לאחר האיום של ליברמן: אושרה בממשלה "עסקת החבילה"

שר האוצר הביא לאישור הממשלה את "עסקת החבילה" עם סעיף הקובע כי אם החוק ישונה בכנסת, תוכל הממשלה למשוך אותו • למרות התנגדות שרי העבודה ומרצ - ההצעה אושרה • ליברמן: תקציב 2023-24 יובא לאישור הממשלה במאי ובספטמבר לאישור הכנסת

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

לאחר דיון קצר בממשלה, אושר חוק "עסקת החבילה" של שר האוצר אביגדור ליברמן למרות התנגדות שרי העבודה ומרצ. כפי שפרסמנו הבוקר (א'), ליברמן הדף את דרישות השרים לתיקון החוק ואף הודיע להם כי "אם ישנו בכנסת (את החוק - ש.א.כ) נמשוך אותו", וכך גם נכתב בנוסח ההצעה שהועבר לשרים.

החוק כולל את פרטי העסקה שחתם שר האוצר בחודש נובמבר האחרון מול נציגי המעסיקים וההסתדרות.

בדיון על מצוקת העסקים אמר ליברמן "94% מהעסקים בישראל הגדילו את התפוקה שלהם ביחס ללפני הקורונה. 3% מהעסקים נסגרו. יש 3% שבאמת צריכים עזרה. להם נעזור". ליברמן ציין עוד כי יש כבר לוח זמנים להעברת התקציב לשנים 2023-20024 לפיו בסוף מאי הוא יאושר בממשלה וב-21.9 בספטמבר קריאה שנייה ושלישית - "לפני חגי תשרי".

במפלגת העבודה מחו בתוקף נגד החוק ובעיקר נגד קביעת שכר המינימום ויו"ר המפלגה, השרה מרב מיכאלי אמרה כי "מדיניות הממשלה בהובלת רה"מ בנט ושר האוצר ליברמן הביאה אותנו להישגים כלכליים רבים. למרות הקורונה, הצלחנו לייצר משק איתן, צמיחה וחבילת סיוע שאף ממשלה לא הביאה. דווקא בגלל זה הממשלה הזאת לא יכולה להרשות לעצמה פגיעה בשכר המינימום של עובדות ועובדים רבים כל כך ובאוכלוסיות החלשות, כפי שמובא ב"עסקת החבילה" הנוכחית. לכן אנחנו במפלגת העבודה נמשיך לפעול כדי ששכר המינימום לא יפגע, ואני בטוחה שגם תמצא הדרך להעלות אותו".

השרה תמר זנדברג ממרצ שגם כן התנגדה לחוק אמרה בדיון כי "העלאת שכר המינימום שנמצאת כרגע ב"עסקת החבילה" היא שחיקה בפועל של השכר ולא עלייה. צריך לשפר את ההצעה, כי בשכר המינימום כל שקל זה שקל שיוצא לצריכה, ולכן תורם להמשך הצמיחה. לגבי הסעיף שנוגע לכנסת, אין לו מקום. הכנסת היא לא חותמת גומי".

השר ליברמן שהודיע כי למרות ההתנגדויות בכוונתו להעביר את החוק ללא שינויים, חזר לדבר על הסיוע של הממשלה שכן ניתן. לדבריו, "אנחנו בצמיחה הכי גבוהה בעולם המערבי. לגבי נק' זיכוי, העלנו ל-3 נקודות זיכוי לכל זוג, עובדים עם ילדי בני 6-12, שזה בית ספר יסודי, מצמצמים את הפער ביחס לנקודות הזיכוי הגבוהות שיש לילדים 0-3".

שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר לנציגי האוצר בדיון כי "אתם נוטים להיות מאוד שמרנים וככה צריך להתייחס אליכם". ליברמן השיב: "דווקא אנחנו היינו הכי אופטימיים התחזיות שלנו. משרד האוצר היה הכי מדויק מכולם".

