מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל: "אם בארה"ב מתחילים להעלות את הריבית, צריך לעשות משהו"

החריגה מיעד האינפלציה הייתה מוקדמת במעט מהצפוי, אולם לא נראה שמדובר בחריגה שתביא את בנק ישראל להעלאות ריבית • פרופ' מישל סטרביצ'נסקי, מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל: "אם בארה"ב מתחילים להעלות את הריבית - כנראה שכל הבנקים המרכזיים בעולם ישאלו את עצמם האם גם הם צריכים לעשות משהו"

מישל סטרביצנסקי , מנהל חטיבת המחקר בנק ישראל / צילום: איל יצהר
מישל סטרביצנסקי , מנהל חטיבת המחקר בנק ישראל / צילום: איל יצהר

בנק ישראל צפוי לפרסם היום את גובה הריבית, ולצד נתוני האינפלציה הגבוהים שחרגו מהגבול העליון של תחום היעד, חלק מהכלכלנים בשוק מעריכים לראשונה מאז 2018, הבנק המרכזי יאותת על העלאת גובה הריבית.

נתוני התוצר של המשק שפורסמו בשבוע שעבר מחזקים את ההערכה שהמשק הישראלי התאושש ממשבר הקורונה ולא זקוק עוד למדיניות מוניטרית כה מרחיבה. עם זאת, למרות הצמיחה החזקה והידוק שוק העבודה, החלק האחר של הכלכלנים סבור כי בנק ישראל ימשיך לשדר סבלנות בטרם ישנה את המדיניות, וזאת תחת ההנחה כי האינפלציה בישראל עלתה על הגבול העליון של תחום היעד, אך עדיין נמוכה בהשוואה עולמית - בארה"ב למשל האינפלציה היא פי 2 מזו שבישראל - 7.5%, ובבריטניה שיעור האינפלציה עלה בשבוע שעבר ל-5.5%.

החריגה מיעד האינפלציה הייתה מוקדמת במעט מהצפוי, אולם לא נראה שמדובר בחריגה שתביא את בנק ישראל להעלאות ריבית.

מה הסיבה לאינפלציה?

פרופ' מישל סטרביצ'נסקי, מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל, התבטא בקשר לריבית בשבוע שעבר רגע לפני שהלך לישיבת הוועדה המוניטרית, ולאחר פרסום נתוני האינפלציה והצמיחה מהמשק. בהתייחסות ראשונה מצד חבר הוועדה המוניטרית בבנק לאחר נתוני האינפלציה הגבוהים שחרגו מהיעד, אמר סטרביצ'נסקי בכנס של הלמ"ס שהתקיים בסוף השבוע, כי "אם בארה"ב מתחילים להעלות את הריבית - כנראה שכל הבנקים המרכזיים בעולם ישאלו את עצמם האם גם הם צריכים לעשות משהו".

סטרבינצ'קי ציין את ההשלכות האפשריות של העלאת ריבית על השוק המקומי וניכר מדבריו כי השאלה מאילו מניעים הבנק האמריקאי יעלה ריבית - היא זו המעסיקה את מקבלי ההחלטות בבנק ישראל. "אנו צריכים לדעת האם העלאת הריבית בארה"ב נובעת מזעזוע ביקוש עם חזרתה של הכלכלה לפעילות, או מזעזוע היצע בגלל משבר האספקה. התוצאות בין התרחישים שונות", אמר סטרבינצ'קי.

"לגבי זעזוע מצד הביקוש, הגידול בביקושים הינו דבר חיובי, אך מנקודת מבט של שער החליפין - זה יביא למצב שאולי גם בבנק ישראל תהיה תגובה כלשהי כי האינפלציה המקומית תעלה בתרחיש הזה מאחר ויש עלייה בביקושים.

"לגבי הזעזוע מצד ההיצע, התגובה לאינפלציה תהיה נמוכה יותר. האם הבנקים המרכזיים צריכים להגיב לזה? זה לא כל כך ברור. כרגע הם מתלבטים", אמר סטרבינצ'קי.

ב-12 החודשים האחרונים קצב האינפלציה עלה ב-3.1% - מעל לתחום היעד של בנק ישראל. המשנה לנגיד בנק ישראל אנרו אביר, אמר לאחרונה בראיון לגלובס כי גם אם האינפלציה תחרוג מהיעד הבנק לא ימהר להעלות את הריבית. לדברי ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית של בנק הפועלים, "האינפלציה חצתה את הגבול העליון של היעד, אך התפתחות זו לבדה לא אמורה לשנות את המדיניות המוניטרית, אלא שמכלול הנתונים ובכלל זה העלייה המהירה במחירי הנדל"ן, במדד מחירי היצרן ובסך האשראי במשק, מהווים סיכון להמשך עליות מחירים.

"שוק העבודה אינו מעכב עוד העלאות ריבית, וגם נתון הצמיחה לשנת 2021 מחזק את הצורך במדיניות פחות מרחיבה. שער החליפין הוא עדיין שיקול, אך בהינתן שהפד עומד בפני שורה של העלאות ריבית, זה יאפשר גם לבנק ישראל להתחיל להעלות ריבית לקראת אמצע השנה הנוכחית, ואולי אף קודם. אנו עדיין סבורים שהעלאות הריבית יהיו מתונות ביחס לארה"ב, אך תיתכן יותר מהעלאה אחת השנה", אמר בהר.

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי
 ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי