מוכרי הגז הטבעי האמריקאים עושים קופה על חשבון המתיחות האוקראינית־רוסית

הבהלה לגז באירופה ערב המחירים הגבוהים הפכה את ארה"ב ליצואנית המובילה של גז טבעי בפעם הראשונה אי פעם

מיכלית גז נוזלי של LNG בדרך לאירופה, ינואר / צילום: Reuters, Sergei Krasnoukhov
מיכלית גז נוזלי של LNG בדרך לאירופה, ינואר / צילום: Reuters, Sergei Krasnoukhov

סוחרים העוסקים בקניה ומכירה של גז טבעי מארה"ב ומניות של חברות המפיקות אותו מתגלים כחלק מהמרוויחים הגדולים ביותר מעליית מחירי האנרגיה הגורמת לקשיים כלכליים באירופה.

הקטנת המלאי במצבורים ברוסיה ואירופה, וכן האיום בפלישה רוסית לאוקראינה, העלו את מחירי הדלק המשמש לחימום בתים וחשמל. הראלי במחירים פגע בחברות אנרגיה אירופאיות וגרם לעשרות ספקיות אנרגיה בריטיות לפשוט רגל. הוא גם מוביל לכך שחשבונות החשמל הרבה יותר גבוהים ויוצר כאבי ראש לממשלות בכל היבשת.

מצד שני, עליית המחירים הייתה חגיגה לספקים אמריקאים של גפ"מ (גז פחמימני מעובה), כמו Cheniere Energy ו־Cameron LNG, המספקות כמויות שיא של גפ"מ לשווקים אירופאיים הרעבים לגז. מי שעוד עושים מזה כסף הם סוחרים ששלחו את הגז לאירופה במחירי שיא, וקרנות המנהלות הון שמרוויחות מהתנודתיות בשווקי הגז הבינלאומיים.

משבר הגז באירופה החל בסתיו האחרון וגרם למחירים להגיע לרמות שיא ב־21 בדצמבר, יותר מ־180 אירו למגאווט שעה, כ־205 דולר. ספינות הנושאות גפ"מ אמריקאי לשווקים ברחבי העולם שינו מסלול והתמקדו באירופה, ובדצמבר ארה"ב עברה בפעם הראשונה את קטאר בתור יצואנית הגפ"מ הגדולה ביותר בעולם בחישוב שבועי. חודש אחר כך, סיפקה ארה"ב כמעט מחצית מכמות שיא של 11.7 מיליון טונות מעוקבות של גפ"מ שנשלחו לאירופה, על פי נתוני חברת מודיעין השוק Kpler.

שוקלים הסכמים ארוכי טווח

המשבר גם הוביל חברות אירופאיות מסוימות לשקול לחתום על הסכמים ארוכי טווח יותר על גז אמריקאי, כך אומרים מנהלים בארה"ב, משהו שעד עתה רבות מהן נמנעו לעשות כי הגז האמריקאי היה יקר יותר מהתחרות. עסקאות כאלה, לו ייחתמו, עשויות להבטיח ביקוש ולעזור לחברות אמריקאיות להבטיח לעצמן את המימון הנחוץ לבניית יותר מסופים לעיבוי הגז, וזה בתורו יעלה את יכולת ייצוא הגפ"מ של האמריקאים.

הסכסוך בין רוסיה ואוקראינה עזר להניע את השיחות על ידי חשיפת התלות של אירופה בפוטין לגבי דלק שאירופה רואה כחיוני למאמציה להקטין את תלותה בפחם ולקצץ פליטות פחמימניות בזמן שהיא בונה לעצמה מקורות אנרגיה מתחדשים על מנת להתמודד עם שינוי האקלים. הפקיד הבכיר ביותר בנושא שינוי האקלים באיחוד האירופי, קאדרי סימסון, פגש מנהלים בכירים בעולם בתחום הגפ"מ בוושינגטון החודש ודיבר עם כמה מדינות כולל ארה"ב לגבי הבטחת משלוחים חלופיים במקרה ויהיו הפרעות בהגעת המלאי הרוסי.

"רוסיה לא מהססת להשתמש באספקת האנרגיה המשמעותית שלה לאירופה כמנוף להישגים גיאופוליטיים", אמר הנציג הבכיר של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, לאחר פגישה עם מזכיר מחלקת המדינה אנטוני בלינקן בוושינגטון שבוע שעבר. "העדיפות המיידית שלנו היא לגוון את מקורות האנרגיה, ובייחוד את זרימת הגז".

מנהלים בכירים אמריקאים אמרו שחלק מעמיתיהם האירופאיים הכירו בצורך לבנות מתקנים שיהיה מסוגלים לקלוט גפ"מ ולהפוך את הנוזל המוקפא בחזרה לגז, כדי לצמצם עליות במחיר הגז בעתיד. הם אמרו שהצעה של האיחוד האירופי לסווג סוגים מסוימים של השקעה בגז כירוקים תעזור למצוא קונים נוספים.

"לקונים באירופה שמרגישים שיש תמיכה במדיניות ותמיכה פוליטית לחתום על חוזים ארוכי־טווח על גז, זה מאוד חיובי", אמר מייק סייבל, מנכ"ל Venture Global LNG.

מאז אמצע 2021, חתמו Cheniere ו־Venture Global על חוזי גפ"מ עם יותר מחצי תריסר חברות בסין, אירופה ומקומות אחרים. מיכלית צפויה לעזוב בקרוב עם המטען הראשון של גפ"מ שהופק במתקן החדש שבנתה Venture Global בלואיזיאנה.

יצרניות גפ"מ סומכות על סוחרים להובלת הגז שלהן ברחבי העולם. כשהמחירים באירופה עלו מעל המחירים במקומות אחרים, זיהו הסוחרים האלה הזדמנות.

בסך הכל, לפחות 11 מיכליות גפ"מ שהפליגו מארה"ב לאסיה שינו כיוון לאירופה בין 17 בדצמבר (אז גזפרום הורידה את כמות הגז שהיא מעבירה דרך פולין) ו־10 בינואר, על פי Kayrros. שש מהן שטו לבריטניה, ואחרות שטו לספרד, פולין, צרפת והולנד. בנוסף, שלוש ספינות שנשאו גז מניגריה וגינאה המשוונית הוסטו לכיוון אירופה בתקופה זו.

הכל בזכות יכולת השינוע

חברות אנרגיה אירופאיות שיש להן זרועות מסחר גדולות גם הן רשמו רווחים גדולים בשנה שעברה. בחברה TotalEnergies דיווחו על זינוק ברווחי מחלקת הגז ברבעון הרביעי כמעט פי 11 מהצפוי. בחברת של (Shell) אמרו שהרווחים מגז עלו יותר מפי שלושה בשלושה החודשים האחרונים של 2021.

דן ברוייט, לשעבר שר האנרגיה בממשל טראמפ, אמר שהעלייה לאחרונה במשלוחי גז אמריקאיים לאירופה וסימנים של עניין בבניית תשתיות גז חדשות מהווים שינוי כיוון. ברוייט הוא כיום נשיא חברת התשתיות Sempra SRE, יחידה של חברת Sempra שהיא אחת מבעלי מסוף הייצוא Cameron LNG בלואיזיאנה. הוא אמר שמטענים זרמו לאירופה בגלל שחוזים אמריקאיים הם לרוב יותר גמישים מהחוזים של יצרני גפ"מ גדולים אחרים.

"אפשר בקלות לשנע את זה לכאן או לשם", אמר ברוייט. "לכן אתה רואה שגפ"מ אמריקאי מספק חלק כל כך גדול מהמלאי באירופה היום".