זלנסקי בדרך חזרה לאוקראינה; גרמניה קוראת להתפנות ולופטהנזה משהה טיסות

על רקע החשש מפלישה רוסית, גרמניה וצרפת קראו לאזרחיהן להתפנות מיידית מהמדינה • במזרח אוקראינה ממשיכות להתרחש "תקריות" התואמות את האזהרות האמריקאיות לגבי מידע כוזב שבו הרוסים ישתמשו להצדקת פלישה אפשרית • נשיא אוקראינה זלנסקי אמר בוועידת הביטחון במינכן כי אוקראינה תמשיך להתאפק וכי הוא מודע לכך שתקרית אחת יכולה להוביל ל"מצב מסוכן מאוד"

התרגיל הצבאי המשותף של רוסיה ובלארוס, היום / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko Jr
התרגיל הצבאי המשותף של רוסיה ובלארוס, היום / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko Jr

גרמניה וצרפת קראו היום (ש') לאזרחיהן להתפנות מיידית מאוקראינה, על רקע חששות מפלישה רוסית קרובה או מהתקפה רוסית על אזורים במדינה. אתמול העריך נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי פוטין "הכריע בדעתו" לפלוש לאוקראינה, וכי המודיעין האמריקאי מעריך שתהיה מתקפה על הבירה קייב. חברת התעופה הגרמנית לופטהאנזה הודיעה היום על השהיית טיסותיה לאוקראינה וממנה בגלל המצב הביטחוני.

במזרח אוקראינה ממשיכות להתרחש "תקריות" התואמות את האזהרות האמריקאיות לגבי מידע כוזב שבו הרוסים ישתמשו כדי להצדיק פלישה אפשרית. הן כוללות "איתור" של מכונית ממולכדת לפי הדיווחים הרוסים, "הפגזות" של אזורים במזרח אוקראינה בשליטת המורדים ואפילו מעבר לגבול, ברוסיה, ובשעות האחרונות אף דווח על "מעצר של משתף פעולה" עם אוקראינה שאמור להיות אחראי לחלק מהמתקפות. אוקראינה מכחישה כל קשר לתקריות המדווחות, ואמרה כי היא אינה משיבה באש או אחראית לאירועים. לפי הדיווחים, חייל אוקראיני נהרג בהפגזות מצד מזרח אוקראינה והאזורים הפרו-רוסיים.

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי נואם במינכן, היום / צילום: Associated Press, Michael Probst
 נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי נואם במינכן, היום / צילום: Associated Press, Michael Probst

למרות המתח הרב, נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי הגיע היום לוועידת הביטחון של מינכן כדי לדבר בפני קרוב ל-100 ראשי מדינות ונציגים רשמיים על המצב הביטחוני. הוא אמר כי אוקראינה תמשיך להתאפק וכי הוא מודע לכך שתקרית אחת יכולה להוביל ל"מצב מסוכן מאוד". בנאומו הוא ביקר את המערב על כך שזנח את אוקראינה להתמודד לבד עם התוקפנות הרוסית, ואמר כי ארצו התפרקה מנשק גרעיני ("הסכם בודפשט") וכך איבדה חלק מיכולת ההרתעה שלה. הוא קרא ללוח זמנים מגובש להצטרפות ארצו לנאט"ו.

זלנסקי אמר עוד כי המערב וארה"ב עדיין לא פירסמו את "הסנקציות החמורות" שהבטיחו להטיל על רוסיה במקרה של פלישה, מה שגורם לו לתהות "אם בכלל יוטלו סנקציות". הוא הוסיף כי הוא לא היסס להגיע למינכן, למרות המצב, וכי הוא בטוח כי "כמו שאכלתי ארוחת בוקר באוקראינה, אני אוכל בה ארוחת ערב".