4 כללים שיעזרו לכם לנהל מהראש ולא מהבטן

בעולם כה מדיד, שבו נשפטים ללא הרף לפי תוצאות, מספרים והישגים, חשוב לנתק את הקשר שבין הערכה עצמית לתוצאות • באופן מפתיע זה גם מביא תוצאות

אנחנו חיים בעולם מדיד יותר מאי פעם. עולם בו הסביבה שופטת אותנו על-פי תוצאות, מספרים, הישגים ומדליות. כספורטאית אולימפית הגדרתי את עצמי כמובן לפי התוצאות שלי. מדליית זהב? אני על גג העולם. כדור נופל ומתגלגל לו מחוץ למשטח? אני כישלון חרוץ. חיזוק ומשוב חיובי מהמאמנת שלי הקפיץ אותי לשמיים, נזיפה וחוסר שביעות רצונה הפכו יום שהתחיל ברגל ימין לשחור.

רכבת הרים רגשית כזו עשויה לטלטל, לטוב ולרע, אולם אין בה מאום עבור מי שמעוניין לבנות קריירה ולהצליח באמת. כמו בעולם הספורט, כך גם בעולם העסקי. עסקה אחת מוצלחת והראש בעננים, כישלון או מינוס בבנק, ואנחנו מרוסקים נפשית. רק ביום שהצלחתי לנתק את הקשר שבין ההערכה העצמית שלי לתוצאות, התחלתי לטפס בסולם ההצלחות.

בשנים האחרונות המונח "חוסן מנטלי" מעסיק את כולנו, וחשוב להבין מה הוא באמת אומר. להיות חסונים מנטלית זה אומר לדעת להתמודד עם מצבי דחק ומשבר, ולהסתגל לנסיבות החיים שנגרמו בעקבות מצבים אלו. היכולת שלנו להעריך את עצמנו, ללא תלות בהישגים ובתוצאות שלנו, היא זו שתכריע עד כמה רחוק נוכל להגיע. התפישה שלנו את עצמנו לא אמורה להיות תלויה בדבר.

בעולם שכולו רדיפה אחרי שלמות חשוב לתת את 100% המאמצים שלנו למען המטרה, אבל באותה נשימה להימנע מלתת לזה להגדיר את מי שאנחנו. במילים אחרות לזכור שהמקצוע שלנו זה מה שאנחנו עושים ולא מי שאנחנו, ככל שנתמקד בעשייה כך תגיע התוצאה. כלומר, ככל שנתמקד בדרך, כך נגיע למטרה במהירות רבה יותר.

אז מה כדאי לעשות?


להתחייב לביצועים ולא לתוצאות - ככל שתמקדו את כלל האנרגיה שלכם במה שנמצא בשליטתכם, כך תבטיחו את התוצאה המקסימלית שאליה ביכולתכם להגיע בכל רגע נתון. אין לנו אפשרות לשלוט בתוצאה, אולם יש לנו שליטה מוחלטת במעשים ובפעולות שלנו.

לפעול מתוך רצון לנצח ולא מתוך פחד להפסיד - חשוב לפעול מתוך הוויה חיובית של רצון להצליח ועשייה של מה שביכולתנו לשם כך. יחד עם זאת להכיר בעובדה שישנה גם אופציה שלא הכול יצליח. לא נגיע גבוה מתוך תחושת הפחד, ככל שנשתחרר מהפחד הזה ונפעל מתוך רצון עז לנצח, נוכל לממש את מלוא הפוטנציאל שלנו.

לראות את חצי הכוס המלאה - גם כשיש מעידות בדרך וסיטואציה מאתגרת, חשוב לראות את ה"יש" שבתוכה - את השיעורים שניתן ללמוד להמשך הדרך, ההזדמנויות שעשויות לצוץ מתוך המשבר, ולנסות להעריך בצורה שכלתנית את כל הרכיבים בחיינו ומה הערך של כל אחד מהם.

להתיידד עם ה"אני" העתידי - יש חשיבות רבה ביכולת שלנו לראות - כן, ממש לראות - את עצמנו מצליחים, הרבה לפני שהגענו לשם בפועל, ולהתנהל מתוך ההוויה הזאת ביום יום שלנו בדרכנו לשם.

מוטיבציה שנובעת מפחד מקטינה ומסרסת. אין בה את השמחה שבעשייה, את הרצון לנצח ואת הנחישות לגדול. אלה מביאים את היכולת ליהנות מהדרך ולהתנהל נכון בכל כיבוש פסגה. 

 נטע ריבקין היא ספורטאית אולימפית, מרצה, יועצת ומאמנת לפיתוח חוסן מנטלי