פי 3 על הכסף בפחות משנה וחצי: אבי לוי ואורי מנצור מביאים את דלק ישראל לבורסה בת"א

לאחר שרכשו את השליטה בחברת תחנות הדלק מידיו של יצחק תשובה ושיפרו את תוצאותיה, פועלים להב אל.אר של לוי ואיש העסקים מנצור לגייס עבורה עד חצי מיליארד שקל בת"א, לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל לפני הכסף

תחנת הדלק במרכז הרפואי שיבא בתל השומר / צילום: ציון בר
תחנת הדלק במרכז הרפואי שיבא בתל השומר / צילום: ציון בר

פחות משנה וחצי לאחר שעברה לשליטתם של חברת להב אל.אר ואיש העסקים אורי מנצור, יוצאת חברת דלק ישראל לגיוס הון מהציבור באמצעות הנפקה ראשונית של מניותיה בבורסה. לפי הערכות בשוק, צפויה ההנפקה לשקף לדלק ישראל שווי של כ-1.2 מיליארד שקל לפני הכסף, ולהניב לבעלי השליטה החדשים תשואה של פי שלושה על הכסף בתוך קצת יותר משנה. דבר ההנפקה הצפויה של דלק ישראל נחשף בגלובס לפני כשלושה חודשים.

השווי המוערך בהנפקת דלק ישראל נגזר ממכפיל 8 על הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) החזוי של החברה בשנת 2022, בניכוי חוב פיננסי והנחה נוספת שידרוש השוק. אם נניח EBITDA של 220 מיליון שקל ב-2022, אותו נכפיל ב-8 ונפחית חוב פיננסי נטו של 348 מיליון שקל, נקבל שווי של 1.41 מיליארד שקל, או שווי של כ-1.2 מיליארד שקל לאחר הנחת הנפקה למשתתפים בהנפקה.

לפי שעה, לא כולל התשקיף הצעת מכר מצד בעלי המניות הקיימים אלא רק הנפקת מניות חדשות בידי החברה, בהיקף שטרם נקבע סופית. על פי ההערכות, מטרת החברה היא להנפיק מניות בשיעור של 25%-30% מדלק ישראל, כך שמדובר על גיוס הון בטווח של 400-500 מיליון שקל.

ייעוד התמורה כולל 50-70 מיליון שקל לרכישת פעילויות והרחבת מגוון השירותים, 50-70 מיליון שקל לשדרוג והרחבת מתחמי התדלוק, 20-40 מיליון שקל להרחבת פעילות הגפ"מ (תדלוק רכבים בגז פחמימני מעובה), וכן למימון הפעילות השוטפת ולהקטנת חובות. בין השאר, הוקמה חברה משותפת עם זוקו (יבואנית קטרפילר בישראל) להקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים.

במסגרת שיתוף הפעולה תשקיע זוקו את הכספים בהקמת עמדות הטעינה, ואילו 65% מההכנסות יגיעו לדלק ישראל. המטרה היא לאפשר טעינת הרכב בתוך 10 דקות, למרחק נסיעה של כ-300 קילומטר.

נכסי הנדל"ן פוצלו לחברה נפרדת

דלק ישראל, שהוקמה בשנת 1951, מפעילה ברחבי ישראל 243 תחנות תדלוק ועוד 203 חנויות נוחות תחת המותגים "מנטה" ו"קפה ג'ו". בחודש אוקטובר 2020 מכרה קבוצת דלק של יצחק תשובה - במסגרת גל מימושים בנכסיה שנכפה עליה לנוכח ההרעה במצבה הפיננסי - 70% ממניות דלק ישראל לידי להב אל.אר ולאורי מנצור (בחלקים שווים) תמורת 525 מיליון שקל ולפי שווי של 750 מיליון שקל לדלק ישראל.

בהמשך מימשה להב אל.אר  אופציה שקיבלה במסגרת ההסכם ורכשה מידי קבוצת דלק עוד 5% ממניות דלק ישראל, תמורת סכום נוסף של 37.5 מיליון שקל, כך שכיום היא מחזיקה ב-40% ממניות החברה. מאז, הובילו בעלי השליטה החדשים מהלך לפיצול הנדל"ן המניב של דלק ישראל לחברה אחות בשם דלק נכסים, כך שהפעילות המונפקת אינה כוללת את הנכסים המניבים שהיו בידי דלק ישראל בעת מכירת השליטה בה.

להב אל.אר נשלטת על ידי אבי לוי (לשעבר מנכ"ל מליסרון), אלי להב ואיליק רוז'נסקי. באחרונה היא דיווחה כי ביהמ"ש אישר לדלק ישראל לבצע הפחתת הון באמצעות חלוקת מזומן בהיקף של 150 מיליון שקל לבעלי המניות, מתוכה קיבלה להב אל.אר סכום של 60 מיליון שקל. סכום זה מהווה החזר של 20% על ההשקעה, שהסתכמה ב-300 מיליון שקל.

ההכנסות ב-2021 צמחו ב-27% ל-2.72 מיליארד שקל

לדברי דלק ישראל, מאז החלפת הבעלים נבנתה הנהלה חדשה, גובשו נהלים ושיטות עבודה, התבצעה התמקצעות בעולם הקמעונאות, שודרגו כ-60 מתחמים בהשקעה ממוצעת של כ-500 אלף שקל לתחנה, הורחבה ההשקעה בתשתיות טכנולוגיות ותפעוליות, וכן נבנתה תוכנית אסטרטגית "דלק 2025". במקביל השתפרו התוצאות הכספיות של החברה, כאשר בתשעת החודשים הראשונים של 2021 גדלו ההכנסות (נטו) ממכירות דלק ב-27% ל-2.718 מיליארד שקל, ואילו הרווח הגולמי צמח ב-40% ל-556 מיליון שקל.

עוד ציינה דלק ישראל, כי הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) המתואם צמח בינואר-ספטמבר אשתקד ב-42% ל-143 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי הסתכם בתקופה זו ב-68 מיליון שקל, לעומת הפסד של 67 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2020. להערכתה, בשנת 2021 כולה היא רשמה רווח גולמי של 737 מיליון שקל, המשקף צמיחה של 32% לעומת 2020 ועלייה של 8% לעומת 2019.

יש לציין כי את השיפור ברווחיות השיגה דלק ישראל על אף תשלום דמי שכירות של כ-55 מיליון שקל בשנת 2021, עבור השימוש בנדל"ן המניב, שהועבר כאמור לחברה האחות דלק נכסים, שההון העצמי שלה עומד כיום על 500-600 מיליון שקל. כך, שהצלחת ההנפקה תוביל את להב אל.אר להחזיק במניות בשווי של כ-480 מיליון שקל, אחרי שכבר קיבלה דיבידנד בסך 60 מיליון שקל ולצד החזקה ב-40% ממניות דלק נכסים, שהשווי שלה כפול מההון העצמי על בסיס המכפילים הנוכחיים בשוק.