השרים לוחצים, בנט מנסה למצוא פתרון, אבל הקדמת רפורמת התמרוקים תקועה

כחלק מהניסיון לטפל ביוקר המחיה, ראש הממשלה דוחף לפשרה כדי להתניע את הרפורמה שתאפשר ייוא מקביל ותוביל להוזלה מיידית של עשרות מוצרים • שר הבריאות הביע נכונות לקידום המהלך, ואולם בממשלה טוענים: "הוא מוחזק בידי הפקידות הבכירה"

ראש הממשלה נפתלי בנט. מנסה למצוא פתרון / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
ראש הממשלה נפתלי בנט. מנסה למצוא פתרון / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

הממשלה מכינה חבילת חקיקה מיוחדת לטיפול ביוקר המחיה וגל ההתייקרויות במשק: בין היתר לטובת הגדלת נקודות הזיכוי לבני זוג עובדים שבתוכנית הכלכלית שהציג שר האוצר אביגדור ליברמן, מס שלילי והמענקים לעצמאים שחשפנו מוקדם יותר השבוע. אבל בממשלה לא מסתפקים רק בצעדים שהוכרזו. מאחורי הקלעים לוחץ ראש הממשלה נפתלי בנט, באמצעות מנכ"ל משרדו יאיר פינס ושרים נוספים, על שר הבריאות ניצן הורוביץ להרחיב ולהקדים את הרפורמה ביבוא התמרוקים, שתאפשר הוזלה של עשרות מוצרים באופן מיידי.

הכוונה היא לכלול גם אותה בחבילת החוקים לאישור הכנסת, אך במשרד הבריאות לא ממהרים ליישם אותה. במשרד טוענים, בין היתר, כי הרפורמה עלולה לסכן את בריאות הציבור, בעיקר בשל חוסר הקשר עם היצרן והקושי לפקח ביעילות על המוצרים.

שתי יבואניות גדולות בשוק

הרפורמה כוללת בתוכה לראשונה את האפשרות ליבוא מקביל וכן יבוא במסלול הצהרה של 15 תמרוקים, והיא אמורה להיכנס לתוקף בינואר 2023. הרפורמה כוללת בשלב הראשון את האפשרות לייבא שמפו, מרכך, דאודורנט, פודרה, סומק, לק לציפורניים ועוד. לאחר מכן יוכל שר הבריאות להרחיב את הרפורמה בצו למוצרים נוספים. מדובר בהקלה במאות מיליונים בשנה.

הרחבת היבוא תהיה למוצרים נוספים כמו מוצרי חלל הפה: משחת שיניים ומי פה, קצף גילוח, מגבונים, שפתונים, ג'ל ציפורניים, מסכות וקרמים לפנים. על כל אלה אזרחי ישראל משלמים היום הרבה יותר, שכן את נתח השוק הגדול מחזיקות שתי יבואניות גדולות בלבד: שסטוביץ' ודיפלומט, מה שיוצר את פערי המחירים המדוברים בין ישראל לאירופה.

מי שמנהל את המגעים מול הורוביץ הוא מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס, שאומר לגלובס כי מאחורי הקלעים לוחצים על שר הבריאות גם שרים נוספים, כמו שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושרת החדשנות אורית פרקש-הכהן. ברביבאי שלחה מכתב בנושא להורוביץ, אך נתקלה גם היא בתשובות מנהליות באשר לעיכוב; ואילו פרקש-הכהן, מתברר, דרשה את הרחבת הרפורמה כבר בשלבי החקיקה הראשונים, וכבר אז עלתה התנגדות בפקידות הבכירה במשרד הבריאות.

