נת"ע | בלעדי

"נזק של מיליארד וחצי שקל בשנה": בממשלה זועמים על העיכובים בהקמת הקו הסגול והקו הירוק

משרדי האוצר והתחבורה שלחו מכתב חריף למנכ"ל נת"ע, חיים גליק, שבו הם טוענים לאיחורים משמעותיים בהקמת הקווים של הרכבת הקלה • המכתב נחתם באיום מרומז: הקמת המטרו תילקח מידי נת"ע אם לא תעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו • מנת"ע נמסר כי "מרבית העיכובים המצוינים במכתב אינם בשליטת החברה"

מנכ''ל נת''ע חיים גליק בנסיעת מבחן של הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: כדיה לוי
מנכ''ל נת''ע חיים גליק בנסיעת מבחן של הרכבת הקלה בתל אביב / צילום: כדיה לוי

לקראת מינוי היו"רית החדשה, הממשלה עושה סדר בנת"ע: במכתב חריף ששלחו משרדי האוצר והתחבורה למנכ"ל נת"ע, חיים גליק, הם חושפים איחורים של שנים בעבודות להקמת הקו הסגול והקו הירוק של הרכבת הקלה, וחותמים באיום מרומז שהקמת המטרו תילקח מידי נת"ע אילולא תעמוד החברה הממשלתית בלוחות הזמנים שנקבעו.

"לקראת ועדת ההיגוי הקרובה, אנו מבקשים להביא לידיעתכם את חוסר שביעות רצוננו מהתקדמות עבודות ההקמה של הקווים הירוק והסגול", כך נפתח המכתב ששוגר לגליק והגיע לידי גלובס. הישיבה הקרובה של הוועדה המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה תיערך השבוע ונראה שתהיה סוערת במיוחד.

בישיבה תתבקש נת"ע, החברה הממשלתית האמונה על הקמת הרכבת הקלה במרכז הארץ, להציג תוכנית עבודה מעודכנת שתאפשר לפתוח את הקו הסגול בסוף 2026 ואת הקו הירוק באמצע 2027, כפי שהתחייבה לפני שנתיים. נזכיר, שגם מועדים אלה משקפים איחור לעומת היעד הרשמי המקורי. שני הקווים היו אמורים להגיע להפעלה מסחרית כבר ב-2024.

 
  

"נזק משקי רחב העומד על כמיליארד וחצי שקלים בשנה"

"נבקש להדגיש כי עיכובים בפתיחת הקווים מגלמים נזק משקי רחב העומד על כמיליארד וחצי שקלים בשנה", כתבו משרדי התחבורה והאוצר לגליק. על פי המכתב, "באפריל 2020 אישרה ועדת ההיגוי עדכון ללוחות הזמנים להתקדמות הקמת הקווים הירוק והסגול ומועד פתיחתם להפעלה. בפועל במקטעים רבים ישנה חריגה מהמועדים שנקבעו, ובמקטעים אחרים מסתמנים עיכובים נוספים". בהמשך מגיעה סקירה של מקטעי העבודות השונים לפי סטטוס הביצוע שלהם.

הקו הסגול תוכנן להיפתח כקו השני של הרכבת הקלה, אחרי הקו האדום שלפי ההכרזות הרשמיות יתחיל לנסוע בסוף השנה. קו זה יסע במפלס הקרקע דרך תל אביב, גבעתיים, רמת גן, גבעת שמואל, אור יהודה ויהוד-מונוסון ב-43 תחנות. לפי הנתונים המתפרסמים במכתב, בחלק ממוקדי העבודות "צפויה חריגה מלוחות הזמנים עד כדי סיום במועד מאוחר יותר ממועד המסירה לזכיין על פי מסמכי המכרז". המקטעים הבעייתים ביותר הם בחלקו המזרחי של הקו: בין בית החולים שיבא לכביש 471, כביש 461 וחציית כביש 40 ודרך הגישה לדפו.

ובינתיים בחלקו המערבי של הקו הסגול המצב לא טוב בהרבה. העבודות המקדימות של נת"ע על המקטע הראשון של הקו, בין מסוף ארלוזורוב בתל אביב ועד רחוב הירקון, היו צפויות להסתיים בהתאם ללו"ז עד נקודה זו וטרם הסתיימו. בהמשך המסלול, בין רחוב אלנבי ועד דרך הטייסים, הביצוע בכלל עוד לא יצא לדרך. הממשלה צופה "דחייה של עד 36 חודשים בביצוע המקטע, וצמצום הבאפר במקרים רבים לחודש אחד בלבד". כלומר, נת"ע כילתה כבר את כל עתודות הזמן שלה ותצטרך לעבוד בקצב שיא כדי לעמוד בהתחייבויות שלה. דחייה של 3 שנים בביצוע מעידה על עבודות שהיו אמורות להתבצע עם היציאה לפרויקט בתחילת 2019 ולא קרו עד היום.

הקו הירוק של הרכבת הקלה ינוע מהרצליה דרך תל אביב וחולון ועד לראשון לציון. גם שם הבלגן חוגג. למשל, טרם החל ביצוע של מקטע הרכבת ברמת החייל. המשמעות היא דחייה של 23 חודשים בביצוע המקטע, כשכל חריגה נוספת עלולה להביא לעיכוב של פתיחת הקו הירוק לתנועת הנוסעים. נקודות נוספות על תוואי הקו הירוק בהן נרשמו חריגות של נת"ע מלוחות הזמנים הן הדפו בחולון, רחוב אברהם בר בראשון לציון, רחוב לבון בתל אביב ופארק הירקון.

