למה אפל, אמזון וגוגל מתאחדות בנושא טכנולוגיה לבית חכם?

הסטנדרט החדש, שיוצג השנה, מספק שפה שגורה כדי שכל המכשירים בבית יוכלו לתקשר זה עם זה

בית חכם / צילום: תמר מצפי
בית חכם / צילום: תמר מצפי

אם אתם מקדישים מחשבה כלשהי לגאדג'טים של בית חכם, אתם בטח חושבים על תרמוסטטים חוסכי אנרגיה או אורות נשלטים על־ידי אפליקציה. רוב האנשים לא חושבים על הדרך בה הם עובדים, שלא לדבר על איך או האם הם יכולים לעבוד יחד.

כמה מהשחקניות הגדולות ביותר בתחום הטכנולוגיה - אפל, גוגל מבית אלפאבית, אמזון וסמסונג - הקימו פלטפורמות לבית חכם, כך שהאייפון יכול לכבות את האור או שאלקסה יכולה לשנות כיוונים בתרמוסטט בלי יותר מדי הגדרות מראש. אבל המשמעות של זה היא שקונים עדיין חייבים לבדוק אם מוצרים חדשים עובדים עם הטכנולוגיה שכבר יש להם בבתים.

נושאי תאימות ומורכבות בהגדרות גרמו לכך שאנשים אינם ממהרים לאמץ לגמרי את טכנולוגיות הבית החכם. סטנדרט חדש, ששמו Matter, אמור לשנות זאת.

כשיוצג השנה, יהווה Matter שפה משותפת שבה דוברים רוב המכשירים החדשים - ורבים מהישנים - המשמשים בבתים חכמים. ניתן לקנות כל גאדג'ט שרוצים ולחבר אותו לכל אפליקציה מועדפת. ניתן יהיה לשלוט במכשיר עם העוזר הקולי המועדף, או אפילו להשתמש בכמה עוזרים קוליים ואפליקציות בבית.

על אף ש־Matter אמור לעבוד מאחורי הקלעים, השפה החדשה עשויה לגרום לייצור יותר מכשירים בני־השגה שקל יותר להגדיר, ואפילו יותר קל להם לעבוד באופן משולב.

מה שאולי הכי מפתיע: כל השמות הגדולים בטכנולוגיה לבית חכמים שותפים ליוזמה, כך שבעתיד, לא תהיו כלואים בגן נעול אחד. אם יימאס לכם מאלקסה ותרצו לעבור להום־פוד מיני של אפל, תוכלו לעשות זאת בלי לקנות גם תריסים אוטומטיים חדשים (הנושא מאוד דומה לאופן בו כל תעשיית הקולנוע בחרה ב־VHS בזמנו).

"כולנו הכרנו בכך שאם לא נפתור כמה בעיות יסודיות שפגעו בכולנו ברחבי התעשייה, התעשייה הזו פשוט לא תגדל", אמרה מישל טרנר, מנהלת בכירה בסביבת העבודה לבית חכם בחברת גוגל.

לצד ענקיות הטכנולוגיה, יותר מ־220 חברות אחרות הביעו תמיכה ב־Matter. בין היום לסוף העשור, מוכרים ימסרו לקונים יותר מ־5.5 מיליארד מכשירים חכמים לבתים התואמים את Matter, על־פי החברה ABI Research.

Matter מתוכנן להיות יותר פרטי ובטוח ממערכות בית חכם אחרות, בין היתר בגלל שהוא יכול לבצע כמה פעולות בסיסיות מבלי לשלוח מסרים לענן. וכנראה לא תצטרכו להיפטר מכל המכשירים החכמים הישנים שלכם.

זה לא אומר שהחברות התומכות ב־Matter לא ינסו לנעול אתכם איכשהו. Matter מגדיר פונקציונליות בסיסית, אבל מאפיינים מתקדמים עדיין יהיו קשורים לחברות -אוזניות אירפודס של אפל, למשל, עובדות טוב יותר עם המכשירים של אפל.

"כל־כך פשוט"

בהתחלה, יפעל Matter במנעולי דלתות; חיישני תנועה, איכות אוויר וכדומה; תרמוסטטים; פותחי דלתות חניה; תריסים ווילונות; שקעים חכמים וטלוויזיות חכמות. מוצרים מורכבים יותר לבית, כמו מצלמות אבטחה, רובוטים שואבי אבק ואחרים, לא יקבלו תמיכה מיד עם ההשקה.

כשחברה מפתחת תרצה להוסיף מאפיין למוצר לבית חכם, היא תצטרך להקצות משאבים לעדכון התוכנה שלה בכל פלטפורמה. בעזרת Matter, רוב השינויים יצטרכו להיעשות רק פעם אחת, וכך יוכלו מפתחים להוריד את המחירים שלהם.

מרגע שתהפכו את הבית שלכם לתואם למוצרים המותאמים ל־Matter, ההגדרות יהיו פשוטות - פשוט תסרקו ברקוד כדי להוסיף את המכשיר לרשת שלכם. "המטרה היא שברוב המכשירים שיש בשוק - אורות, שקעים, מתגים, חיישנים - ההגדרה הראשונית תהיה כל־כך פשוטה שזה ייקח ממש כמה שניות", אמרה טרנר.

