אוקראינה | סיקור שוטף

ביידן: אנחנו רואים את תחילתה של פלישה רוסית לאוקראינה

ביידן הכריז על חבילת עיצומים ראשונית שיוטלו על הממשלה ועל הכלכלה הרוסית • האיחוד האירופי הודיע על סנקציות נגד בנקים, חברות ואישים רוסים • מזכ"ל נאט"ו יינס סטולנטברג אמר כי הסיכון להסלמה באירופה הוא הגבוה ביותר בעשורים האחרונים • נשיא אוקראינה זלנסקי שוקל לנתק קשרים דיפלומטיים עם רוסיה • על רקע איום הפלישה, מחיר הנפט מטפס

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן, הערב / צילום: Associated Press, Alex Brandon
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן, הערב / צילום: Associated Press, Alex Brandon

21:34

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הופיע הערב מול המצלמות והודיע על חבילת סנקציות ראשונית שיוטלו על הממשלה ועל הכלכלה הרוסית, בתגובה למה שכינה "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי". הוא קרא להכרה של פוטין במובלעות הפרו-רוסיות אתמול "הכנת הקרקע לפלישה" ואמר כי ארה"ב רואה "התחלה של פלישה רוסית לאוקראינה". הוא אמר כי הסנקציות הנוכחיות הן רק "גל ראשון" של סנקציות. "אם רוסיה תגביר את הפלישה שלה לאוקראינה - אנחנו נגביר את הסנקציות".

ביידן הודיע על סנקציות הכוללות החרמת העסקים עם שני בנקים רוסיים. הוא הודיע על "ניתוק" של ממשלת רוסיה ושל הבנק המרכזי של רוסיה מהשוק הפיננסי הבינלאומי. "המשמעות היא שהם לא יוכלו לגייס חוב בשווקים הפיננסיים שלנו", אמר ביידן. צעד זה נעשה בתיאום עם האיחוד האירופי. ביידן גם הודיע כי בימים הקרובים ארה"ב תטיל סנקציות על בכירים רוסים ועל משפחותיהם. אם רוסיה תמשיך בתוקפנות, אמר ביידן, "היא תשלם מחיר יקר יותר".

20:20

רוסיה הודיעה הערב כי היא מפנה את כל הסגל הדיפלומטי שלה מאוקראינה, במה שנתפס כסימן מקדים אפשרי לפלישה קרובה. משרד החוץ הרוסי גם הודיע על ביטול הפגישה בין שר החוץ לברוב למקבילו הצרפתי שתוכננה ליום חמישי כחלק ממאמצי ההרגעה של נשיא צרפת עמנואל מקרון.

מזכ"ל נאט"ו יינס סטולנטברג אמר הערב כי הסיכון להסלמה באירופה הוא הגבוה ביותר בעשורים האחרונים, וכי העדויות הן שרוסיה עדיין מתכוננת לפלישה נרחבת ומבצע קרקעי באוקראינה.

הממונה על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, צייץ בטוויטר מסר לחברי הפרלמנט הרוסים: לא עוד חגיגות בסן-טרופה, יהלומים באנטוורפ או שופינג במילאנו.

20:09

האיחוד האירופי הכריז הערב על חבילת סנקציות על בנקים, חברות ואישים רוסים, בתגובה להכרה החד-צדדית במובלעות הפרו-רוסיות במזרח אוקראינה ומה שמסתמן כפלישה מתקרבת ומסיבית של רוסיה למדינה. בתום דיונים שנמשכו מהבוקר החליטו 27 מדינות האיחוד על שורת צעדים:

- האיחוד האירופי יטיל סנקציות על כל 351 המחוקקים מהפרלמנט הרוסי שהצביעו בעד עצמאות דונצק ולוהנסק. לא ברור עדיין אם נכסיהם יוקפאו ואם ייאסר עליהם להיכנס לאיחוד האירופי מעתה והלאה.

- האיחוד האירופי זיהה 27 חברות ואישים הקשורים למסע הדיסאינפורמציה המתחולל במזרח אוקראינה, ויטיל גם עליהם סנקציות אישיות כמו הקפאת נכסים ואיסור כניסה לגוש.