שלט לקו הירוק של הרכבת הקלה בכניסה לחולון (כביש 4) / צילום: נת''ע
 שלט לקו הירוק של הרכבת הקלה בכניסה לחולון (כביש 4) / צילום: נת''ע

רק בחודש האחרון נבחרו הזוכים במכרז להקמת הקווים

"לדאבוננו, נוסף למקטעים המוזכרים במכתב זה, במקטעים רבים נוספים קיימים עיכובים של ממש אשר מעמידים את מסירתם לזכיין בהתאם ללו"ז המכרזי בסיכון", כתבו בממשלה למנכ"ל נת"ע. "בשל חשיבותם הלאומית של פרויקטים אלו אנו מעלים את חששותינו על הכתב ומבקשים לקבל בהקדם האפשרי ולא יאוחר מישיבת ועדת ההיגוי הקרובה, תוכנית לעמידה בלוחות הזמנים בהתאם להתחייבויותיכם כפי שניתנו באפריל 2020".

רק בחודש האחרון הודיעה נת"ע, לאחר עיכובים רבים, על בחירת הזוכים במכרז להקמת שני קווי הרכבת הקלה. למעשה, ההליך המכרזי היה מוכן זמן רב קודם לכן, אבל הממשלה הורתה לנת"ע שלא לפתוח את המעטפות הכוללות את הצעות החברות עד שתסיים לפנות מבנים בכפר שלם שעומדים על תוואי הקו הסגול. פינוי המבנים התעכב וכך גם השלמת המכרז. זאת, משום שמרגע חתימת הסכם בין הממשלה לזכייני הביצוע, צריכה המדינה לשלם פיצויים על עיכובים במסירת שטחי העבודה המוכנים לידי הקבלנים. עד שהקבלנים יוכלו להיכנס לשטח, נדרשת נת"ע להשלים לצד הפקעות והגעה להסכמות מול ראשי המועצות המקומיות גם עבודות נרחבות של פינוי תשתיות.

נת"ע פועלת ללא יו"ר מזה כחצי שנה, מאז עזב רם בלינקוב את התפקיד לטובת מנכ"לות משרד האוצר. לפני כשלושה שבועות הוחלט במשרד התחבורה למנות את עו"ד מיה ליקוורניק, שצפויה להיכנס לתפקיד בקרוב.

בעתיד הקרוב תקים הממשלה את רשות המטרו, שתקדם את פרויקט התחבורה הגדול הבא של גוש דן. המטרו תהיה רכבת תחתית מהירה בשלושה קווים ארוכים במרכז הארץ, ועלותה נאמדת ב-150 מיליארד שקל לפחות. על פניו, אחרי שנת"ע קיבלה את האחריות הממשלתית על הקמת הרכבת הקלה בתל אביב, הבחירה בה לניהול פרויקט המטרו נראית כמו הבחירה המתבקשת.

ואולם, בממשלה מאיימים שכישלון של נת"ע בקו הסגול ובקו הירוק עלול לעלות לה בדחיקתה החוצה מפרויקט הדגל של התחבורה בשנים הבאות, שיהיה היקר והמורכב ביותר אי פעם בישראל. או כפי שניסחו זאת בממשלה במכתב לגליק: "כידוע, לפתחה של החברה עשויים להיות פרויקטים לאומיים נוספים, ויש באופן ניהול הפרויקטים הקיימים על ידי החברה כדי להשפיע על קידומם של פרויקטים אלו בעתיד". בשנים עברו כבר התבטאו באוצר בשיחות סגורות נגד הכוונה להפקיד את המטרו בידי נת"ע, והעלו על הפרק הצעה לתת את הסמכות בידי חברה עסקית, כפי שתוכנן מלכתחילה להתבצע הקו האדום טרם הולאם הפרויקט והועבר לנת"ע.

מטעם נת"ע נמסר כי "המכתב המדובר התקבל בנת"ע בהפתעה רבה, וזאת לאור העובדה שעבודות אינפרא 1 בקווים הירוק והסגול מתקדמות באופן משמעותי ואף נראות בכל פינה. נציין כי מרבית העיכובים המצוינים במכתב, הינם תוצאתם הישירה של חסמים שונים לרבות גורמים עירוניים ותשתיתיים, אשר אינם בשליטתם של החברה. לצערנו הרב, לא נעשה דבר על מנת לפתור ולהסיר את אותם החסמים, וזאת למרות התראות חוזרות ונשנות שהעלתה נת"ע בפני גורמי הממשלה הרלוונטיים, במשך השנתיים האחרונות. נת"ע שבה ומתריעה גם היום לפני הממשלה, על הצורך המיידי בפתרון אותן בעיות, בטרם יפגעו לוחות הזמנים המתוכננים, כמו גם ההפעלת הקווים במועד המתוכנן, וזאת לאור כניסתם הצפויה של הזכיינים שזכו במכרז ה-PPP להקמת הקווים הירוק והסגול".