אפשר לתת לדיירי הבית גישה, לאפשר להם להדליק את האורות עם אלקסה של אמזון על־ידי שימוש בסירי העוזרת הקולית של אפל ועוד. אם יהיה לכם אוסף מגוון של מוצרים בבית, ניתן יהיה להפעיל את כולם יחד. כרגע, רוב האנשים קונים מכשירי בית חכם כדי לטפל ב"צורך ייחודי", כך אמר אדם רייט, אנליסט בחברת מחקר הטכנולוגיה International Data Corp, אבל זה עשוי להשתנות כשיותר ויותר מכשירים יהיו מותאמי Matter.

לעזוב את הענן

המכשירים הביתיים של גוגל ואמזון מתקשרים באופן שגרתי עם הענן, בעוד שמכשירי HomeKit של אפל תוכננו לעבוד גם עם גישת אינטרנט פחות רציפה. פקודות בית חכם נשארות בתוך הבית, וזה יכול לגרום לתגובות להיות אישיות יותר ומהירות יותר. ב־Matter הגישה יותר דומה לגישה של HomeKit. אם יש הפסקה באינרטנט, מוצרים בעלי יכולות Matter עדיין יעבדו, באופן דומה לכך שמדפסת האינטרנט עדיין עובדת אפילו כשהגישה לרשת בפס רחב מופסקת בעקבות תקלה.

"כל האקססוריז לבית חכם יהיו באותה רמה של בטיחות, פרטיות וקלות שימוש ממנה נהנים לקוחות אפל היום עם מוצרי HomeKit, אמרה דוברת אפל ג'קלין רוי.

בעבר, חברת Eve Systems הגרמנית לא חיברה את השקעים והחיישנים החכמים שלה לגוגל ואמזון בגלל שהשירותים של חברות אלה תלויים בענן, כך אמר טיפ בות', מנהל המותג והמוצר הבכיר ב־Eve. בחברה לא רצו להיות אחראיים לשימוש במידע על הצרכנים. עם Matter, דאטה מהמערכת יכול להישאר בבית, אפילו אם משתמשים בפלטפורמות של גוגל או אמזון.

אמזון ואחרות עדיין ישתמשו בענן לדברים מסוימים. רמקולים חכמים מהדור הישן יותר של אלקסה לא יכולים לעבד פקודות ללא גישה לענן, כך אמר כריס דצ'נזו, מהנדס מוביל באמזון שעבד על מכשירי אלקסה ומכשירי בית חכם של אמזון, והוסיף שהענן הוא "רכיב חיוני בתשתית של הרבה, הרבה מכשירי בית חכם ושירותים כיום".

הכול חדש?

אם כבר קניתם לכם כרטיס כניסה לחיים של בית חכם, לא תצטרכו להתחיל מהתחלה. לא לגמרי, בכל אופן.

כל המנורות של פיליפס יעבדו עם Matter כאשר השלטים השולטים בהם יקבלו תוכנה חדשה, כך אמר ג'ורג' ייאני, מייסד שותף של חברת המנורות החכמות Philips Hue, שכיום מנהלת את המחקר והפיתוח עבור חברת האם Signify NV. "אפילו מנורות שמכרנו לפני עשור יהפכו לתואמת ל־Matter".

רוב המוצרים החדשים יותר מהחברות הגדולות יעבדו עם הסטנדרט החדש. מערכת Nest Wifi החדשה של גוגל והמסכים מדגם Hub יהפכו לנקודות חיבור ל־Matter, וכל המסכים והרמקולים של Nest יקבלו עדכון שיאפשר להם לשלוט במכשירי Matter. גם התרמוסטט החדש של Nest יהיה תואם Matter.

כמעט כל מכשירי אקו של אמזון יאפשרו להגדיר ולשלוט ב־Matter. ההום פוד מיני של אפל וטלוויזיה 4K מדור שני של אפל יהיו מסוגלים לפעול כמרכזי חיבור של Matter, וכך יוכל גם המכשיר SmartThings Hub V3 של סמסונג.

מוצרים שלא ניתן לעדכן ימשיכו לפעול כמקודם, אבל ללא תאימות משופרת. ב־Assa Abloy Group יעדכנו כמה ממנעולי Yale, אבל לא את קו המוצרים August. Matter לא תוכנן "באופן כזה שניתן להריץ אותו באמינות על מנעול וויפי שעובד על סוללות", אמר ג'ייסון וויליאמס, נשיא מחלקת מנעולים חכמים בחברה Yale. הבטריות ייגמרו מהר, וזה יגרום לחוויית לקוח גרועה, כך אמר.

ישנם מנעולים מתוצרת Yale שניתן לשדרג עם מודול חומרה - כך שלא צריך לקנות מנעול חדש אבל עדיין צריך להוציא מעט כסף נוסף. החברה רוצה שכל המנעולים שתייצר בעתיד עבור לקוחות יעבדו עם Matter, כך אמר וויליאמס.

על אף חסרונות מסוימים בתחילת הדרך, Matter יהיה המפתח לבתים חכמים יותר, אפילו בתיהם של אנשים ללא דוקטורט בהנדסת חשמל.

"אנחנו יודעים שאנחנו מתחרים במתג אור", אמרה אמנדה פיין, סגנית נשיא לפיתוח עסקי ושיווק במחלקה SmartThings של סמסונג. "אז אם ההפעלה לא תהיה קלה באותה מידה, לא נגיע לשום מקום".