ננופס תחל בניסוי במוצר שעשוי לשפר את יעילות חיסוני הקורונה

המכשיר עצמו שפיתחה ננופס כבר קיבל את אישור ה-FDA להזרקה תת עורית, ונמצא גם בניסויים בחיונים לקורונה בסין • ניתן עקרונית ליישם את הטכנולוגיה בעת הצורך גם לחיסונים מסוגים אחרים, כולל חיסוני RNA

חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, PhotobyTawat
חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, PhotobyTawat

חברת ננופס הודיעה כי קיבלה את אישור משרד הבריאות הישראלי להתחלת ניסוי קליני בחיסון לקורונה, בטכנולוגיה מיוחדת להזרקה תת עורית. המוצר ישמש בניסוי הקליני בחיסון של המכון הביולוגי, ברילייף. ננופס מסרה כי שיטת החיסון שלה מפחיתה כאב וגם מאפשרת להגדיל את המינון של החיסון המגיע ליעדו, וכך להגדיל למעשה את כמות מנות החיסון העומדת לרשות המדינה. הקטנה של המינון להערכת החברה תפחית גם את תופעות הלוואי.

המכשיר עצמו שפיתחה החברה כבר קיבל את אישור ה-FDA להזרקה תת עורית, ונמצא גם בניסויים בחיונים לקורונה בסין. ניתן עקרונית ליישם את הטכנולוגיה בעת הצורך גם לחיסונים מסוגים אחרים, כולל חיסוני RNA.

המערכת של ננופס מחדירה את החיסון לעור ולא לשריר. לדברי החברה המשמעות היא הפעלה טובה יותר של מערכת החיסון. הגישה הזו כבר אוששה בחיסונים נגד שפעת, שם הראתה כי היא יכולה גם לחסוך בכמות חומר וגם לשפר את רמת החיסוניות באמצעות אותו המינון.

"נראה שגם בשנת 2022, הקורונה והווריאנטים כאן והצורך במתן חיסונים יימשך", אומר היזם ומייסד חברת ננופס , ד"ר שוקי ישורון , ד"ר למדעים מהטכניון. "במקום מחט, פיתחנו מבנים זעירים מגביש סיליקון שחודרים לעור, ודרכם עובר החומר לגוף. כך ניתן להגיע בהחדרה לעור לכ-25 חיסונים מבקבוקון אחד".

ד"ר יותם לוין מנכ"ל החברה מוסיף: "לאחר שניסויים קליניים הראו תוצאות מבטיחות של השיטה שלנו במגוון רחב של חיסונים כולל שפעת וצהבת, מתחילות להיבנות ההוכחות הקליניות גם בקורונה. בניסוי שפורסם בסין עם המכשור שלנו, התברר כי ניתן לחסן באחד חלקי חמש עשרה מכמות החיסון המקורית ולייצר תגובה חיסונית טובה וארוכה (מעל ששה חודשים). בניסוי אחר שהשתמש בהזרקה תוך-עורית של חיסוני פייזר ניתן היה לראות פחות תופעות לוואי של חום וצמרמורת - שבפני עצמם עלולים להוות חסם ולהוביל להתנגדות לחיסונים".

ננופס הוקמה בשנת 2000 וגייסה עד היום על פי מאגר המידע IVC, כ-12.5 מיליון דולר, כשבין בעלי המניות שלה קרן XT של האחים עופר, קרן ויולה, קרן IHCV, חברת אלקם וקרן WFD בניו יורק, דרכה משקיע וויליאם דויל, יו"ר חברת נובוקיור הבורסאית. החברה הוקמה בחממת אביטל שהייתה אז בשליטת XT, וקיבלה מענק גם מקרן BIRD להשקעה בשיתופי פעולה ישראלים אמריקאיים.

ננופס דיווחה בעבר על שיתוף פעולה ותוכניות לרכישתה על ידי חברה גדולה, אך ב-2010 כאשר החברה ביטלה את התוכנית ברגע האחרון, נותרה ננופס בלי תקציב ונאלצה לאתחל את פעילותה מחדש. הגיוס האחרון שלה היה ב-2018, ממשקיעיה המקוריים.