החברים בקיבוץ הזה קוראים לו טוסקנה של השרון

ריחן המתוק של השקדיות מתערבב בניחוח הקפה המצוין, וטעימת שמן הזית המשובח מתמזגת עם הרקפות שבמשעולי הקיבוץ • יש גם סיור ממש מעניין על המקום בתקופה שהירדנים ישבו לו על הגדר, ועל חקלאות הייטק שנותנת שואו של חדשנות

מטעי השקדיות במגל / צילום: הדס ניצן
מטעי השקדיות במגל / צילום: הדס ניצן

"הוא עוד ישוב, הוא עוד ישוב, זה ג'וק קטן וזה עובר ולא חשוב" (יענקל'ה רוטבליט)

ריחו המתוק של האביב מתגנב לו לאטו ומפתה לצאת לצפות בשקדיות המתעוררות במטעי קיבוץ מגל, לטעום שמני זית ששפים אוהבים, לשתות קפה בעגלה המקומית ולערוך סיור חקלאי-היסטורי על קו התפר.

09:00 - כל קיבוץ והעגלה שלו

בלדה לעוזבי קיבוץ גרסת 2022 צריכה להיכתב כבלדה לאלה הנשארים בו. אם לשפוט על פי מבט חטוף לעבר אזור ההרחבה החדש ועל הבתים היפים שמשקיפים על מה שחברי מגל מדור ה-Z מכנים "הטוסקנה של השרון". "בואו, זה לא שתמיד היה כאן כיף. עד 67' הירדנים ישבו לנו על הגדר, חמש דקות הליכה והם כאן בחדר האוכל", מספר טל ארגמן, שעורך סיורים במגל. תכף נשוב לטל, אבל גם סיור בן אלף מילה מתחיל בקפה משובח אחד.

פעם היו כאן עגלולים של ילדים, ועתה זו שעתן של עגלות הקפה. כל יישוב, קיבוץ, כביש וכפר, והעגלה שלו. זה המקום לפרגן למיזם נחוץ וחרוץ - CoffeeTrail, בו נתקלתי לאחרונה, הממפה באופן יפה את מטח עגלות הקפה שהתרגש עלינו לטובה בשנתיים האחרונות.

''העגלה של דפנה'' / צילום: טל בנדרק
 ''העגלה של דפנה'' / צילום: טל בנדרק
 

"העגלה של דפנה" חוסה בצילה של חורשה. בבוקר יום חול פרוסות ברישול חינני כמה מחצלות - שביניהן מבצבצים רקפות, שולחנות וכיסאות, המשמשים בעיקר את בני הקיבוץ שהחליפו מגל במקלדת. ביניהם גם כמה פסלי גבס של האמן המפורסם עמית קבסה, המונחים שם באגביות כאילו שימשו כמשחק לקבוצת ילדי גן חרצית. עמית הוא בן הקיבוץ, היוצר, בין השאר, עבודות העוסקות בהוויה הקיבוצית, ופועל בסטודיו מול העגלה. אם יתמזל מזלכם, ותמצאו אותו נוכח ונכון, ייתכן ויסכים לארח.
את העגלה שלה פתחה דפנה ברקן, בת הקיבוץ, כמחווה לחברים שחשקה נפשם במקום יפה לקפה, לכריך ולתופין. בין כריכי הפרצעל והמחמצת, העוגות והשוקולדים שמכינה דפנה בעצמה, מבצבץ הומאז' לטעמי ילדותה בקיבוץ.

קפה דפנה - קיבוץ מגל. 052-5017921. פתוח רק עד הצהריים, אבל גם בשישי

10:00 - מה עושות הטפטפות בלילות

ישראל היא מעצמה חקלאית, את זה יודע כל חקלאי שרוצה להקים חממה באפריקה המשוונית. ועדיין ראוי לשמוע את סיפור החקלאות הישראלית שהתפתחה מימי המשפך והערוגות, עד לאוראקל לחדשנות וליצירתיות.

יש הרבה סיורי חקלאות מודרנית ברחבי הארץ, אבל זה של "אגריתור" יחיד ומיוחד, בזכות היותו משולב בסיפור ההקמה של קיבוץ על קו התפר, ובסיפור הקיבוץ המתחדש, שממשיך להיות חלוצי ויצירתי. החממות נותנות שואו של חדשנות.

אגריתור - מגל. לקבוצות (מארבעה ומעלה) ובתיאום מראש. 050-5328552

קטיף שקדים / צילום: דנה לנדאו
 קטיף שקדים / צילום: דנה לנדאו

12:00 - טוב שם טוב משמן טוב

טיול רגלי בין משעולי הקיבוץ יחלוף על פני חדר האוכל המופרט, ולצד הכלבו הקיבוצי, שבו לחם אחיד לצד שאור, גבינה לבנה לצד צ'דר מיושן ושמן קנולה בבקבוק פלסטיק לצד שמן זית מזן פישולין בפח מהודר של מסיק מגל, מתוצרת הקיבוץ. והנה מגיעים לחנות המפעל של "מסיק" (במלעיל), ופוגשים שם את אורן הכסטר, המנכ"ל, בן הקיבוץ.

אם זה היה תלוי בו, היה מקים ברחבת החנות בריכת שכשוך משמן, ובה היה מזמין את לקוחותיו לטבול, את פיתם כמובן. במסיק לא מדברים גבוהה גבוהה על חמיצות ובתוליות, אלא על האדמה הטובה שממנה מופקים הזנים האיכותיים, על העשייה המוקפדת, על המאפיינים הייחודיים של כל זן ועל אוכל שכיף לבשל עם הסדרה החדשה.

מעבר לסדרות השמנים הנפלאים, נמכרים בחנות גם דבש ממכוורות ספקטור מהעמק, הליקר פסיפלורה מעין עירון, שקדים ממטעי הקיבוץ ויינות של ויתקין וכרמל, שכרמיהם על אדמת הקיבוץ, ואת בקבוקיהם כדאי לקחת לפיקניק בין השקדיות הפורחות.

חנות מסיק מגל 04-6287944. בימי שישי של ה- 25/2, 4/3 יתקיים בחנות שוק איכרים ובו יתארחו שוק ירקות ופירות מהאזור, העגלה של דפנה, ג'חנון על בסיס שמן זית, יין ועוד.

טעימות שמן זית / צילום: הדס ניצן
 טעימות שמן זית / צילום: הדס ניצן

13:00 - מחול השקדיות, ופרידה

אם תרצו, הצטיידו בבקבוק יין ובכוסות מחנות מסיק, קבלו הוראות נסיעה מוצפנות מאורן ואנשיו, ורדו לצפות באחד ממופעי הטבע המרהיבים המתרחשים במגל בכל סוף פברואר.

כמו פאטה מורגנה מופיעות הגברות ההדורות בחלון זמן קמצני של כשבועיים בלבד, ומניצות בפריחה גנדרנית המשתרעת על פני לא פחות מ-700 דונם. המראה יוצא דופן בכל קנה מידה, בעיקר בשל גודלו העצום של המטע וצפיפות העצים, המייצרים כיפת חיץ בוורוד לבן בין השמיים לקרקע. כל מה שנותר לכם הוא לשבת למרגלות הפריחה, לדפוק בוק ובקבוק, ולהרגיש ממוזלים.

מטעי השקדיות של קיבוץ מגל - יש להגיע לחנות מסיק מגל ולקבל הוראות הגעה. 04-6287944. לא בשבת.

פיקניק בין שקדיות במגל / צילום: הדס ניצן
 פיקניק בין שקדיות במגל / צילום: הדס ניצן