- יוטלו הגבלות על הסחר עם בנקים רוסיים, ותוגבל הגישה שלהם לשוק הפיננסי האירופי. לפי כמה דיווחים, האיחוד יחסום את הסחר האפשרי באג"ח ממשלתי רוסי, מה שצפוי לפגוע ביכולת הממשלה הרוסית לגייס חוב.

- הסחר בין אירופה לבין האזור שהכריז על עצמאותו יוקפא.

הפגנה במחוז דונצק, היום / צילום: Associated Press, Sergei Grits
 הפגנה במחוז דונצק, היום / צילום: Associated Press, Sergei Grits

הממונה על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר כי הצעדים הוסכמו פה-אחד, אך כי האיחוד נאלץ לרכך את גישתו בעקבות אי-הסכמה פנימית. הוא גם אמר כי מדובר ב"גל הראשון" של סנקציות וכי "לא רצינו לחשוף את כל הקלפים כעת". האיחוד עדיין שומר לעצמו את היכולת לסלק את רוסיה ממערכת SWIFT, למנוע יצוא של רכיבים קריטיים לכלכלה הרוסית וצעדים נוספים שהוזכרו בעבר. נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין האשימה את "רוסיה לבדה" באחריות למצב המידרדר, והצדיקה את ההחלטה הגרמנית להקפיא את פרויקט צינור הגז נורד-סטרים 2.

19:45

שרי החוץ של מדינת G7 הסכימו ל"חבילה חזקה של סנקציות מתואמות" כנגד הצעדים של רוסיה, כך פרסמה שרת החוץ הבריטית ליז טרוס בציוץ, והוסיפה: "שרי החוץ של מדינות G7 מגנות בחוזקה את ההפרה הבוטה של רוסיה למחויבויות הבינלאומיות שלה".

18:15

הודעת שני בתי הפרלמנט ברוסיה: בקשתו המיוחדת של הנשיא ולדימיר פוטין התקבלה פה אחד, צבא רוסיה רשאי להתפרש מחוץ לגבולות המדינה כדי "להבטיח שלווה אזורית".

17:50

רוסיה הביעה את "אכזבתה" מהקפאת פרויקט צינור הגז נורד סטרים 2 היום; דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב אמר לפי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", כי הממשלה הרוסית "מקווה שהעיכוב הוא זמני". מוקדם יותר צייץ דימיטרי מדבדב, לשעבר נשיא רוסיה וכיום סגן נשיא מועצת הביטחון הרוסי, כי ההחלטה הגרמנית תביא לזינוק במחירי האנרגיה. "ברוכים הבאים לעולם החדש, שבו האירופאים ישלמו בקרוב 2,000 אירו ל-1,000 מטר מעוקב של גז". מחירי הגז כעת, שהם גבוהים באופן היסטורי, עומדים על כ-900 אירו לנפח זהה.

14:53

ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון הודיע היום על הטלת סנקציות כלכליות על חמישה בנקים רוסים ושלושה אוליגרכים רוסיים המקורבים לנשיא ולדימיר פוטין. ג'ונסון אמר כי הם "קשורים לקרמלין". כל נכסיהם בבריטניה יוקפאו והם לא יוכלו להיכנס לבריטניה. ג'ונסון אמר כי הדבר מהווה רק את "הגל הראשון" של הסנקציות שיוטלו על רוסיה בשל הצעדים ההתקפיים שלה באוקראינה.

זהותו של אחד האוליגרכים דווחה, מדובר במיליארדר גנאדי טימצ'נקו. איש עסקים רוסי המתגורר לפעמים בפינלנד ובעלי תאגיד ההשקעות הפרטי וולגה גרופ. טימצ'נקו הוא יו"ר מועצת המנהלים של ליגת ההוקי הקונטיננטלית (הממוקמת ברוסיה וכוללת גם קבוצות בלארוסיות ופיניות בין השאר), ונשיא מועדון הוקי קרח סק"א סנקט פטרבורג. נכון לדצמבר 2021, על פי מגזין פורבס הונו מוערך בכ-24.8 מיליארד דולר והוא האדם השביעי הכי עשיר ברוסיה ומספר 66 בדירוג הגלובלי.