"מצד אחד, שר הבריאות עושה מעשה היסטורי ומוציא מוצרים מסמכות פקידי הבריאות; ומצד שני, אני רואה את המוצרים שיש להם את הקבוצות הריכוזיות והיבואניות הגדולות נדחות ל־2024", אמרה אז פרקש-הכהן לשרים וליו"ר הוועדה, שר המשפטים גדעון סער. השרים השתכנעו וביקשו לתמוך בהרחבת הרפורמה, אלא שאז מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, דרש שלא לשנות את החקיקה. בישיבת הממשלה הסוערת על יוקר המחיה שהתקיימה לפני שבועיים העלתה פרקש-הכהן את הנושא בשנית.

הורוביץ "מוחזק" על-ידי הפקידות הבכירה?

"עשינו מהלך היסטורי בתקציב האחרון, עם קידום רפורמת היבוא, ולאחר עשור פתחנו לתחרות מוצרים רבים", אמרה פרקש-הכהן להורוביץ בישיבת הממשלה. "הדבר צפוי להוזיל בעשרות אחוזים מוצרים בסיסיים, שיקרים משמעותית מהמוצרים בחו"ל ללא סיבה. הרפורמה הזו חולקה לשני שלבים, ודווקא בשלב הנוכחי היא לא כוללת מוצרים בהם פערי המחירים גבוהים במיוחד - בין היתר משחות שיניים, קצף גילוח, קרמים, איפור וטואלטיקה. אנו פועלים כממשלה לשנות את כשלי השוק שלא טופלו שנים רבות, אבל חובה עלינו להקדים את השלב השני ולהכניס מיידית את כל המוצרים לרפורמה החשובה הזו".

שר הבריאות ניצן הורוביץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 שר הבריאות ניצן הורוביץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הורוביץ מצדו הביע נכונות להיענות לדרישות, אלא שבממשלה טוענים כי הוא "מוחזק בידי הפקידות הבכירה", שלא ממהרת להיענות לדרישות מהממשלה.

מדוברות שר הבריאות הורוביץ נמסר כי "הורוביץ תומך בהקדמה והנחה את המשרד לבדוק ולבצע מה שצריך כדי לעשות זאת. במשרד הבריאות הצביעו בפני האוצר ומשרד ראש הממשלה על בעיה ביישום - יש קושי מאוד גדול לגייס רוקחים שנדרשים לרפורמה - בגלל השכר הנמוך (גם מי שזכו במכרז ראו את השכר ופרשו. בחוץ הם עושים 300% יותר). במשרד דורשים מהאוצר שינוי בתנאי המכרז כדי שאפשר יהיה לאייש - ככל שזה יקרה, יוכלו להתקדם עם ההקדמה".

אלא שבממשלה טוענים כי לא מדובר במהות אלא בהעמסת בירוקרטיה שנועדה לעכב את היישום. רפורמת היבוא טרם יצאה לדרך בחלקים משמעותיים שבה, ולכן הצרכן עוד לא חש כלל את השפעות ההבטחות הגדולות.

הרפורמה בתקנים של משרד הכלכלה - הכוללת ציוד לגז בישול, צעצועים עד גיל 3, מתקנים משחקים בגני שעשועים, ברזל לבטון, מוצצים, חומר כביסה לאבקת כביסה, מסיר שומנים לתנור, קסדות אופניים, לולי תינוקות, טיטולים, קונדומים ועוד - תצא לפועל רק ביולי. הרפורמה באנרגיה תיכנס לתוקף בספטמבר; והרפורמה במזון (חלב ומוצריו, ביצים ומוצרי ביצים, בשר, דגים ודבש) ובתמרוקים רק בינואר 2023.

יאיר פינס, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מסר: "אנחנו בשיתוף-פעולה ותיאום בין מול משרדי הממשלה הרלוונטיים כדי למצוא את האיזון הנכון בין יישום מהיר ואפקטיבי של הרפורמות ופתיחת השוק לתחרות, ובין שמירה על אינטרסים ציבוריים נוספים, בעצם המעבר לסטנדרט תקינה אירופי. רפורמת היבוא, ובתוכה רפורמת התמרוקים, תוריד את המחירים למוצרי צריכה יומיומיים רבים".