שר המשפטים גדעון סער אמר בישיבה: "ראינו את הנתונים על העלייה המשמעותית בהכנסות המדינה. הצעד הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות זה להוריד מסים, וזה הדלק להמשך הצמיחה ולעלייה בתוצר. אפרופו דלק - אני חוזר על המלצתי להוריד את המיסוי על הדלק. המיסוי על הדלק בישראל גבוה משמעותית מהמסים בעולם. המדינה צריכה לתת כתף למאבק ביוקר המחיה וזה צעד מצוין שיקל על המוני אזרחים בישראל. אפשר גם לחשוב על הורדת מע"מ, אפילו דיפרנציאלית.

עוד אמר סער כי "מתבקש להביא גם את מחירי הדיור לדיון בממשלה. זה לא עניין רק של זאב, איילת ואיווט. זה מה שמעניין היום את הציבור בישראל, צריך לדון בנושא הזה".

השרה מירב כהן אמרה כי "בתקציב האחרון העברנו רפורמות חשובות שיפחיתו את יוקר המחיה וגם העברנו חבילת חירום משמעותית לזקנים העניים ביותר. ואחרי שאמרתי את זה, חשוב שתדעו שמספיק שיש לקשיש רכב או פנסיה צנועה וכבר הוא לא זכאי להעלאה שהענקנו, חייבים לתת מענה לזקנים דרך טיפול בקצבת זקנה שהיא מאוד נמוכה וגם נשחקה לאורך הזמן כיוון שהיא לא מוצמדת לשכר הממוצע במשק. אנחנו נביא הצעות לדיוני התקציב על זה".

השרה אורית פרקש הכהן אמרה כי "אני מברכת את שר האוצר על העברת התקציב ועל הצעדים הרבים שנקטת: קבצאות זקנה, העלאת שכר החיילים, ביטול היטל לעובדים ועוד. לעניין "הגדלת הכנסות העוגה" - מי שעושה זאת זה ענף ההייטק, ההייטק הכניס פי שלושה מסים ממה שהעריכו, כ-18 מיליארד שקל, פי שלושה מהממוצע של חמש השנים האחרונות. אסור לקחת את הענף הזה כמובן מאליו, הענף נמצא במשבר כוח אדם חמור, מצב חריג. אני עושה פעולות יזומות ומקדמת את הנושא.

"לעניין יוקר המחיה - צריכים לקדם מהלך היסטורי לחינוך חינם מגיל 0-3. יש בזה את כל הערכים של הממשלה הזו. עידוד תעסוקה, עזרה למעמד הביניים, פינוי אלפי שקלים בחודש בעת שמחירי הדיור גבוהים. הרבה מהמובטלים, הן מובטלות, נשים צעירות - זה צריך להיות הדגל שלנו. אנו בנקודות פיתול - אינפלציה, ריבית, אירועים גיאופוליטיים ועוד".

מבלי לנקוב בשמו של שר האוצר ליברמן צייץ יו"ר סיעת העבודה רם שפע במהלך ישיבת הממשלה נגד "עסקת החבילה" ועיקור יכולת הפיקוח של הכנסת. " ‏מי שחושב שיצליח להביא עסקה שמורידה את שכר המינימום ו'על הדרך' ידרוס את הכנסת בסעיף תקדימי שמשתיק אותנו - טועה בגדול. הסיפור פשוט: העבודה כתמיד תדאג לצמצם פערים ולחזק גם את המוחלשים בהעלאת שכר מינימום אמיתית. חברי לממשלה, הבטחנו שינוי - בואו נעמוד בהבטחה הזו ביחד".

תנועת "עומדים ביחד" המובילה את קמפיין "מינימום 40" בהודעה על החלטת הממשלה לאשר את "עסקת החבילה": "בעוד רוב מובהק של חברי הכנסת ורוב עצום בציבור תומכים ביוזמה להעלאת שכר המינימום ל-40 שקל לשעה, החליטה הממשלה היום לדרוס את סמכותה של הכנסת, להפוך אותה לחותמת גומי, ולשלוח שני מיליון שכירים למציאות שבה הם מתקשים לגמור את החודש. ההחלטה לאשר עסקת חבילה שכוללת הפחתה למעשה ושחיקה של שכר המינימום, במקום העלאה שלו, מלמדת על אטימות וניתוק אצל שר האוצר. מדובר על הכרזת מלחמה ואנחנו נצא אליה ".