במקביל, לפי דיווחים מבריסל, האיחוד האירופי מתכונן להטיל סנקציות אישיות על כ-400 חברי הפרלמנט הרוסיים שהצביעו בעד הכרה בעצמאות ה"רפובליקות העממיות" היום. כל נכסיהם באיחוד יוקפאו וייאסר עליהם להיכנס לשטחו. צעד נוסף שנשקל הוא איסור על סחר באג"ח רוסי, מה שיגרום בעיה כלכלית לרוסיה אם ברצונה ללוות כסף בשוק הבינלאומי.

13:30

קנצלר גרמניה אולף שולץ הודיע היום (ג') כי ארצו תשהה באופן מיידי את הליכי האישור של צינור הגז הרוסי "נורד-סטרים 2", כחלק מהסנקציות על רוסיה בעקבות ההכרה במובלעות הפרו-רוסיות במזרח אוקראינה. זו נחשבת לתגובה חריפה מצד הממשל הגרמני, שעד כה לא הבהיר אם בכוונתו לנקוט צעד זה. שולץ הבהיר כי הורה למשרד הכלכלה "לנקוט צעדים מתאימים כדי להשעות את אישור הזרמת הגז בצינור" וכי "ללא אישור שכזה, נורד סטרים 2 אינו יכול להתחיל את פעילותו".

הצינור הוא פרויקט אסטרטגי רוסי, שהושלם בחודשים האחרונים ושממתין לאישור גרמני כדי להכפיל את כמות הגז הטבעי שעוברת כיום מצפון רוסיה לגרמניה. עשרה מיליארד אירו הושקעו בו עד כה, מחצית מהם על ידי חברת "גזפרום" ומחצית על ידי קונסורציום של חברות אנרגיה אירופיות. פוטין לחץ בעבר לאשר את השימוש בו ואמר כי "בעיות האנרגיה של אירופה" (המחירים הגבוהים) יכולים להיפתר יום אחרי שיינתן אישור להזרים גז בצינור.

לפי הדיווחים בגרמניה, שר הכלכלה רוברט האבק כבר שלח הבוקר מכתב לרשות התשתיות הגרמנית, בו הוא מבקש ממנה למשוך את האישור שכבר העניקה להזרמת גז בצינור נורד סטרים 2. הנימוק לביטול הוא שינוי במצב הגיאופוליטי האזורי. הנימוק מאפשר לגרמניה לבחון את הנעשה במזרח אוקראינה ולהתנות את השימוש בצינור - שכונה "צינור הגז של פוטין" - בכך שרוסיה לא תנקוט צעדים התקפיים. עד היום, שולץ נמנע מלהתחייב באופן רשמי כי גרמניה תשעה את הזרמת הגז בצינור אם רוסיה תפלוש לאוקראינה.

13:04

דיווח מאוקראינה: שני חיילים אוקראינים נהרגו ועוד 12 נפצעו מהפגזות הבדלנים הפרו-רוסים באזור דונבאס ב-24 השעות האחרונות. בתוך כך, שני הצדדים מדווחים על המשך הפרות הפסקת האש ומאשימים אחד את השני בתחילת האש.

12:27

נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי יצא לפני דקות אחדות בהצהרה ציבורית על כך שישקול את הצעת משרד החוץ במדינה לנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם רוסיה.

הנשיא האוקראיני עדיין סבור, בדיוק כמו אמש (ב') בנאומו לאחר הכרזות העצמאות של פוטין, שלא תהיה מלחמה אך קורא להטלת עיצומים גלובליים וסנקציות נגד רוסיה, מבלי לחכות להסלמה נוספת במצב.

זלנסקי הוסיף כי אוקראינה צריכה להתכונן לכל צעד תוקפני מהכיוון של רוסיה והדגיש וחזר עליו דבריו מאמש על כך שפלישה רוסית לאוקראינה מציבה סכנה גם למדינות הבלטיות השכנות, אליהן רוסיה "פוזלת", לדבריו.

שר ההגנה האוקראיני אלכסיי רזניקוב אמר היום כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "הראה את פרצופו האמיתי", והאשים אותו ברצון "להחזיק את העולם החופשי בן ערובה". בהצהרה ישירה לצבא האוקראיני, רזניקוב אמר "הקרמלין עשה עוד צעד לקראת החייאת ברית המועצות. עלטת חוסר הוודאות נפלה. מה שידעתם בשמונה השנים האחרונות - עכשיו כל העולם יודע", כך לפי הצהרה שגם עלתה לאתר משרד ההגנה האוקראיני.

