם יזרום לעקבה ובסופו של דבר יגיע למצרים. יש לציין כי הגז הטבעי יזרום בנתיב זה בשעות ובימים בהם ישנה קיבולת פנויה במערכת ההולכה הישראלית וביקושים נמוכים במשק המקומי, כך שההולכה בנתיב זה אינה מתחרה בצריכת השוק המקומי. מערכת ההולכה הזו שימשה עד כה להולכת הגז לירדן במסגרת ההסכם שנחתם ב-2016 עם חברת החשמל הירדנית והיקפו כ-3 BCM בשנה.

היצוא דרך הנתיב צפוי לעמוד על 2.5-3 BCM בשנת 2022, ועשוי אף לגדול ל-4 BCM בשנים שלאחר מכן. הזרמת הגז הטבעי בפועל צפויה להתחיל במהלך החודש הנוכחי (פברואר 2022) ולהגדיל את היקפי הגז הטבעי המיוצא למדינות השכנות באופן משמעותי ביחס ליצוא בשנים האחרונות בהתאם לאישורי היצוא שניתנו על ידי משרד האנרגיה.

כיום, הגז הטבעי המיוצא למצרים עובר מהמאגרים בלב ים דרך מערכת ההולכה הישראלית לנקודת החיבור לצינור EMG באשקלון, משם לאל-עריש במצרים ואז זורם דרך מערכת ההולכה המצרית לצרכנים המקומיים במצרים.

ממשרד האנרגיה נמסר כי יצוא גז טבעי נוסף בהיקף כה נרחב צפוי להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים ותמלוגים. היצוא דרך הנתיב החדש בצפון ירדן יניב הכנסות של למעלה מ-100 מיליון שקל נוספים לנתג"ז, באמצעות תעריף הולכה. ההכנסות הנוספת של נתג"ז יופנו לתועלת צרכני משק הגז הטבעי, על ידי הפחתת תעריפים, והרחבה ושכלול תשתיות ההולכה הישראליות.

כן נאמר כי מעבר לתועלות הכלכליות, יצוא הגז הטבעי למדינות האזור מחזק את הקשרים הגיאופוליטיים של ישראל עם המדינות השכנות, מחזק את הביטחון האנרגטי של מדינות האזור ומוביל את מזרח הים התיכון לכלכלה נקייה יותר.