73 אזכורים לאינפלציה ו-4 העלאות ריבית: מה חושף תיעוד ישיבת הפד?

מהפרוטוקולים של הישיבה האחרונה של הפדרל ריזרב עולה כי הבנק שוקל להאיץ את קצב מכירות הנכסים, כשהאינפלציה תקבע את קצב הצמצום • הפגישה נערכה עוד לפני פרסום נתוני האינפלציה האחרונים שהיו מעל לצפי - 7.5% בקצב שנתי

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

הבנק המרכזי בארה"ב (פדרל ריזרב) פרסם את הפרוטוקולים מהפגישה האחרונה של ועדת השוק הפתוח שהתקיימה ב-25-26 בינואר. בתום הפגישה הוחלט שלא להעלות את הריבית עדיין, אך הוועדה ציינה שעלייה בדרך כבר במרץ.

לפי הפרוטוקול, המונח "אינפלציה" הוזכר 73 פעמים בישיבה, כאשר חברי הוועדה ציינו שעליות המחירים היו חזקות ומתמשכות יותר ממה שציפו. האינפלציה בארה"ב קפצה בינואר ל-7.5% (קצב שנתי) - הרמה הגבוהה ביותר מאז 1982. 

גורמים רשמיים בפגישה הביעו דאגה מהיציבות הפיננסית, ואמרו כי מדיניות מוניטרית רופפת עלולה להוות סיכון משמעותי. "המשתתפים ציינו כי לאור הרמה הגבוהה הנוכחית של אחזקות ניירות הערך של הבנק הפדרלי, צמצום משמעותי בגודל המאזן יהיה ככל הנראה ראוי", נכתב בסיכום הפגישה. המאזן של הפד תפח פי שניים מתחילת מגפת הקורונה, לכ-9 טריליון דולר כיום.

מלבד העלאת ריבית צפויה, בחודש מרץ תוכנית רכישת הנכסים אמורה להסתיים, אם כי חלק מהחברים בפגישה קיוו לסיום מהיר יותר. במקום זאת, הוועדה קבעה מסלול שבו הפד יקנה 20 מיליארד דולר באג"ח במהלך החודש הבא וכמעט 30 מיליארד דולר בניירות ערך מגובי משכנתאות. "כמה משתתפים ציינו שהם מעדיפים להפסיק את רכישות הנכסים מוקדם יותר כדי לשלוח איתות חזק שהוועדה מחויבת להורדת האינפלציה", נכתב בפרוטוקול.

נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים, התייחס לפרוטוקולים שפורסמו וציין שחברי הפד מדבררים בצורה ברורה את הכוונה להעלאות ריבית מרובות (אחד מחברי הוועדה כבר דיבר על 4 העלאות ריבית עד יולי) בטווח המיידי ובנוסף, מכינים את הקרקע לשלב הבא - צמצום כמותי. יתרה מכך, הבנק המרכזי שוקל להאיץ את קצב הצמצום הכמותי על ידי הגדלת קצב מכירות הנכסים. קצב האינפלציה הוא זה שיקבע את קצב הצמצום הכמותי.

"להערכתנו, העלאת ריבית של 25 נקודות בסיס במרץ היא עניין ודאי כאשר השוק עדיין מתמחר נכון לעכשיו העלאת ריבית כפולה בהסתברות של 51%. העלאת ריבית כפולה או לא היא עניין לא מהותי מכיוון שציפיות השוק שבכל מקרה הריבית תעלה 4 פעמים סך הכל בארבעת המפגשים הקרובים עד יולי כולל, 25 נקודות בסיס לכאן או לכאן למשך חודש לא משנות מאומה. הסיכון לעליית תשואות בעקום הממשלתי האמריקאי עדיין כאן ויחד עם זאת, נראה שאווירת ה-risk off בשווקים תימשך בזמן הקרוב עד להתבהרות קצב העלאות הריבית ועוצמת הצמצום הכמותי", מסכמים בבנק הפועלים.