10:53

דידייה ריינדרס, הנציב האירופי לצדק, אמר כי על אף שמהלכיה האחרונים של רוסיה הם "אקט של מלחמה", חבילת הסנקציות שמתוכננת בבריסל במקרה של פלישה רוסית מלאה לאוקראינה תופעל בהדרגה.

בשיחה עם עיתונאים בלגים, ריינדרס אמר כי אמצעי העונשין הראשוניים יהיו איסורי נסיעה לאינדיבידואלים ולאחר מכן גם החרמת נכסים באירופה. הוא הוסיף כי בכפוף להתפתחויות "יהיה הכרחי לוודא שלא יתבצע יבוא סחורות או שירותים מרוסיה, למשל אנרגיה, ושהגישה של רוסיה לשירותים פיננסים גלובליים תיחסם". ריינדרס ציין כי "הכל על השולחן".

10:16

האיחוד האירופי יחליט על הטלת סנקציות נגד רוסיה "אחר הצהריים", כך לפי דברי הנציג באיחוד ג'וזף בורל לעיתונות. בורל ציין שהוא כינס פגישת חירום בלתי רשמית לצהריי היום כדי לדון בתגובה האירופית להתרחשויות אמש - הכרזת העצמאות של המובלעות הרוסיות באוקראינה והצו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לכניסה צבאית קרקעית למחוזות לוהנסק ודונצק באוקראינה.

"ברור התגובה שלנו תגיע בצורת סנקציות", ציין בורל, "אנחנו חייבים לפעול במהירות - כלומר אחר הצהריים היום". הנציג הוסיף שהוא לא חושב שמדובר ב"פלישה מלאה", אך "יש חיילים רוסים על אדמת אוקראינה".

06:31

אחרי ההכרזה על ההכרה בעצמאותן בנאום חי אמש (ב') בטלוויזיה הרוסית, הורה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באופן כמעט מיידי על שליחת כוחות צבא לדונצק וללוהנסק, שישמשו כ"כוחות שמירת שלום", לפי ההודעה הרוסית.

בצו הנשיאותי עליו חתם פוטין אמש לעיני המצלמות, שבו הוא מכיר בשתי המובלעות הפרו-רוסיות כ"רפובליקות עממיות", נכתב כי בהתאם לבקשתן, רוסיה תספק כוחות "שמירת שלום" לאזור. קטעי וידאו ברשתות החברתיות כבר הראו אוטובוסים שזרמו הלילה מרוסיה לדונצק וללוהנסק.

החשש במערב הוא שהמהלך הוא חלק מפלישה רחבה יותר של רוסיה לשטח אוקראינה. החשש התגבר בעקבות דבריו של פוטין במהלך הנאום שבו הכריז על הכרה בעצמאות המובלעות הפרו-רוסיות, שבו הכחיש את זכותה של אוקראינה להתקיים כמדינה עצמאית, הגדיר את השלטון שלה כמושחת, אמר כי היא שואפת להשיג מחדש נשק גרעיני שיאיים על רוסיה והבטיח "לנקוט צעדי מנע שישמרו על ביטחונה של רוסיה".

התגובות העולמיות למהלך עדיין לוקחות בחשבון תסריט שבו רוסיה "רק" מכירה במובלעות, מבלי לפלוש לאוקראינה. שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן אמר בתום פגישה בבית הלבן כי "ההחלטה מהווה דחייה מוחלטת של ההתחייבויות הרוסיות תחת הסכמי מינסק. זוהי התקפה ברורה על הריבונות האוקראינית. הוא הוסיף כי ההחלטה היא "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי". עם זאת, ארה"ב מסתפקת בשלב זה בסנקציות נקודתיות על שתי המובלעות, ואינה מטילה סנקציות חמורות יותר על רוסיה.

באחת ההצהרות הקצרות ביותר שנשמעו בישיבת מועצת הביטחון של האו"ם, סין קראה ל"כל הצדדים לנהוג באיפוק. אנחנו מקדמים בברכה ומעודדים כל מאמץ לפתרון דיפלומטי".

באותה ישיבה התייחסה שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומס-גרינפילד לפוטין ואמרה כי הוא "הודיע שהוא ישים חיילים רוסים באזורים האלה והוא מכנה אותם ’שומרי שלום'. זה שטויות. אנחנו יודעים מה הם באמת".

לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן כבר הורה להעביר את השגרירות האמריקאית באוקראינה מקייב ללבוב במערב אוקראינה, לאחר כניסת הכוחות הרוסים, ביידן הודיע לאנשי משרד החוץ האמריקאים לעזוב את אוקראינה ולהתמקם בפולין.

כמו כן, בהודעה שהוציא דוברו של קנצלר גרמניה אולף שולץ נמסר כי ארה״ב, צרפת וגרמניה הסכימו להגיב במשותף להחלטת פוטין להכניס טורי שריון וחיילים לתוך אזור המובלעות הפרו-רוסיות. הדובר לא הרחיב באיזה סנקציות מדובר, אלא רק שההחלטה התקבלה לאחר נאומו של פוטין מוקדם יותר הערב.

נציג יחסי החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, הציג עמדה תקיפה ביממה האחרונה וקרא ליישם את הסנקציות המקיפות שהאיחוד הכין למקרה של פלישה גם בשל ההכרה ושליחת "כוחות לשמירת שלום", אך הוא דיווח אמש כי ישנה מחלוקת בעניין בין חברות האיחוד האירופי. "אני אשים על השולחן את חבילת הסנקציות שהכנו מבעוד מועד", אמר בורל, וצפה כי הדבר יתרחש היום (ג').

פוטין שלל את מעמדה של אוקראינה כמדינה עצמאית

פוטין הכריז אתמול (ב') על הכרה רוסית "מיידית" בעצמאות שתי המובלעות הפרו-רוסיות במזרח אוקראינה, דונצק ולוהנסק, בצעד המחריף עוד יותר את המתיחות באזור; פוטין נשא נאום ארוך, שבו שלל את מעמדה של אוקראינה כמדינה עצמאית, והצביע על הקשרים ההיסטוריים בינה לבין רוסיה.

בסופו אמר כי התרחבות אפשרית של נאט"ו מזרחה מהווה "סיכון לרוסיה" וכי ארצו "תנקוט באמצעים שיבטיחו את ביטחונה". "אני החלטתי הערב לעשות משהו שהיה צריך להיעשות מזמן, ולהכיר בדונצק ובלוהנסק כרפובליקות עממיות", אמר הנשיא הרוסי. הוא תועד חותם על הצו המכיר במובלעות.

הצעד סולל למעשה את הדרך לשליחה אפשרית של כוחות צבא רוסי כדי "להגן" כעת על תושבי המובלעות, שרבים מהם קיבלו דרכונים רוסים מטעם מוסקבה בשנים האחרונות. רוסיה מנהלת קמפיין דיסאינפורמציה מסיבי ביומיים האחרונים, הכולל קטעי וידיאו מזויפים וטענות מפוברקות למתקפות בלתי פוסקות של אוקראינה על המובלעות. חלק מהתושבים בהן פונו לרוסיה. פוטין התייחס בנאומו גם לתקריות אלה.

על רקע איום הפלישה לאוקראינה, מחיר חבית נפט עלה ב-3.2% לכ-94 דולרים. רוסיה היא יצרנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, ואם הסכסוך יוביל להקטנה משמעותית בזרימת החביות ממנה, תיגרם טלטלה בשוק.

באוקראינה ובמערב חוששים מתקיפה רוסית נרחבת

ההכרזה הרוסית אתמול מבטלת למעשה את הסכמי מינסק מ-2015, שכללו פתרון בדרכי שלום לדרישות העצמאות של המורדים הפרו-רוסים במובלעות הללו במזרח המדינה. עד כה, שני הצדדים קראו ליישם את ההסכמים והגדירו אותם כדרך היחידה להביא לרגיעה בשטח. כעת חוששים באוקראינה ובמערב מתקיפה רוסית נרחבת שלא תסתפק רק בשליחת כוחות לאזורים אלו, אלא תמשיך - מנימוקים שונים ובטענות שווא - גם לערים גדולות במקומות אחרים באוקראינה. פוטין האשים את אוקראינה בכישלון הסכמי מינסק.

יותר מ-70% מכוחות הצבא הרוסי כולו מרוכזים כעת סביב גבולה המשותף של אוקראינה עם רוסיה ועם בלארוס, לשם נשלחו הכוחות כחלק מ"תרגיל זמני", אך הם נשארו בו גם לאחר שהתרגיל הסתיים. ההחלטה של פוטין פורסמה הערב בתום ישיבה מצולמת של המועצה לביטחון לאומי של רוסיה שבה חברי המועצה, כולל גנרלים ושרים, המליצו לפוטין אל מול המצלמות לנקוט צעד זה.

גורמים מערביים העריכו בימים האחרונים כי מתקפה רוסית על אוקראינה תכלול שיגור טילים וכוחות קרקע, ותופנה לא רק לעבר חבל דונבאס והערים הגדולות השכנות, אלא גם לקייב, אודסה, חרקוב ויעדים נוספים. שגרירויות רבות עברו לעבוד בימים האחרונים מלבוב, כולל שגרירות ישראל שהודיעה על הצעד היום בערב.

פוטין: "אוקראינה הפכה למדינת בובה"

נאומו של פוטין נמשך יותר משעה, והוא סקר ארוכות את ההיסטוריה של אוקראינה ושל רוסיה, ושב וטען כי מדובר ביישות אחת. הוא אמר כי לנין הוא זה שיצר את אוקראינה כיישות עצמאית, ואיים כי אם אוקראינה מעוניינת לעבור תהליך של דה-קומוניזם, "אנחנו יכולים להראות לכם מה המשמעות המלאה של זה", כשהוא רומז לקץ העצמאות האוקראינית.

הוא האשים את האליטות באוקראינה בשחיתות ובהונאה, את "המדינות הזרות" ובמיוחד את ארה"ב בליבוי המחאה בכיכר מיידאן ובהדחת הממשל הפרו-רוסי. הוא איים כי רוסיה תעמיד לדין אוקראינים שפגעו במפגינים פרו-רוסים. "אוקראינה הפכה למדינת בובה", אמר. פוטין האשים את אוקראינה בכישלון הסכמי מינסק והזהיר כי היא עשויה לפעול להשיג מחדש נשק גרעיני (עליו ויתרה בהסכמי בודפשט) "בתמיכת מדינות חיצוניות". פוטין אומר כי ההתחייבות האירופית לא לצרף את נאט"ו בזמן הקרוב "לא שווה, משום שמה יקרה בטווח הארוך?".

הוא גם ביקר את ההתרחבות מזרחה של נאט"ו. "במצב העניינים הנוכחי, כשההצעות שלנו לא קיבלו תגובה, כשהאיום על רוסיה גובר, לרוסיה יש את הזכות לנקוט צעדי נגד כדי להבטיח את ביטחוננו - וזה מה שנעשה", אמר.

האיחוד האירופי הודיע כי יטיל סנקציות על בכירים המעורבים במהלך

באירופה הגיבו בחריפות על ההכרזה הרוסית. נציג יחסי החוץ של הנציבות האירופית, ג'וזפ בורל, אמר כי "ההכרה היא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, של הריבונות של אוקראינה ושל הסכמי מינסק. האיחוד האירופי ובעלי בריתו יגיבו במשותף, בחומרה ובנחרצות ומתוך סולידריות עם אוקראינה".

האיחוד האירופי הודיע כי הוא מתכנן להטיל סנקציות אישיות על בכירים רוסים המעורבים במהלך להכיר במובלעות הפרו-רוסיות באוקראינה, משום שהוא "מנוגד לחוק הבינלאומי". עם זאת, המשמעות היא שהאיחוד יימנע בשלב זה מהטלת הסנקציות הכלכליות "המשתקות" שהבטיח המערב להטיל במקרה של פלישה. גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבדיל בעבר בין צעדים רוסיים שונים לבין "פלישה של טנקים וכוחות מעבר לגבול אוקראינה".

גם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון גינה את המהלך וקרא לו "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי". נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי אמר כי שוחח עם נשיא ארה"ב על הצהרת פוטין וכי יכנס את מועצת הביטחון של ארצו לדון בהכרה.